DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Retro

Retro – Egy szomorúan rövid pályafutás

Az F1 történetének egyik legtragikusabb nagydíján szenvedett balesetet, melyen két versenytársa hunyt el – ő lebénult, soha többet nem versenyzett, viszont hosszú életet kapott a sorstól.

Mike Taylor neve csupán apró betűvel szerepel a Formula-1 történetében: nem is véletlen, hiszen mindössze két nagydíjon vett részt pályafutása során, versenykörülmények között pedig kevesebb, mint 20 kört tett meg a formulaautók királykategóriájában. Amiért mégis beszélünk róla, az szerepe a sport történetének egyik legszomorúbb hétvégéjében – az 1960-as Belga Nagydíjon.

A brit Mike Taylor 1934. április 24-én született, egy évvel Formula-1-es bemutatkozása előtt, 1958-ban pedig még amatőr versenyeken rótta az aszfaltot, Lotus XI sportautóval indult és nyert számos alkalommal. Következő évben érte el pályafutása legfőbb sikerét, győzött a belgiumi Chimay utcáin zajló Grand Prix des Frontieres versenyen, ugyancsak Colin Chapman egy autójával, a Lotus 15-tel.

Ezt követően mutatkozott be Formula-1-es versenyen, méghozzá hazai pályán, az Aintree-ben rendezett Brit Nagydíjon egy F2-es Cooperrel. Taylor az időmérőn az utolsó, 24. rajthelyet szerezte meg, versenye pedig már a táv negyedénél véget ért váltóhiba miatt. A tervek szerint az USA Nagydíjon is rajthoz állt volna, de betegség miatt kihagyni kényszerült azt a versenyt.

A rákövetkező szezonban, 1960-ban támogatóinak köszönhetően szert tett egy Lotus 18-ra, a csapat legújabb autójára, mellyel Stirling Moss versenyeket nyert ebben az idényben – ezek voltak a Lotus mint konstruktőr első győzelmei. Taylor a bajnokságon kívüli, silverstone-i International Trophyn állt rajthoz első ízben, majd következett a Belga Nagydíj.

A tragikus 1960-as Belga Nagydíj


Az 1960-as spái versenyt a Formula-1 legtragikusabb nagydíjai közé sorolják, a fekete vasárnapon két fiatal pilóta is életét veszítette különálló balesetekben: Chris Bristow – akiről szólt már a Retro rovat egy cikke – és Alan Stacey mindössze öt kör különbséggel szenvedett végzetes ütközést, Stirling Moss pedig korábban, az edzések folyamán sérült meg súlyosan, ami hónapokra megakadályozta, hogy újra autóba üljön.

Történt azonban egy negyedik súlyos eset is Belgiumban, amelyről kevesebbet beszélnek: Taylor autója szintén még a vasárnapi futamot megelőzően hibásodott meg, 260 km/h sebességgel haladt, mikor tönkrement a Lotus kormánya. Az autó kirohant a pályáról, Taylor kirepült belőle, és egy fának csapódott olyan erővel, hogy az kidőlt. A 26 éves pilóta számos csontja eltört, ő pedig lebénult.

Taylor hosszas terápiának köszönhetően tudott talpra állni, később pedig a baleset miatt pert indított a Lotus ellen, és azon kevesek közé tartozik, akinek nyernie sikerült egy versenyautó-konstruktőrrel szemben. Taylor sosem versenyzett újra, az ingatlanpiacon kezdett üzletelni, évek múltán pedig Moss második feleségével házasodott össze. 2017-ben, 82 évesen hunyt el betegséggel vívott harcot követően.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: