DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Élő cikkek

Ez történt az USA Nagydíjon Austinban

A vasárnap esti futam kritikus lehet a bajnokság szempontjából: Lewis Hamiltonnak győzelemre kell fordítania pole-pozícióját, ha nem akar lemondani negyedik címéről. Szöveges közvetítés a szezon 18. versenyéről.

Sorsdöntő lehet a texasi Austinben megrendezett ötödik USA Nagydíj, már ami a 2016-os világbajnoki cím kimenetelét illeti. Ha Lewis Hamilton győz, értékes pontokat faraghat le 33 egységnyi lemaradásából Nico Rosberghez képest az utolsó három futamra, ha viszont a világbajnok, aki júliusban nyert utoljára, újra kikap a csapattárstól, már csak a csodára hagyatkozhat.

A brit pilóta indul a pole-pozícióból, a szezon során azonban rengeteg gondja volt a rajtokkal: beszédes szám, hogy korábban hétszer startolt az élről, ebből kettőször tudta megőrizni a vezetést. Az USA Nagydíj rajtrácsa itt tekinthető meg.

Hamilton egy interjúban elárulta, a hétvégén nem volt minden rendben motorjával – lehetséges, hogy a probléma teljesítményvesztéssel jár a futamon, bár a meghibásodás lehetőségét a Mercedes kizárja.

Sebastian Vettel a hatodik rajthelyről várja az USA Nagydíjat. Emlékeztek a pletykákra, melyek szerint nincs minden rendbe közte és Maurizio Arrivabene csapatfőnök közt?

Talán volt, aki lemaradt a hétvége egyik legfontosabb híréről: új szabályt vezettek be a pilóták kérésére Max Verstappen védekező manőverei miatt, amely a féktávon való mozgásra vonatkozik. A kék zászlóra vonatkozó előírásokat is pontosították.

A Mercedesek és Verstappen lágy, Ricciardo és a Ferrarik szuperlágy gumin rajtolnak – ez elvileg utóbbi pilótáknak kedvez az első körökben. Az alábbi lista mutatja, ki milyen abroncsokkal taktikázhat az 56 körös futamon.

A mezőny közben felvezető körön, hamarosan visszaérnek a rajtrácsra.

Hamilton megőrizte a vezetést, Ricciardo a második helyen!

Raikkönen a negyedik helyre jött fel, a szuperlágy gumin induló pilóták látható előnyben. Az első kanyarban többen összeértek, a pálya későbbi szakaszán Perez forgott meg.

Ez történt az első kanyarban:

Hülkenberg és Bottas a bokszban, a finn defektet szenvedett.

A 3. körben Hamilton már 1,4 másodperccel Ricciardo mögött. Rosberg, Raikkönen, Verstappen és Vettel a további sorrend. 

Hülkenberg versenye véget is ért, a 7. helyről induló pilóta Force Indiája komolyan sérült az első körben.

Mint egy vonat kocsijai, úgy csúsztak egymásba az autók az első kanyarban: a visszajátszásból kiderül, Bottas, Hülkenberg és Perez ment egymásba, ennek következménye lett a német kiesése.

Ennyit javítattak és buktak a versenyzők az első körökben – Buttont figyeljétek!

Ricciardo és Raikkönen a 9. körben már ki is állt, Button elé és mögé kerültek, de a finn megelőzte a másik egyszeres világbajnokot.

Annál meglepőbb, hogy Verstappen már a 10. körben lecserélte lágy gumiját. Mindhárom kiálló versenyző lágy keveréket kapott. Ő is könnyedén megelőzte Buttont, akinek hamar elfogytak gumijai.

Hívják ki a Mercedeseket is: Rosberg állt ki hamarabb, épp vissza tudott jönni Raikkönen elé. A Mercedes eltérő taktikán van, a német autójára közepes keverék került. 

Eltérő taktikán a két Mercedes, Rosberg lágyra közepest, Hamilton lágyra lágyat kapott. A versenyt Vettel vezeti, aki az élmezőnyből egyedüliként nem állt még ki.

A verseny leggyorsabb körét (1:43.0) megfutó Verstappen 1 másodpercet adott Raikkönennek, majd könnyedén megelőzte a finn pilótát. A holland ötödik helyen áll, ami negyedik lehet, ha a szuperlágyait 14 kör óta nyűvő Vettel végre kiáll.

Kvjat 10 másodperces büntetést kapott Perez kiforgatásáért az első körben.

Vettel lágyra cserélte szuperlágy abroncsait, a 6. helyre tért vissza, jócskán Raikkönen mögé.

Az első kiállások véget értek (az első 10-ből csak Kvjat nem járt még a bokszban), íme a sorrend és a pilótákat elválasztó különbségek. Rosberg a közepes gumin is közelít Ricciardóhoz.

A leggyorsabb köröket sorra megfutó Verstappen azonban szintén közelít Rosbegre, már a DRS-t is használhatja.

A hazai versenyét futó Haas elveszített egy autót. Esteban Gutierrez kerekei szemlátomást fékhiba miatt blokkoltak a 11-es kanyarban. A mexikói a kör végén kiállt a bokszba. Ő a verseny második kiesője.

20 kör elteltével Hamilton 5,4 másodperccel vezet, mögötte Ricciardo, Rosberg és Verstappen DRS-távolságon belül, vagy annak közelében: a brit csak nyerhet azon, ha csapattársa és a Red Bullok egymással lesznek elfoglalva.

Nico Hülkenberg eközben már nyilatkozott, és elmondta, hogy egy törött kormánykar okozta kiesését.

Időközben Danyiil Kvjat is kiállt, és letöltötte időbüntetését is. Felipe Nasr az egyetlen, aki 22 kör után még nem járt a bokszban, ő közepes abroncson rajtolt.

Verstappen 13 körös lágy abroncsai komoly fogyásnak indulhattak, az imént még ilyen közel levő holland 3 másodpercre került a Mercedes-pilótától. Vettel eközben utolérte Raikkönent, ő már használhatja a DRS-t. Lágy gumijai 6 körrel frissebbek, mint a csapattársnak.

Raikkönen az első a mezőnyben, aki teljesítette második kiállását. Szuperlágy abroncs került a Ferrarira.

Raikkönenre reagálva Ricciardo is kiállt, az ő autójára viszont közepes gumi került fel, a Red Bull nem tervez vele további kiállást. Rendkívül színes gumitaktika jellemzi eddig a versenyt.

Verstappen kiállását csúnyán elszúrták, a csapat nem volt felkészülve!

Hoppá, úgy tűnik, ezt Verstappen szúrta el. A holland valószínűleg félreértette, hogy kerékcserére hívják, és behajtott a bokszba – a szerelők ekkor pattantak fel, és kapták elő a gumikat. 9 másodperces kiállás volt. A holland 13 másodperccel esett vissza Raikkönen mögé, a hatodik helyre.

Miközben Vettel is kiállt, Verstappen autója lelassult. Még a pályán van, de már majdnem mindenki elment mellette. Motorhibára gyanakszik.

Verstappen végül félrehúzódott és kiállt. Egy, a dobogóra esélyes nagy névtől elköszönt a verseny.

A Verstappen kiesése miatti virtuális biztonsági autós fázis a Mercedesnek jött jól: Hamilton és Rosberg is kiállt, Ricciardo és a két Ferrari azonban már korábban teljesítették második kerékcseréjüket. Rosberg ezzel 3,8 másodperccel került Ricciardo elé.

Hamilton, Rosberg, Ricciardo és Vettel közepes abroncsokon van, ők valószínűleg nem terveznek a hátralevő 23 körben kiállni. Ami furcsább, hogy a 12 körös szuperlágyon haladó negyedik Raikkönent nem hívták ki a VSC-fázis alatt.

Egy Verstappen kiesése miatt felszisszenő lány máris internetes mémmé vált. 

Vettel küzd az autó hátuljával, az ötödik helyen álló német 26 másodpercre van Hamiltontól, és 10-re lemaradt Raikkönentől.

Raikkönen megközelítette Ricciardót, de mielőtt előzhetett volna, a 39. körben harmadszor kiállt. A bokszutca-kijáraton félreállt a Ferrari!

A bokszutcai lámpa zöldre váltott, Raikkönen egyik kerekét azonban nem rögzítették megfelelően. A finn a lejtőt kihasználva hátrafelé visszagurult a bokszutcába, majd kiszállt az autóból.

A Ferrarit természetesen vizsgálják a rosszul rögzített kerék miatt. Az ilyen hibákért komoly pénzbüntetést szoktak kiosztani.

Verstappen és Raikkönen kiesése után váratlan nevek küzdenek az értékes pontokért: Carlos Sainz és Felipe Massa meccsel az ötödik helyért.

Az első négy helyet eközben szinte leosztottaknak tekinthetjük: Hamilton, Rosberg, Ricciardo és Vettel között a legkisebb különbség 7 másodperc. Mindannyian közepes abroncson vannak, így a gumik közti különbség sem segítheti egy csata kialakulását.

Ez az eddigi legnézettebb F1-es verseny Austinban, a hétvége folyamán összeadva 270 ezren keresték fel a pályát. Vajon ebbe beleszámolták a szombati koncertet is?

Sainz és Massa csatájához Alonso csatlakozott – nem sikerült lendületből áthámoznia magát az ellenfeleken, újra közelebb Massa Sainzhoz, mint hozzá a McLarenes.

Mi volt ez a pillantás a bokszba visszabaktató Raikkönentől? Csoda, hogy nem hőkölt vissza a kamerás… 

A Red Bull eközben megerősítette, váltóhiba miatt esett ki Verstappen.

Keményen vette át Alonso Massától a hatodik helyet: a spanyol pilóta ki is terelte a pályáról korábbi csapattársát.

„Felipe becsukta az ajtót, már mellette voltam” – jelentette a rádióban Alonso. A verseny után megvizsgálják az esetet.

Három körrel a vége előtt Vettel – se előtte, se mögötte senki – még kijött szuperlágy gumiért a bokszba. A leggyorsabb körre talán még jó lesz, másra nem.

Massa is a bokszba hajtott bal első defekt miatt, Sainz és Alonso küzdenek az 5. helyért. Hamilton közben utolsó körét kezdte.

Alonso megelőzte Sainzt, majd kiszélesítette a pályát és többször elfékezte a gumit, fiatal honfitársa azonban nem tud visszavágni. A McLaren az 5. helyen!

Hamilton eközben már célba is ért, és megnyerte az USA Nagydíjat – negyedszer az elmúlt öt évben.

Bár úgy tűnt, megszorongathatják Rosberget, a Mercedes újabb 1-2-es győzelmet szerzett, Ricciardo állt még dobogóra. Azt nem mondhatjuk, hogy a brit médiát felkészületlenül érte a végeredmény, Hamilton győzelmének pillanatában ezt posztolták.

A pontszerzők listája: Hamilton csak hat versenyzőt nem körözött le.

A Mercedes egyik hölgykollégáját küldte a dobogóra átvenni a győztes konstruktőrnek járó trófeát.

Ricciardo az interjúkat készítő Gerard Butler színészt is megitatta a cipőjéből.

Jó éjszakát kívánunk olvasóinknak, akik már mennének aludni – de az sem fogja megbánni, aki marad, még éjjel jelentkezünk a fontosabb versenyzői nyilatkozatokkal.