DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 23. kedd
F1

Hamilton jött ki győztesen a bakui bolond hajrából

Az egymást kiütő két Red Bull megváltoztatta az Azerbajdzsáni Nagydíj menetét, amelyet addig Vettel kényelmesen vezetett, ám Bottas defektje után végül Hamilton nyert meg.

Vettel meg tudta tartani a vezetést, Hamilton és Bottas előtt, s maga a rajt simán alakult mindenki számára, ám a következő kanyarok már elkezdték szedni az áldozataikat. Raikkönen belső íven próbált bebújni Ocon mellé, hely azonban nem volt erre, így ütközés lett a kísérlet vége. A francia autója a falnak csapódott és nem is tudta folytatni, a finnt pedig bokszcsapata várta egy szárnycserére és friss lágy gumikra.

Volt egy másik nagy összeakadás is: Szirotkin bekerült Hülkenberg és Alonso szendvicsébe, ami az orosznak kiesést, a spanyolnak dupla jobboldali defektet eredményezett. De összetalálkozott a két Sauber is, és összesen hét pilóta végzett el bokszkiállást sérülések vagy kerékcsere miatt az első körökben, amíg biztonsági autó vezette a mezőnyt a törmelékek miatt.

hamilton_6



Az 5. körben indulhatott újra a versenyzés, és Vettel egy kör alatt rögtön három másodperces előnyt autózott ki Hamiltonnal szemben, amit aztán őrizni próbált. Bottas elkezdett leszakadni csapattársától, mögötte azonban a Red Bullok és a Renault-k kezdték szolgáltatni az izgalmakat. Verstappen rögtön a zöld zászló után sikeres támadást indított Ricciardo ellen, megjött azonban rájuk előbb Sainz, majd pedig Hülkenberg, és látványos szélárnyékos csatákban túljutottak mindkettőjükön. Sainz ezzel átvette a 4. helyet, Hülkenberg azonban nem bízhatott sokáig egy erős eredményben, hiszen bal hátsó kerekével a falnak csapódott, ami éppen elég kárt okozott ahhoz, hogy a német ne tudja folytatni a versenyt. Spanyol csapattársa sem birtokolhatta viszont sokáig a kiemelkedő pozíciót, hiszen mivel közvetlen ellenfeleivel szemben ő ultralágy gumikon haladt, korán ki kellett hajtania cserére, amivel visszacsúszott a mezőny sűrűjébe.

Az élmezőnyben az első bokszkiállást az váltotta ki, amikor Hamilton a 22. körben csúnyán elfékezte magát a célegyenesen végén, és ott is hagyott 3-4 másodpercet a bukótérben. A többiek viszont nem követték őt azonnal, Vettel csak a 30. körben állt ki szintén lágyakért, de Bottas és a Red Bullok még tovább vártak, a használt szuperlágyakon is folyamatosan javuló szektoridőket tudtak jegyezni még a verseny féltávja után is.

A Red Bullok többször is összecsaptak egymással, egy alkalommal össze is értek még a verseny első felében. Amikor a 37-38. körben végre ők is megejtették a kiállást, Verstappen annak ellenére is átugrotta Ricciardót, hogy az ausztrál járt a bokszban először. A harci kedv továbbra sem lankadt közöttük, ezúttal Ricciardo támadott a célegyenesben, ám ekkor bekövetkezett a tragédia: az előző futam győztese tempófölénye ellenére sem talált utat csapattársa mellett, a féktávon pedig egyenesen belerohant a 33-as számú autó hátuljába. A két törött Red Bull a bukótérben állt meg a 4-5. helyet feladva ezzel, Adrian Newey azonnal fölkelt és elsétált a bokszutcai irányítóközponttól, a dühös Christian Horner pedig egyelőre nem akart nyilatkozni a médiának.

Db9DlrcWkAEZfmp

Újra a biztonsági autó érkezett, ez pedig kapóra jött Bottasnak, aki most ejthette meg kerékcseréjét ultralágy gumikért. A lassított tempó miatt valószínűleg egyébként is az élre tért volna vissza, így a mögötte állók, Vettel és Hamilton is kihajtottak a leglágyabb abroncsokért, hogy egyenlő esélyekkel készüljenek a hajrára.

Az újraindítás késlekedett azonban, hiszen a kavarodásban magát a 6. helyen találó Grosjean gumimelegítés közben csúszott a falba, hogy aztán önmagára dühösen vágja a falhoz a kesztyűjét a garázsba visszatérve.     

Az utolsó négy körre engedték csak el a mezőnyt, hogy egy rövid sprintben döntsék el a pozíciók sorsát. Az élen Bottas, Vettel, Hamilton, Raikkönen volt a sorrend. A célegyenesben rögtön nagy helyezkedés kezdődött közöttük, és Vettel nagy távolságból is megpróbálta kifékezni Bottast, de nem járt sikerrel: füstölő kerekekkel túlcsúszott a kanyaron és csak a negyedik helyre sorolt vissza, hatalmas folttal az első gumiján. A dráma nem ért véget, a következő kör kezdetén az élen álló Bottas jobb hátsó defektet kapott és kénytelen volt félreállni, hiszen egy teljes kört kellett volna megtennie, hogy visszaérjen a bokszba.

A korai első kiállása után a győzelemtől távol kerülő Hamilton ragadta így magához a vezetést, és ő már gond nélkül el is jutott a célig, megszerezve a Mercedes első győzelmét a 2018-as szezonban. Raikkönen lett a második, Perez pedig Vettel megelőzésével felért a dobogóra, megismételve két évvel ezelőtti bakui eredményét. A pontszerzők sorrendje a végére tényleg teljesen felborult, Vettel negyedik lett Sainz előtt, Leclerc egy remek 6. hellyel kezdte meg F1-es pontgyűjtését, de Alonso, Stroll, Vandoorne és még Hartley sem távozik üres kézzel.

 

Az Azerbajdzsáni Nagydíj végeredménye:

# Versenyző Csapat Idő Kör
1 Lewis Hamilton Mercedes 1:43:44.291 51
2 Kimi Räikkönen Ferrari 2.460 51
3 Sergio Pérez Force India-Mercedes 4.024 51
4 Sebastian Vettel Ferrari 5.329 51
5 Carlos Sainz Renault 7.515 51
6 Charles Leclerc Sauber-Ferrari 9.158 51
7 Fernando Alonso McLaren-Renault 10.931 51
8 Lance Stroll Williams-Mercedes 12.546 51
9 S.Vandoorne McLaren-Renault 14.152 51
10 Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 18.030 51
11 Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 18.512 51
12 Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 24.720 51
13 Kevin Magnussen Haas-Ferrari 30.663 51
14 Valtteri Bottas Mercedes - 48
- Romain Grosjean Haas-Ferrari - 42
- Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer - 39
- Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer - 39
- Nico Hülkenberg Renault - 10
- Esteban Ocon Force India-Mercedes - 0
- Sergey Sirotkin Williams-Mercedes - 0
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: