DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Tereprali

Qualisport: Navigációból és sportszerűségből is jeles!

avigációs mesterhúzásokkal teljesítette az Africa Eco Race ötödik szelektív szakaszát a Qualisport kamionos egysége, amelynek tagjai Dakhlában, a táborban számos vállveregetést gyűjtöttek be. Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Ács László fedélzeti szerelő több tekintetben is kitett magáért Nyugat-Szaharában.

Ami a napi penzumot illeti: a közel 6000 kilométer össztávú derbi utolsó marokkói szelektív szakaszán 450 kilométer várt a versenyzőkre, mégpedig Nyugat-Szahara köves, sziklás részein. A navigáció kulcsfontosságúnak bizonyult, a Qualisport pedig jeleskedett: Czeglédi Péter elsőre megtalálta a helyes utat, irányt mutatva a Scania mögött rajtolóknak és másoknak, akik irányt tévesztettek.

„Péter ma ismét remekelt! Sokan kóvályogtak össze-vissza, oldalról, szemből, minden irányból találkoztunk versenytársakkal, nekünk viszont elsőre sikerült megtalálni a helyes irányt. Nem csoda, hogy a táborba érve sokan átjöttek, hogy megköszönjék neki a bravúros teljesítményt, amelyből ők is profitáltak. A szakasz egyébként rázós és fárasztó volt. A kormánymű kisebb sérülése miatt túlságosan nagy volt a kormány holtjátéka és nem akartam kockázatot vállalni, így az első százötven kilométer után már nem is mentünk százhúsznál többet. A lényeg az, hogy Marokkó mögöttünk van, megúsztuk nagyobb malőrök nélkül” – értékelt a célban Kovács Miklós, aki 4 óra 44 perces idővel teljesítette a távot, ami a kamionosok között a nap 5. legjobb ideje volt és ezzel a Scania-trió a kategória összesítésében az 5. helyről várja a folytatást.



A terepralira is igaz régi mondás szerint „egyszer adunk, másszor kapunk”: a magyar kamionosok esetében ez most nem egészen így működik, Kovács ugyanis felajánlotta, hogy a saját szervizkamionját egy motorhiba miatt elveszítő Tatrás rivális, Tomas Tomecek használhatja a Qualisport háttértámogatását a szervizparkokban. Ennek most épp az lett a vége, hogy a korábbi többszörös győztes cseh versenyző gyorsabbnak bizonyult segítőinél. „Van ez így, de mi, kamionosok itt az Africa Eco Race-en is úgy működünk, mint egy nagy család. Természetes, hogy segítünk Tomecekéknek, s bár ma gyorsabbak voltak nálunk, biztos vagyok abban, hogy fordított helyzetben ők is segítenének nekünk” – fogalmazott a magyar pilóta, aki a sportszerű magatartásért gyűjti a vállveregetéseket.

A kamionos összesítésben egyébként az újabb szakaszelsőséget begyűjtő gyári Kamaz-pilóta, Anton Shibalov vezet, őt márkatársa, a CNG üzemű Kamazzal induló Szergej Kuprijanov követi. A tatárföldi armada vezérpilótája az előző napon még vezette az autós-kamionos összesítést, ahol most visszacsúszott a 2. helyre. Az éllovas pozíció jelenleg Kanat Shagirové, a toyotás kazah mai szakaszgyőzelmével vette át a vezetést. Nagyszerű napot produkált az Opel Dakar Team is: Szalay Balázs és Bunkoczi László az Opel Mokkával az autós kategória 6. legjobb idejét repesztette, így jelenleg az autósok táblázatán a 8. helyen állnak, míg az autós-kamionos összevont tabellán a 10. helyet foglalják el. "Mi összességében jól teljesítettünk ezen az alapvetően gyors, de néha nagyon sziklás és köves pályán – még úgy is, hogy ma is meg kellett állnunk egyszer defektet cserélni. Ez volt talán a legnagyobb nehézség, mert miközben dolgoztunk az autón, hárman-négyen is megelőztek, azok, akiket korábban nagy csatában magunk mögé utasítottunk, és ez mindenképp holtpontot jelentett” – értékelte a napot Szalay Balázs.

A motorosoknál totális az uralom, köszönhetően Pal Anders Ullevalseternek: a tavalyi győztes norvég menő még úgy is komoly csapást mért az ellenfelekre a KTM-mel. hogy saját bevallása szerint navigációs hibája miatt körülbelül fél órát veszített. Az északi menő mögött egy hölgy, a kazah Jevgenyija Nyeszterova zárta a napot és egy hölgy követi az abszolút értékelésben is: Anasztazia Nyifontova hátránya máris 2 óra 45 percnyire rúg.

Vasárnap Dakhlában pihenőnapot kap az Africa Eco Race mezőnye: a megmérettetés hétfőn folytatódik, Marokkó után Mauritániába lépnek át a versenyzők. A viadal január 10-én, a szenegáli főváros, Dakar közelében zárul a Rózsaszín tó partján.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: