Az év pilótájának, az év csapatának és az év meglepetésének megválasztása után negyedikként az év csalódásáról szavaztunk a Formula.hu évértékelő sorozatában: kik voltak azok, akiktől jóval többet vártunk az idén, mint amit végül letettek az asztalra?
Balogh Tamás: A McLaren-Honda esetén nem az okozott csalódást, hogy rosszul kezdték a szezont, hiszen arra a Renault tavalyi küszködése alapján számítani lehetett, hanem az, hogy az év végére sem sikerült érdemi fejlődést mutatniuk, rekordot jelentő rajthelybüntetéseik pedig kiemelték a wokingiak tragikomikus helyzetét. Kimi Raikkönen ismét egyértelműen alárendelt szerepet játszott ferraris csapattársa mellett: ugyan várható volt, hogy összességében Sebastian Vettel bizonyul majd erősebbnek, ám a finn lemaradása túlságosan nagy és állandó volt egy világbajnokhoz képest, emellett többször is véleményes balesetekbe keveredett. Nico Rosberg egy éve az utolsó versenyig harcban volt a világbajnoki címért, idén azonban sokkal gyengébb teljesítményt nyújtott, Lewis Hamilton rendre meggyőzőbbnek tűnt nála, ezzel pedig egy kiélezett világbajnoki csata lehetősége is elúszott a Mercedes pilótái között.
1. McLaren-Honda
2. Kimi Raikkönen
3. Nico Rosberg
Berta Kitti: A McLarentől jelentős előrelépést vártunk volna a szezon előrehaladtával, ám csak a folyamatos ígérgetés maradt, egészen az év végéig – reméljük, jövőre az év meglepetése kategóriát erősítik majd. Hamilton csalódást jelentő mozzanatai a pályán kívülre köthetőek, ilyen például a Schumacherről szóló nyilatkozata, a sapkadobálás, valamint azon bevallása is, miszerint a sok buli miatt törte össze a parkoló autókat Monacóban. A Sauber hangját leginkább az uniós panasztétellel kapcsolatban hallhattuk, a teljesítményt illetően pedig csak ígérgetések történtek.
1. McLaren-Honda
2. Lewis Hamilton
3. Sauber
Bognár Viktor: Az újraegyesült McLaren-Honda idei produkciója akkora csalódás volt, hogy nálam az év második legnagyobb csalódása is csak a negyedik helyre férne be.
1. McLaren-Honda
2.
3.
Dezső Attila: A közvélemény ostorozta eleget a McLarent a szezon folyamán, e helyen csak álljon annyi, hogy a Hondával felújított kapcsolat első éve nem hozta azt, amire számítottak Wokingban - ha valaki azt mondja szezon elején, hogy a gárdának csak a szezon előtt éppen hogy megmenekült Manort sikerül megelőznie, biztosan kérdőre vonták volna, hogy megfelelő sportágról nyilatkozott-e. Bár a Red Bull nem hanyatlott akkorát, mint Ron Dennis egykor szebb napokat is megélt csapata, a két éve még domináló gárdánál sem három szerény dobogós helyezést tűztek ki célként szezon előtt. Nico Hülkenberget eddig mindenki sajnálta azért, hogy egyik nagycsapat sem feni rá a fogát, a szezon második felében azonban teljesen szétesett, Szingapúr és Austin között pedig háromszor is balesetbe keveredett - kíváncsian várjuk, hogy sikerül-e túllépnie jövőre negatív szériáján.
1. McLaren-Honda
2. Red Bull
3. Nico Hülkenberg
Fűzi András: Sosem könnyű egy erőforrás újonnan bevezetése a Formula-1-be, de a Honda annyira alul teljesített, hogy a McLaren való újraegyesülésük gyümölcse a komoly múlttal rendelkező csapat egyik legcsúfosabb évéhez vezetett, ami nálam az év csalódása volt.
1. McLaren-Honda
2. Hamilton sapkadobálása
3. Kimi Raikkönen
Gellérfi Gergő: Az első helyezettet el sem kezdeném magyarázni, mert aligha szükséges, s a második hely is elég egyértelmű szerintem: a spanyolországi remeklést és az év végi parádét leszámítva Nico Rosberg egyáltalán nem tudta azt hozni, amit sokan vártak tőle, s sokkal kisebb ellenállást fejtett ki a címvédésre törő csapattársával szemben. A harmadik helyre Nico Hülkenberg került, legalábbis ami a királykategóriás teljesítményét illeti: a német versenyző Le Mans-i sikere az év egyik legnagyobb teljesítménye, az F1-es eredményei viszont elmaradtak a várttól – s ki tudja, nem idén úszott-e el az utolsó esélye arra, hogy nagycsapathoz kerüljön.
1. McLaren-Honda
2. Nico Rosberg
3. Nico Hülkenberg
Mészáros Sándor: McLaren-Honda: japán kollégámat idézném, aki Monzában tombolva ordította, hogy „ezek meggyalázzák a nemzeti büszkeségünket!” Nico Rosberg: amikor kellett, képtelen volt ellenfele lenni Hamiltonnak. Williams: akadt idén is néhány ziccer, de még mindig nem mernek győzni.
1. McLaren-Honda
2. Nico Rosberg
3. Williams
Strommer Benjamin: Ha lehetne, mindhárom helyre a McLarent írtam volna: az év minden képzeletet alulmúló kudarc volt, helyzetüket pedig csak nevetségessé tették azokkal a jóslatokkal, amelyekben dobogót vártak még idén. Bár nehéz összehasonlítani a csapat pilótáinak szereplését – olyan kevés problémamentes versenyük volt –, a ferraris éveiben sokszor mezőny legjobbjának titulált Alonsótól ennél nagyobb fölényt vártam Buttonhoz képest. Még nála is jobban meglepett azonban Nico Hülkenberg teljesítése: évek óta tehetségként emlegetik, akinek egy élcsapatban lenne a helye, ezt támasztotta alá szenzációs Le Mans-i győzelme is, ehhez képest a szezon második felében rendszeresen legyőzte őt a múltban fizetős versenyzőnek kikiáltott Sergio Perez.
1. McLaren-Honda
2. Nico Hülkenberg
3. Fernando Alonso
A végeredmény: Megszületett az első maximális pontszám a Formula.hu nagy évértékelő szavazásán, hiszen az év csalódásának mind a nyolc szerző a McLaren-Hondát választotta. Mögötte csak nüanszok döntöttek, a második helyre végül Nico Rosberg került, míg a harmadik helyen holtversenyben végzett Lewis Hamilton a pályán kívül, valamint Nico Hülkenberg a pályán mutatott dolgai miatt.
1. McLaren-Honda 24 pont
2. Nico Rosberg 5 pont
3. Nico Hülkenberg és Lewis Hamilton 4-4 pont
5. Kimi Raikkönen 3 pont
6. Red Bull 2 pont
7. Sauber, Williams és Fernando Alonso 1-1 pont
Az év pilótája: 1. Lewis Hamilton és Sebastian Vettel, 3. Max Verstappen
Az év csapata: 1. Mercedes, 2. Ferrari, 3. Force India
Az év meglepetése: 1. Max Verstappen, 2. Force India, 3. Carlos Sainz
Az év csalódása: 1. McLaren-Honda, 2. Nico Rosberg, 3. Nico Hülkenberg és Lewis Hamilton