Télen aligha rendeznek pályaversenyt olyan helyeken, ahol a zord időjárással is szembe kellene nézniük az egyébként ideális körülményekre és slick gumik használatára kifejlesztett járműveknek - Franciaország pedig pontosan ezen lokációk közé tartozik. Az alábbi fejtegetés tehát pusztán a fantázia szüleménye, viszont a Hosszútávú Világbajnokság honlapjának nyilatkozó, tizenkétszeres Le Mans-résztvevő Thierry Perrier rámutatott, hogy a teljesítmény terén előnyei is lennének annak, ha télen futnák a legendás versenyt. Persze a hátrányok vannak többségben, így a megmérettetés időpontjának drasztikus áthelyezése továbbra sem javallott a szervezőknek.
Miben lenne más a Le Mans-i 24 órás a versenyzők számára, ha télen rendeznék?
A verseny egyes szakaszait sokkal nehezebbé tenné, különösen az első kört. A gumik ideális üzemi hőmérséklete 80°C, és eltartana egy ideig, amíg ezt elérjük velük. Tehát az első kanyar és az első nagy fékezési pontok, például a Mulsanne-ban biztosan trükkösek lennének. És persze nem csak a verseny elején állna elő ilyen helyzet, hanem minden bokszkiállás után és a biztonsági autós szakaszokat követően is. Hiszen amint egy autó lelassul, a gumik azonnal hűlni kezdenek.
Mindazonáltal a téli hidegebb hőmérséklet előnyös lenne a motor számára. A 24 órás verseny leggyorsabb körei általában most is hajnalban születnek, amikor még mindig hűvös a levegő, a pálya pedig tökéletes állapotban van.
Kellemes téli időjárás mellett megdőlhetne a távolsági rekord Le Mans-ban?
Nem. A motorok bizonyos időszakokban jobban teljesítenének, de az említett gumimelegítési problémákkal együtt elég nehéz lenne megdönteni. Egy-egy remek köridő elérhető lehet, de a verseny lényegét a 24 órán át tartó teljesítmény jelenti. Ráadásul a megfagyó köd vagy eső csak tovább bonyolítaná a helyzetet. Elvégre a versenyautókban nem melegíthető a szélvédő.
Akkor a téli rendezés egyetlen előnye, hogy a versenyzők kényelmesebben éreznék magukat?
A hűvösebb pilótafülke miatt tényleg lassabban fáradnának a pilóták. Mindazonáltal amikor kimelegedve és izzadtan kiugranak az autóból a hideg levegőre, az a lehető legjobb módja lenne a megfázásnak. És persze a szerelőknek és mindenki másnak is hidegben kellene dolgoznia a bokszban. Én biztosan nem örülnék ennek.
Tehát mindent egybevetve a június tökéletes dátum a Le Mans-i 24 órás számára. A hőmérsékletet illetően közepes értékeket mérhetünk, néhány hőhullámmal és hűvösebb időszakkal. Ez a megfelelő teszt, sőt, inkább a legjobb teszt a technikai számára, hiszen az elemeknek 300 km/órás sebesség mellett is ki kell tartaniuk.