DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 23. kedd
F1

Elfelejtett versenypályák: Indianapolis

A világ legrégebb óta fennmaradt versenypályáját 1908-ban építették, amikor Carl Fisher, James Allison, Arthur Newby és Frank Wheeler 75000 dollár támogatást szerzett az ovális, 2.5 mérföld hosszú, zúzott kőből elkészülő pályához. Az első futamot az Indy pályán 1909 júniusában tartották, de ez léggömböknek, Fisher másik szenvedélyének szervezték meg. Az első autóverseny augusztusban tartották, de a több fatális baleset miatt a tulajdonosok számára egyértelművé vált, burkolt felületre van szükség. Előálltak a tégla ötletével és 3.2 millió tégla felhasználásával elkészült az a pálya, amelyet hamarosan The Brickyardként emlegettek.

Az első Indy 500 1911-ben volt a pályán, melyet Ray Harroun nyert meg, aki saját, Marmon Wasp autójával állt rajthoz. A következő évben Ralph de Palma és szerelőjének Mercedese leállt, amikor öt és fél kör volt vissza, miközben öt körös előnyben voltak. Az autót de Palma és szerelője a hátsó egyenestől tolták, miközben Joe Dawson folyamatosan vette vissza körét. A Mercedes már az utolsó egyenesben volt, amikor Dawson előzött és futamgyőzelmet aratott.

Az Indy hírneve egyre többekhez jutott el és 1913-ban a futamot a francia Jules Goux nyerte a Peugeot-val. 1914-ben ismét egy francia, René Thomas volt a legjobb a Delagével, ám de Palma 1915-ben revansot vett, majd az első világháború előtti utolsó Indy 500-at az angol nemzetiségű, olasz, Dario Resta szerezte. Indianapolis katonai leszállópályaként és javítóbázisként szolgált a világháború alatt, de 1919-ben újra versenyeztek rajta.

Az új generáció sztárjai, Gaston Chevrolet, Tommy Milton, Jimmy Murphy, Peter DePaolo és Frank Lockhart megérkeztek. A sebesség növekedett és 1925-ben DePaolo elsőként lépte át a 100 mérföld/órás átlagsebességet. Voltak balesetek is, a 30-as években pedig Indianapolis gyilkos versenypályájáról lett híres.

A pályát 1927-ben az első világháborús pilóta, Eddie Rickenbacker vásárolta meg, de pénzhiány miatt minden maradt változatlan. A válság elmúltával, 1936-ban a pályát leaszfaltozták. Ebben az évben Meyer harmadik győzelmét aratta.

Wilbur Shaw, aki 1939-ben és 1940-ben is győzni tudott, az első olyan pilóta volt, aki egymást követő évben az első helyen ért célba. 1941-ben a harmadik helyért harcolva balesetet szenvedett és több csigolyája eltört. A futamot Mauri Rose nyerte, miközben a boxutca fele leégett a verseny reggelén.

Az épületet ugyan felújították, de a háború újbóli kitörése miatt Indianapolis ismét feledésbe merült.

1945-re a pálya rossz állapotba került, benőtte a gaz és omladozni kezdett. Rickenbacker úgy döntött, eladja a létesítményt, amelyet Tony Hulman vásárolt meg. Komoly átépítés kezdődött, új lelátó épült és az évek során egy múzeum, alagutak, irányítótorony, vendéglátó egységek, óriási, négysávos alagút az egyes és a kettes kanyar között, valamint a Hírességek Csarnoka és irodák kerültek kialakításra. A 70-es évekre a létesítményben két golfpálya is helyet kapott, valamint egy 96 szobából álló motel!

Visszatérve a versenyekhez, a 40-es évek végén Mauri Rose 1947-ben és 1948-ban is győzni tudott. Autója a következő évben nyolc körrel a futam vége előtt robbant le.

Rose 1951-es visszavonulása után új sztár lépett színre: Billy Vukovich, az örült Orosz. Az 1952-es verseny vége előtt kilenc körrel autója tönkre ment és a 22 éves Troy Ruttman legfiatalabb pilótaként megnyerte az Indy 500-at. Vukovich 1953-ban és 1954-ben is győzni tudott, az 1955-ös versenyt vezette, amikor a hátsó egyenesben balesetet szenvedett és meghalt.

Az egykörös átlagsebesség közelített a 150 mérföld/órához és az Indy 500 továbbra is vonzotta a nézőket. A lelátókon helyet foglalókat elragadtatta a sebesség, valamint a balesetek, amelyek közül az 1958-as a legkiemelkedőbb. A Speedway történetének legnagyobb balesete történt ebben az évben, amikor több autó ütközött, Jerry Unser a falon is átrepült! Csodálatos módon senki nem sérült meg komolyabban.




1950 óta az Indy névlegesen a Formula-1 világbajnokság része volt és habár ez 1960-ban véget ért, a következő években idegen inváziót láthatott a pálya.

A téglákat aszfalttal töltötték ki 1961-ben, 1963-ban pedig megérkezett a pályára Jim Clark, farmotoros Lotuszával és a nagy roadsterekkel versenyzők rájöttek, napjaik meg vannak számlálva. A.J. Foyt volt az utolsó, aki orrmotoros autóval győzni tudott 1964-ben és egy évvel később Jim Clark állhatott a dobogó legfelső fokára. 1966-ban Graham Gill győzött a Lolával, elkerülve egy óriási, 11 autót érintő balesetet a rajtnál.

A 60-as évek végén új generáció született, amely az Indy történetét a 80-as évekig meghatározta: Foyt, Mario Andretti, Johnny Rutherford, Gordon Johncock és az Unser testvérek, Boby és Al. 1988-ra Foyt négy győzelmet szerzett, Al Unser szintén, míg testvére, Bobby háromig jutott, ahogyan Rutherford is. Johncock kétszer állhatott a dobogó legfelső fokára, míg Mario Andretti csak egyetlen győzelmet szerzett 1969-ben.

A 80-as években a sebesség 200 mérföld/óra fölé emelkedett és a kaliforniai születésű Rick Mears három győzelmet aratott, míg Danny Sullivan 1985-ben tudott győzni.

Tony Hulman unokája, Tony George vette át a pálya irányítását 1990 januárjában és hamarosan új szériát csábított Indianapolisba: A Brickyard 400 NASCAR versenyt és az International Race of Championst. Arra utasították, hogy terveztesse át a régi Speedway Golf Course golfpályát, amely 1993-ra készült el és a Brickyard Crossing Golf Course nevet kapta. Hamarosan a helyszín a Senior PGA Tour egyik komoly állomása lett. George megalapította az Indy Racing League-t is, amely a CART széria egyik versenye lett.

Az Egyesült Államokban Formula-1-es versenyt az 1960-as indianapolisi futam után először 1991-ben, Phoenixben rendeztek. 1998-ban George Formula-1-es szerződést kötött Bernie Ecclestone-nal és 2000-ben Indianapolis az Egyesült Államok Nagydíjának megrendezésére kapott lehetőséget. Komoly átalakítási program kezdődött, az oválpálya belső részén egy Formula-1-re alkalmas szakaszt alakítottak ki és a régi boxépületeket újra cserélték. A 2000-es futam nagy siker volt, a győzelmet Michael Schumacher szerezte meg a Ferrarival. A következő versenyek már kisebb érdeklődésre tartottak számot és a 2007-es futam után Indianapolis búcsúzott a Formula-1-es naptárból.

A pálya továbbra is otthont ad az Indy 500 versenynek, valamint egy módosított vonalvezetésen motorversenyeket is rendeznek rajta.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: