DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Egyéb

Rosbergék nyerték az Extreme-E első versenyét

Johan Kristoffersson és Molly Taylor párosa ellentmondást nem tűrően győzték le a riválisokat és a sivatag kihívásait az Extreme-E történetének első futamán. Hansenéké a második, Loebéké a harmadik hely.

Vasárnap az elődöntőkkel folytatódott, majd a döntővel zárult a bolygónk szélsőséges klimatikus viszonyai között versenyző Extreme-E történetének első hétvégéje a szaúd-arábiai Al-Ula közelében. A szombati, egyéni indításos időmérőkörök után ez volt az első alkalom, hogy az autók közvetlenül egymás ellen versenyeztek. 

A hármas csoportok az időmérő eredménye alapján álltak fel, és vasárnap reggel rögtön a fő esélyesekkel indult a program. A hivatalosan elődöntőnek nevezett kedvezőbb ágon a szombati leggyorsabb párosok, az X44 (Sebastien Loeb és Cristina Gutierrez), az Acciona Sainz (Carlos Sainz és Laia Sanz) és a Rosberg X Racing (Johan Kristoffersson és Molly Taylor) csaptak össze egymással, ahol az első két hely ért döntőben való részvételt. Bár kiderült, hogy a Rosberg-csapatra (és Buttonékra) szombaton, a váltózónában történt gyorshajtásért kiszabott busás büntetés az időmérőrendszer hibájából adódott, mégsem vonták vissza a szankciót, így Loebék választhatták elsőként rajthelyüket – a belső ívet.

EyHWwCPU8AIbTUh



Bár a csapatok egymás tudta nélkül maguk választhatták meg, milyen sorrendben üljenek autóba versenyzőik, mindenkinél egyértelmű választás lett, hogy a férfi kezdjen, féltávnál adva át a volánt női csapattársának. Ezt a döntést a rajtnál kibontakozó csatákhoz szükséges rutin indokolhatta. Az már kezdetben is valószínűnek tűnt, hogy a pálya hossza, a terep sajátossága és a versenyzők eltérő háttere révén a sorrend már a futamok elején bebetonozódhat, és ehhez még hozzájött a felismerés, hogy a sivatagban az autók egyébként is olyan sűrű port vernek fel maguk után, ami lehetetlenné teszi akár még egymás pár másodperc távolságból való üldözését is.

Ez a forgatókönyv igazolódott is az elődöntőre, ahol viszont az első kanyarig tartó, nagyjából egy kilométeres sprint komoly csatát hozott a három nagyágyú között. Sainz, Loeb és Kristoffersson egyaránt állt az élen (ebben segített a 4 másodpercre extra teljesítményt adó hyperdrive-gomb), végül aztán a Rosberg-csapat svéd versenyzője fordult el az élen, mögötte a porfelhőben egyre inkább lemaradó, így egyre kevésbé is kockáztató Loebbel és Sainzzal. A pozíciók nem változtak, Kristoffersson kényelmes előnnyel adta át az autót Taylornak a váltáskor, aki végül fél perces előnnyel elsőként is ért be a célba Gutierrez és Sanz előtt. A fináléba Nico Rosberg és Lewis Hamilton csapata jutott.

EyIG7z4XMAc8Oop

A második elődöntő, az úgynevezett Crazy Race is nagyon hasonló forgatókönyv szerint zajlott az Andretti United, a Hispano-Suiza és a JBXE között. A győzelmet Timmy Hansen és Catie Munnings kettőse húzta be kényelmesen, így harmadik párosként bejutottak a döntőbe.

Utoljára rendezték a Shootoutot, a harmadik elődöntőt, amely viszont továbbjutásról már nem, csak a hétvége 7. helyéről döntött a szombaton körüket befejezni nem tudó három csapat között. Ez a három azonban végül kettőre sorvadt: a Veloce Racing nem volt képes helyrehozni az autót Stephane Sarrazin szombati bukása után, így kénytelenek voltak feladni a további küzdelmeket úgy, hogy a női partner, Jamie Chadwick az egyetlen pénteki próbakör után élesben nem is vezethette az autót. A Claudia Hürtgen bukása során látszólag jobban összetört Abt Cuprát azonban reggelre összerakta a maroknyi szerelőcsapat, ebben pedig a versenyző, Mattias Ekström is tevékeny szerepet vállalt. Hogy mennyire kegyetlen az autósport, azt bizonyítja, hogy a versenyen az autó ismét megsérült, amikor a második kör kezdetén a Ganassit vezető Kyle LeDuc közelről üldözve Hürtgent elveszítette az irányítást, és belerohant az Abtba, mindkét autóban kárt téve.

A főattrakció, a döntő közép-európai idő szerint 13:25 körül startolt, a rajtnál Kristoffersson, Hansen és Loeb készült egyaránt arra, hogy átugorja riválisait a kulcsfontosságú első kanyarig tartó sprintben. A trió közül Hansen látványosan elhúzott az első száz méterre, Kristoffersson azonban fokozatosan visszakapaszkodott rá és autóját jól pozícionálva a mindent eldöntő kanyarban elsiklott honfitársa mellett. Innentől gyorsan nagyra nőttek a különbségek a három autó között, Loebék pedig a szervó megibásodása után már csak a célba érésre koncentráltak. Az élen a svéd fél perces előnnyel adta át a gépet Taylornak, aki nem is hibázott, és kényelmesen behozta a Rosberg X Racing autóját az első helyre.

Az Extreme-E történetének első futamát, a Sivatag X-Prix fantázianévre keresztelt eseményt tehát Kristoffersson és Taylor nyerte Nico Rosberg csapatával. A második helyre Hansen és Munnings jött be az Andretti Uniteddel, a harmadik pedig Loeb és Gutierrez lett a Hamilton-féle autóval.

Az öt fordulóból álló bajnokság második futama május utolsó hétvégéjén jön egy hasonlóan sivatagos térségben, a szenegáli Rózsaszín-tó környékén.

EyIJfb4UUAgSBul

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: