DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Élő cikkek

Az év utolsó versenye körről körre

Véget ér egy újabb szezon a Formula-1-ben: a bajnoki címek már rég eldőltek, de bízunk benne, hogy utoljára még egy eseménydús futamról számolunk be frissülő közvetítésünkben.

Az európai versenyek esetében megszokott 14 órás kezdési időponttal startol az Abu Dhabi Nagydíj: a helyszínen, az Egyesült Arab Emirátusokban ez 17 órának felel meg, röviddel a naplemente előtt. A verseny így még nappal kezdődik, de vakító fényt árasztó lámpák alatt ér véget.

Ennek megfelelően az aszfalthőmérséklet (és gumik tapadása) is csökkenni fog a futam folyamán. Jelenleg a levegő 24 °C, az aszfalt 31 °C.

Az Abu Dhabi Nagydíj pole-pozícióját kisebb meglepetésként Valtteri Bottas kaparintotta meg, mögüle Lewis Hamilton, Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo indulnak. A teljes rajtsorrend itt nézhető meg.

A naptárba 2009-ben bekerülő Abu Dhabiban több alkalommal (például tavaly) a bajnoki cím dőlt el, az idei kiadás azonban igazi tét nélküli verseny lesz. Lewis Hamilton a bajnoki címet Mexikóban bebiztosította, a Mercedes a konstruktőri elsőséget még annál is korábban. A második helyet matematikailag Bottas még megszerezheti, ehhez azonban arra lenne szüksége, hogy Vettel ne szerezzen pontot, vagy csak nagyon keveset: a német 22 pontos előnyben van a Mercedes finn pilótájához képest.

A csapatok között a konstruktőri bajnokság legjobb öt helyét már lefoglalták, a hatodik, hetedik és nyolcadik helyen állók azonban még pozíciót cserélhetnek: a Toro Rosso 53, a Renault 49, a Haas pedig 47 ponttal rendelkezik, a konstruktőri helyezések között pedig dollármilliós különbséget vannak díjazásban.

Az év utolsó versenye a csoportképek hétvégéje: természetesen a mezőnyről is készült osztályfotó. Az év eleji fényképhez képest eltűnt Danyiil Kvjat és Jolyon Palmer, felbukkant Pierre Gasly és Brendon Hartley, overallt cserélt Carlos Sainz.

Vagy épp a Honda F1-es projektjének vezetőiről, akik utoljára mosolyognak Alonsóék társaságában.

Na de foglalkozzunk a versennyel, a mezőny már a felvezető körön van!

Bottas jól kapta el a rajtot, megőrizte a vezetését, Vettel füstölőst fékezett az első kanyarban.

Az első hat megőrizte helyét, Perez megelőzte Hülkenberget, hátul Magnussen leírt egy teljes fordulatot, és utolsó helyre esett vissza.

Alonso ideiglenesen feljött a pontszerző helyekre, de Massa visszaelőzte, újra a brazil a 10. helyen.

Perez szerint a csata folyamán Hülkenberg levágta a kanyart, Hülkenberg szerint Perez szorította le.

Ez történt az első kanyarban: azóta három kör alatt Bottas már 1,3 másodpercre leszakította Hamiltont, 3,2-re Vettelt.

A vitában Pereznek lett igaza: Hülkenberg 5 másodperc büntetést kap a levágásért. 

Hátrébb Grosjean és Stroll küzd egymással: az első egyenesben Grosjean előzött, a másodikban Stroll vissza. A harc a 13. pozícióért folyik.

Néhány fotó Hülkenberg kanyarlevágásáról.

Az élen Hamilton DRS-távolságra közelítette meg Bottast egy pillanatra, a különbség azonban újra nőni kezdett, jelenleg 1,8 másodpercre. A Mercedesek kezdenek elszakadni a Ferraritól, 9 kör után Vettel 2,5 másodpercre van Hamiltontól.

Grosjean újra a két hátsó egyenes közti kanyarkombinációban próbálta megelőzni Stroll – egy ideig előtte is volt, a pozíciót azonban a kanadai tartotta, a Haast meg is dobta a rázókő. Jelenleg ők szolgáltatják messze a legjobb csatát.

Ezen a pároson kívül csak Hartley és Magnussen vannak egy másodpercen belül.

Na, végre sikerült: hiába előzte vissza Stroll a második egyenesben, Grosjean féktávon megszerezte a pozíciót.

Stroll ki is jött a bokszba, ultralágy helyett szuperlágyat kapott. A mezőnyből ő az első kerékcserélő, a 12. körben érkezett.

Vezetéstechnikai tanács a csapattól Hamiltonnak: a 9-es kanyart vegye 2-es fokozatban.

Közben új csata van kibontakozóban, a 10. helyért Alonso üldözi Massát, előzési helyzetbe azonban mindeddig nem került.

A mezőny első harmadából Verstappen állt ki először: a 6. helyről 9.-re esett vissza, ő is szuperlágyat kapott.

Érkezett Raikkönen is, hogy megakadályozza Verstappen elévágását. A finnt segíti az is, hogy Ocon kettőjük közé került.

Sárga zászló az utolsó előtti kanyarban: Gaslynak kellett megforgásból visszaállnia, számos autó elment mellette, a 17. helyre esett vissza.

Hülkenberg is kiállt a bokszba, letöltötte öt másodperces büntetését, a csapat pedig kicsit vacakolt a jobb hátsóval. A német akkora előnyt épített ki az előző körökben, hogy így is visszajött Perez elé!

Vandoorne a futam során nem először panaszkodott autójára: „olyan, mintha egy raliaautót vezetnék”. A belga az elsők között áll ki, azóta az utolsó helyen van.

Bottas 20 körös ultralágy gumin is a leggyorsabb, 1:42,439-cel új leggyorsabb kört futott. A finn 2,5 másodperccel van Hamilton előtt.

A negyedik Ricciardo és harmadik Vettel is kiállt kerékcserére, az élmezőnyből csak a két Mercedes adós ezzel.

Ricciardo súrolta a szalagkorlátot, majd félreállt autójával. Hidraulikus probléma miatt adta fel a nagydíjat.

Felgyorsultak az események: Bottas teljesítette bokszkiállását, Hamilton pedig megfutotta a verseny leggyorsabb körét (1:42,421)! 

Ricciardo autójának mentése kicsit elhúzódott, a füves térség közepén állt meg, ráadásul elfelejtette üresbe tenni – vissza kellett sietni, hogy a pályamunkások ki tudják tolni az RB13-ast.

Massa is kiállt, közvetlenül az egy körrel előbb kereket cserélő Alonso elé tért vissza – a spanyol megelőzte a hideg abroncsokon levő Williamst.

Hamilton is kiállt, ultralágyra szuperlágy került. A hosszú bokszkijáraton áthaladva jócskán Bottas mögé került vissza, 2,2 másodperce a csapattárstól.

A 6. és 7. helyen álló Ocon és Sainz tovább húzzák kiállásukat. Utóbbi értékes pozíciókat nyerhet az elhúzott stratégiával, a 11. helyen álló Alonsóval van virtuális csatában.

Hamilton néhány kör alatt lefaragta a hátrányt Bottashoz képest, az előző körben már a DRS-t is nyithatta!

Most tartunk a verseny féltávjánál, 55-ből a 28. körben.

Hamilton újra nyitotta a hátsó szárnyát, leggyorsabb első szektort futott, volt pillanat, amikor mindössze 0,7 másodpercet tett ki lemaradása – ez azonban minduntalan felcsúszott 1 másodperc fölé, DRS-távolságon kívülre.

A Mercedesek eközben a lekörözötteket is kerülgetik, előbb Vandoorne-t, vagy Magnussent előzték – a 30. körben megint 0,7 másodpercre ment a különbség, aztán Hamilton elfékezte, és kicsúszott az aszfaltozott bukótérre.

Mindeközben Stroll rodeós pillanata. A kanadai az utolsó, 19. helyen áll, ő az egyetlen, aki kétszer is járt a bokszban.

Ocon, Sainz és Grosjean azonban továbbra sem jártak még kerékcserén.

A rózsaszín és sárga autók most álltak ki a 6. és 7. helyről, nézzük, hova térnek vissza.

Micsoda dráma: Ocon visszajön a 9. helyre, Alonso elé, Sainz viszont a bokszkijáratot elhagyva rögtön a bukótérbe húzódott: nem rögzítették rendesen a bal első kereket!

Sainz a nagydíj második kiesője Ricciardo után.

A Renault egyelőre így is kedvező pozícióban van: Hülkenberg hatodik helyen áll, ha itt ér be, akkor a csapat megelőzi a Toro Rossót a konstruktőrök között. Se a Toro Rosso, se a másik rivális, a Haas nincs pontszerző helyen (Grosjean 11. helyen áll).

Így áll most a pontszerzők listája:

Stroll újra a bokszban, harmadszor a verseny során, miközben mindenki más csupán egyszer állt ki. Nem meglepő, hogy lemaradása fél perc még az utolsó előtti Ericssonhoz képest is.

A csapatrádió tanúsága szerint ez Stroll ötlete volt „úgyis mindegy” alapon: „Kiállhatok, csak úgy? Kipróbálunk valami mást a gumikkal? Talán tudok valami újat tanulni.”

Mi a helyzet elöl? 1,3 másodperc választja el Bottast és Hamiltont a 39. körben, mindössze 0,03 másodperc volt a különbség, Bottas javára.

Hármas csata a 13. pozícióért Magnussen, Wehrlein és Hartley között. A német ideiglenesen az élre került, Magnussen azonban visszavette a pozíciót.

Bottas egy 1:41,406-os kört futott, a verseny új leggyorsabbját: a különbség most 1,5 másodperc Hamilton előtt.

Mekkora hátrányt szedett össze 44 kör alatt a Ferrari? Vettel 22 másodpercre van Bottastól, Raikkönen 36-ra.

Lassan, de tartósan csökken a különbség: Hamilton hátránya most 1,2 szekundum.

Most 1,3 másodperc a különbség: Hamilton középső szektora a futam legjobbja volt, de a másik kettőben az utolsó körben is elmaradt Bottastól.

A tavaly ugyanitt világbajnoki címet megszerző Nico Rosberg is árgus szemekkel figyeli a nagydíj izgalmait.

Hoppá, Hamilton közben megérkezett, fél másodpercnél is közelebb Bottashoz, nyitva a DRS!

A visszajátszásból kiderül, hogy Bottas a pálya elején hibázott, egy szektorban csaknem egy másodpercet veszített Hamiltonhoz képest.

A különbség azonban hamar visszaállt 1,3 másodpercre, és már csak 5 kör van vissza.

1:41,244: a verseny leggyorsabb köre nem valamelyik Mercedestől, hanem a harmadik helyen, üres térben autózó Vetteltől érkezett.

Az imént ilyen szoros volt a különbség, most azonban már 2,2 másodpercre nőtt.

A finn a rend kedvéért visszavette a legjobb kört a Ferraritól, a 30 körös szuperlággyal 1:40,750-et teljesített.

Hamilton hátránya már 3 másodperc felett, a brit feladta az első helyet. Egyetlen páros van már csak DRS távolságon belül: Wehrlein 1 másodpercen belül a 13. helyezett Magnussenhez képest.

Bottas pályafutása harmadik futamgyőzelme felé tart – legutóbbi sikerét a júliusi Osztrák Nagydíjon is pole-pozícióból szerezte.

A finn már az utolsó kört is megkezdte, Alonso pedig jópofa kérdést tett fel a McLarennek: „Mi a futam leggyorsabb köre?”

És itt a 2017-es szezon vége: az utolsó győzelmet Valtteri Bottas szerezte meg első Mercedesnél töltött szezonjában. 

Bottas, Hamilton és az F1-től búcsúzó Massa is gumiégetéssel ünnepel – az utolsó versenyen semmit nem kell már sajnálni.

Az Abu Dhabi Nagydíj teljes végeredménye:

Az eredményeknek hála Raikkönen megszerezte az egyéni világbajnokság 4., a Renault a konstruktőri vb 6. pozícióját.

A futam végén a két Mercedes Massával együtt a célegyenesben füstölt még egy kicsit, és ide parkoltak le. Egyedül Vettel gurult a parc fermébe Ferrarijával.

Ennyi volt a 2017-es szezon – élő közvetítésünk búcsúzik, de a futammal kapcsolatos híreket természetesen megtaláljátok oldalunkon a délután és este folyamán.