DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Egyéb

Lexus versenyterepjáró szigorúan hölgyeknek

Egy kompresszoros, emelt futóművű Lexus LX luxusterepjáróval vághat neki a Rebelle-rali címvédő párosa az idei túraversenynek.

A Lexus motorsport-tevékenysége eddig jobbára a pályaversenyzésre és a driftsportra korlátozódott, most azonban a terepraliban is kipróbálják magukat – méghozzá a legjobbakkal együttműködve.

j201_14_resize



A márka észak-amerikai képviselete független specialisták bevonásával különlegesen felkészített luxusterepjárót épített a Rebelle-rali tavalyi győztesei, Rachelle Croft és Taylor Pawley számára. A címvédő páros tavaly egy csaknem szériakivitelű Lexus GX 460 volánja mögött vágott neki Észak-Amerika első, kizárólag női csapatok számára kiírt terepralijának, idén pedig az egy méretosztállyal nagyobb Lexus LX 570-est választották – ám ezúttal szó sincs gyári állapotról.

A 2020. október 8–17. között, több mint 2000 kilométeres távon zajló Rebelle-ralira épített autó, a Lexus J201 Concept leglátványosabb és legfontosabb módosítása a futóművet érinti. A szabad hasmagasságot megnövelték, méghozzá négy fokozatban: elöl 51-122 milliméter, hátul 25-104 milliméter tartományban módosítható az autó legalacsonyabb pontja és a talaj közötti távolság.

A lengőkarokat és a távtartókat is kicserélték, és hogy biztosra menjenek, masszív védőelemekkel óvják a terepváltót, az üzemanyagtartályt és a motorblokkot az alulról érkező sérülésektől, míg a küszöbök védelméről megvilágított Lexus felirattal ellátott, speciális méhsejt-mintázatú csúszásvédelemmel felszerelt fellépők gondoskodnak.

j201-debut-5_resize

Bár a Rebelle-rali nem az abszolút sebességről, hanem a kitartásról, a tájékozódásról, a hatékony együttműködésről szól, a tervezők úgy döntöttek, nem hagyják alapállapotában az 5.7 literes, V8-as benzinmotort.

A tetőlemez szintjébe emelt sznorkelen keresztül lélegző erőforrás teljesítményét egy Magnuson TVS1900 kompresszor segítségével a gyári 383-ról 550 lóerőre (+44%) emelték, a forgatónyomaték 546-ról 746 Nm-re (+37%) nőtt; ehhez a teljesítményhez elengedhetetlenek a speciális, belső hűtésű féktárcsák és versenyhasználatra méretezett fékbetétek.

A differenciálművek sűrített levegős rendszerrel, gombnyomással zárhatók, a 17 colos offroad keréktárcsákra szerelt, 33 colos (285/70 R17) terepabroncsokban a fedélzeti kompresszor segítségével bármikor villámgyorsan a terepviszonyok függvényében módosítható a nyomás. Ez utóbbi két rendszer kezelésére, a LED-es terepvilágítás be- és kikapcsolására, valamint az akkumulátor töltöttségének ellenőrzésére egy speciális okostelefonos alkalmazás szolgál.

j201_9_resize

Mindkét lökhárítót lecserélték; elöl 4,5 tonna teherbírású csörlőt helyeztek el, és mentési pontokat alakítottak ki, a hátsóra a komplex tetőcsomagtartó-rendszerhez vezető létra mellett két kihajtható tárolóelemet rögzítettek: az egyikre a pótkereket, a másikra két darab, egyenként 19 literes vizes kannát szereltek.

A csomagtartóban speciális fiókos tárolórendszer, egyedi alumínium bőröndkészlet, valamint két kutyaitató tálka (!) kapott helyet.

Adósok vagyunk még a Lexus J201 Concept elnevezés eredetével: a Lexus belső terminológiájában az LX modellsorozat URJ201 kódjellel ismert. A J201 tehát amolyan bennfentes összekacsintás – azok, akiknek mond valamit a kód, pontosan tudják, miről van szó, egy ízig-vérig terep-versenyautóról.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: