A felmérés során több mint 7100 felnőttet kérdeztek meg Európa-szerte, és az derült ki, hogy közel egynegyedük nem ragaszkodik ahhoz, hogy a hátsó ülésen utazók bekössék magukat. A biztonsági övek mindenféle baleset során a legfontosabb védelmi eszköznek számítanak – mind az első, mind pedig hátsó ülésen utazók számára. A legtöbb európai országban jogszabály írja elő a hátsó üléssori biztonsági övek használatát. A 40 év fölötti korosztály a legkevésbé hajlamos a hátsó biztonsági övek használatára; Romániában, Spanyolországban és Olaszországban mellőzik leginkább a hátsó öveket.
A Ford elkötelezetten dolgozik az utasbiztonság oktatásán és népszerűsítésén: 2013 óta a vállalat Driving Skills for Life programjának keretében több mint 6100 fiatal európai autós vett részt gyakorlati autóvezető képzéseken. A Ford vadonatúj Mondeo modelljében működik a szegmens első Légzsákkal Ellátott Hátsó-szélső Biztonsági Öve: a vásárlók visszajelzései szerint a légzsák és a biztonsági öv előnyeit egyesítő eszköz használata legalább olyan kényelmes – vagy még kényelmesebb –, mint a hagyományos biztonsági öveké. Az egyre szigorúbb jogszabályi előírásoknak és a biztonság iránti fokozott figyelemnek köszönhetően autósok túlnyomó része számára természetes rutinná vált, hogy az első ülésen utazva becsatolják a biztonsági övet. Ugyanakkor egy, a Ford által támogatott felmérés szerint a hátsó ülésen utazó emberek számára ez már korántsem ilyen magától értetődő. A felmérés során több mint 7100 felnőttet kérdeztek meg Európa-szerte, és az derült ki, hogy több mint egyharmaduk az Európában évek óta érvényben lévő jogszabályok ellenére sem használja a hátsó üléssori biztonsági öveket. Sőt mi több, az autóvezetők közel egynegyede nem ragaszkodik ahhoz, hogy a hátsó ülésen utazók bekössék magukat. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács becslése szerint az Európai Unió útjain egyedül a 2012-es évben 8600 halálesetet akadályozhatott volna meg a biztonsági övek használata. A testület 2013-as jelentése szerint az európai autópályákon 1900 ember halt meg – akiknek mintegy 60 százaléka nem kötötte be magát.*
A felmérésből kiderült, hogy a 40 év fölötti korosztály a legkevésbé hajlamos a hátsó biztonsági övek használatára (46 százalék). A 24 év alattiak esetében – akik már úgy nőttek fel, hogy szüleik elvárták tőlük a hátsó biztonsági övek és a gyerekülések használatát – már csak a megkérdezettek 21 százaléka válaszolta azt, hogy nem csatolják be a hátsó biztonsági övet. Ugyancsak a 40 év fölöttiekre a leginkább jellemző, hogy nem ragaszkodik ahhoz, hogy a hátsó ülésen utazók bekössék magukat.
“Az autóvezetés tanulása nem ér véget a jogosítvány megszerzésével.” – mutat rá Jim Graham, a Ford Driving Skills for Life managere (a 12 évvel ezelőtt az USA-ban útjára indított program eddig világszerte több mint félmillió fiatal autós számára nyújtott továbbképzést). “Az öv használata élet és halál kérdése lehet, függetlenül attól, hogy az utas elöl vagy hátul ül, illetve hogy milyen idős.”
A belga, francia, német, olasz, román, spanyol és brit autóvezetők körében végzett felmérés szerint Romániában a leggyakoribb, hogy a hátul ülők nem kötik be magukat (84 százalék), de Olaszországban (56 százalék) és Spanyolországban (39 százalék) sem túl jó a helyzet. A román autóvezetők várják el legkevésbé utasaiktól a hátsó biztonsági övek használatát (csupán 39 százalékuk kéri ezt), míg az olasz autósoknak 53, a belga vezetőknek pedig 85 százaléka kéri meg utasait, hogy kössék be magukat. A rendőri testületek Európa-szerte ellenőrzik az övek használatát. Az Európai Közlekedési Rendőrségi Hálózat (TIPSOL) a hónap elején egy egyhetes ellenőrző kampányba kezdett; tavaly szeptemberben egy hasonló akció során összesen 95.000 büntetést kaptak az övhasználatot mellőző autósok és utasaik.
A TIPSOL elnöke, Aidan Reid szerint: “A hátsó biztonsági öv be nem kötése nemcsak az utast, hanem az előtte ülő személyt is halálos veszélybe sodorhatja. Igyekszünk erősen tudatosítani az autósokban, hogy minden utazás során követeljék meg utasaiktól az öv használatát, hiszen az autóvezetők nemcsak a maguk, hanem minden, a járműben ülő ember biztonságáért felelősek.”
A nemzetközi közlekedésbiztonsági szervezet, az IRTAD** összehasonlította az övhasználattal kapcsolatos nemzetközi adatokat. Ennek eredményeként az látható, hogy a németek (97 százalék) használják a legnagyobb számban a hátsó ülések biztonsági öveit, a legkisebb számban pedig a görögök (23 százalék), az olaszok (10 százalék) és a szerbek 3 százalék) kötik be magukat, ha a hátsó ülésen utaznak. A Ford az USA-ban vezette be a sorozatgyártású autókban a világon elsőként alkalmazott Légzsákkal Ellátott Hátsó-szélső Biztonsági Övet, ami egyesíti a légzsák és a biztonsági öv előnyeit. A Ford kutatása szerint a megkérdezettek több mint 90 százaléka ugyanolyan kényelmesnek – vagy akár még kényelmesebbnek – találta a párnázott és puhább Légzsákkal Ellátott Hátsó-szélső Biztonsági Övet, mint a hagyományos öveket. Az immár a vadonatúj Mondeo modellhez is elérhető Légzsákkal Ellátott Hátsó-szélső Biztonsági Öv a hátsó sor szélső ülésein utazók biztonságát növeli. Egy ütközés során a felfúvódó öv akár ötször nagyobb testfelületen osztja el az erőhatásokat, mint egy hagyományos biztonsági öv. A Fordokban be nem kötött övekre figyelmeztető rendszer hang- és vizuális jelzést ad, ha az utasok elmulasztják a biztonsági öv becsatolását. A vállalat a Ford DSFL programjában is nagy hangsúlyt fektet a biztonsági öv használatának fontosságára; e képzéseken eddig több mint 6100 18-24 év közti európai autós tanulta meg a biztonságosabb autózás módját, s a program nemrégiben Oroszországban is elindult.
“A biztonsági öv használatának fontosságát lehetetlen túlhangsúlyozni.” – hívja fel a figyelmet Graham. “A Légzsákkal Ellátott Hátsó-szélső Biztonsági Övhöz hasonló életmentő technológiák is csak akkor hatékonyak, ha az utasok bekötik a biztonsági övet.”