DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 7. vasárnap

Statisztika

Szám szerint: Egy százalék

Mario Andretti mondta egyszer, elkeseredésében (1981-ben az Alfa Romeo F1 pilótájaként), hogy ha megszakadnak sem tudnak 1 százalékkal hatékonyabb autót építeni. Első hallásra ez a mennyiség nem tűnik számottevőnek, de ha nekiülünk, és számolunk egy kicsit, akkor meg fogunk döbbenni.

részletek

Szám szerint - Istállók a győzelem kapujában

Reménykedve várni az első győzelemre, nagyon nehéz és kemény próbatétel az eredménycentrikus Forma-1-ben. A világ figyelmét, érdeklődését a leginkább a pódium közepéről lehet kivívni. Azzal még a rózsaszínű nőmagazinokba is be lehet kerülni. A szerződésekben rögzített kötelező kincstári optimizmust lehet ugyan sugározni a nyilvánosság felé, bármikor és bármilyen mennyiségben, de a támogatók felé tett ígéreteket muszáj alátámasztani.

részletek

Szám szerint - Kisajátított első rajtsor

A hétvégi jó versenyformának kiváló előrejelzője szokott lenni, ha a Forma-1 kvalifikáció leggyorsabb edzőköreit azonos csapatba tartozó kocsik teljesítik - azaz kibérelik a két legjobb indulási helyet.

részletek

Szám szerint: F1 Eurázsia Bajnokság

1976-ban rendezték az első japán F1 nagydíjat. Ekkor utazott át először a betontorpedók vándorcirkusza Ázsiába, hivatalos világbajnoki futamra. Utána éveken át az autósport hazájának nevezett Európában találta meg az anyaméh melegét a Forma-1. Európában rendezték a versenyek 2/3 részét. Ázsia 1987-ben tért vissza, a suzukai futammal, majd attól kezdve sokáig a japán házigazdák képviselték Ázsiát.

részletek

Szám szerint - Negyedéves statisztika

öt futam után nézzük meg, milyen mérlegeket lehet készíteni a nyújtott teljesítmények alapján.

részletek

Szám szerint - Grand Slam

Hat Trick-nek nevezik a Formula-1-ben azt fölényes hétvégi teljesítményt, amely során ugyanaz a versenyző futja meg a pole-pozíciós köridőt, a verseny leggyorsabb körét, és mindennek a tetejébe megnyeri a futamot is.

részletek

Szám szerint - A turbómotor első aranykora után jöhet a következő!

A hetvenes években a Formula-1-re az volt jellemző, hogy ötletek, találmányok formálhatták, mert átfogó szabálymódosítás hiányában a néha szokásjogokra hivatkozó mezőny kiélvezhette a szabad versenyt (micsoda zene füleinknek)! Hatkerekű autó, hat, nyolc, tizenkét hengeres erőforrással szerelt gépek, szívó vagy turbómotor egyaránt nevezhetett. Az aerodinamikai tökéletességre törekvés 1977-ig csak másodlagos volt, mert a gumikban, a motorok erejében keresték a győzelem receptjét. A sorozat népszerűsége ugrásszerűen megnőtt, hiszen a nagydíjak változatosak és fordulatosak voltak, ""műsorszámmá" váltak, televízióra kívánkoztak.

részletek

Szám szerint: Hat-trick

Hat Trick-nek nevezik a Formula-1-ben azt fölényes hétvégi teljesítményt, amely során ugyanaz a versenyző futja meg a pole-pozíciós köridőt, a verseny leggyorsabb körét, és mindennek a tetejébe megnyeri a futamot is.

részletek

Szám szerint - Kiesés vezető helyről

Avagy "amikor megcsal az emlékezet" - alcímet is adhatnánk az alábbi összesítésnek. - A számok a racionális világ nyelvén szólnak hozzánk, és első pillantásra hihetetlen eredményeket produkálnak. Már több ezer statisztikát készítettem, ezért ezt az érzést már jól ismerem.

részletek

Szám szerint - Dominancia

Néha felvetődik bennünk - főleg ha kedvencünk elveszít egy futamot - hogy ez "igazságtalan", mert bár jó volt, gyors volt - semmiféle nyomot nem hagyott maga után. Ennek pótlására készítettem egy táblázatot.

részletek

Szám szerint - Büntetések

Mióta a versenybizottság - expilótákkal közösen - a kisebb vétségekért is jogosult retorziókat érvényesíteni - eljött az árnyalt büntetések korszaka. Az akciójelenetek után - gyakran vitatható - döntéseikkel jelentősen bele tudnak szólni a versenyek későbbi alakulásába. A legnehezebb azt megszokni, hogy egyes eseményeket, inzultusokat csak vizsgálnak - és majd a futam végén hoznak róla döntést. Nekem ez sosem tetszett - a döntéseket még a verseny időtartama alatt, és mielőbb meg kellene hozni. Így az érintett versenyzők, csapatok még ezt figyelembe véve teljesítenék a versenyt, vagy akár változtathatnak taktikát.

részletek

Szám szerint - Kínai statisztika: egy szalmaszál a McLarennek?

Az elmúlt kilenc évben született eredmények alapján a McLaren a legsikeresebb csapat Kínában. A sportág egyik legendájává erősödött márkanév ha másba nem is, ebbe a szalmaszálba biztosan belekapaszkodhat. Rájuk is fér a kötelező optimizmus. Ha a McLarennél maradunk, akkor említsük meg azt is, hogy mind Button, mind Perez kedveli és "érzi" is a kínai pályát - hiszen más autókkal is jól teljesítettek rajta.

részletek