DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 28. csütörtök
Egyéb

Gorilla Glass a Ford GT szupersportkocsiban

Eredetileg tömegcsökkentő technológiai tanulmánynak készült, ám a Ford GT-ben valósággá vált: a Ford vadonatúj szupersportkocsijában debütál a Corning® Gorilla® Glass© hibrid szélvédő, ami nemcsak strapabíró és karcolásálló, hanem 30 százalékkal könnyebb is a hagyományos üvegnél.

A Ford és Corning közös fejlesztésű üvegéből készül majd a Ford GT szélvédője és hátsó motortér-burkolata, s a tömegcsökkentés tovább javítja a jármű irányíthatóságát és üzemanyag-fogyasztását, emellett pedig csökkenti az üveg okozta sérülések veszélyét.

All-NewFordGT_08



“A Gorilla Glass remek példája annak, hogyan működik együtt a Ford a beszállítókkal annak érdekében, hogy üzleti tevékenységének minden területén innovatív megoldásokat vezethessen be,” nyilatkozta Hau Thai-Tang, a Ford csoport globális beszerzésért felelős alelnöke. “Teljesítménye és kis tömege révén a Ford GT új mércét állít az innováció terén, és már izgatottan várjuk e remek, új technológia felhasználását más termékeinkben.”

Amikor a Ford csapata megkapta a feladatot, hogy fejlesszenek ki olyan könnyű és modern anyagokat, amelyek felhasználhatók a járműgyártásban, a mérnökök bevonták a munkába az anyagkutatás terén piacvezetőnek számító Corning vállalatot, amely 2007-ben mutatta be a fogyasztói elektronikában azóta széles körben elterjedt, könnyű és strapabíró Gorilla Glass üveget. A Ford arra kérte a Corning szakembereit, hogy segítsenek megalkotni egy különleges összetételű üveget, ami az autóiparban is használható.

A Ford szupersportkocsi-tanulmányának lehetséges technológiáit vizsgálva a csapat megvizsgálta az új hibrid üveg már létező alkalmazásait. Ezután egy kis létszámú, de igen elkötelezett csoport alakult a Ford és a Corning beszerzőiből és mérnökeiből, s a csapat gyors iramban alkotta meg az új technológiát: alig négy hónapra volt szükség ahhoz, hogy az új üveg elkészüljön.

“Ez a sikeres együttműködés is alátámasztja, hogy helyes gondolat a kutatás-fejlesztésbe invesztálni, hiszen így új innovációk születhetnek, amelyek létező problémákra jelentenek megoldást,” vélekedett Wendell Weeks, a Corning Incorporated ügyvezető igazgatója. “A Ford felismerte innovatív, kis tömegű üvegtechnológiánk előnyeit, és jelentős forrásokat biztosított ahhoz, hogy a folyamat gyorsan eljusson az engedélyezés és a gyártás szakaszába. A Forddal együtt fejlesztettük ki ezt az üveget, amely sikeresen teljesített több ezer órányi tartóssági tesztet, s immár egy sorozatgyártású Ford-modellben is megjelenik. Izgatottan várjuk, hogy e korszakalkotó technológia kikerüljön a piacra.”

A Gorilla Glass hibrid üveg

A hagyományos laminált autószélvédők két edzett üvegrétegből készülnek, amelyek közt egy átlátszó, hőre lágyuló műanyag kötőréteg található. A technológiát eredetileg Henry Ford honosította meg Amerikában, és az autóiparban közel egy évszázada használják.

Az új hibrid üvegezés megerősített belső rétege keményített üvegből készül, a középső réteg hangelnyelő termoplasztik, a külső réteg pedig edzett üveg. Ennek köszönhetően a Ford GT szélvédője és hátsó motortér-burkolata mintegy 32 százalékkal könnyebb a vetélytársakénál.

“A fejlesztési munka során számos különféle üvegváltozatot kipróbáltunk, mielőtt megtaláltuk azt a kombinációt, ami olyan tömegcsökkenést és tartósságot biztosít, amire az autóiparban szükség van,” mesélte Paul Linden, a Ford karosszéria-mérnöke. “Sok munka és némi ösztönös megérzés is kellett ahhoz, hogy rájöjjünk: a hibrid üvegezés sikerének kulcsa a szélvédő megerősített belső rétege.”

Az új Gorilla Glass körülbelül 25-50 százalékkal vékonyabb, ám ugyanolyan erős, sőt még erősebb is, mint a hagyományos laminált üvegezés. A laminált üvegek vastagsága 4-6 milliméter, a Gorilla Glass hibrid üveg viszont csak 3-4 milliméteres. Ez a nagymérvű vékonyítás minden egyes réteg tömegének csökkenésével jár, ám az üveg mégis erősebbé válik, ami a szennyezőanyagok hatékony kiszűrésének, a kémiai erősítésnek, a különleges élmegmunkálási eljárásnak és a laminált konstrukciónak köszönhető.

Az új technológiát kavicsos és kátyús útburkolatokon vizsgálták, valamint sikeresen teljesítenie kellett az üvegtörési és borulásos próbákat és a szélcsatorna-teszteket is.

“Amellett, hogy egy újfajta hibrid technológiát alkalmazunk a Ford GT külső üvegezésénél, egy egyedi üvegkombinációt is felhasználunk az utascellát és a motorteret elválasztó rekeszfalnál,” mondta Linden. “Az eltérő igénybevételekhez igazított üvegek segítségével jelentős tömegcsökkenés érhető el.”

A könnyebb szélvédő, motortér-burkolat és rekeszfal kedvező hatással van a Ford GT gyorsulására, üzemanyag-fogyasztására és fékteljesítményére. A legfontosabb előny azonban az autó irányíthatóságának javulása, hiszen az üvegek súlyának csökkentésével alacsonyabbra kerül az autó tömegközéppontja, ez pedig tovább javítja a Ford GT kiemelkedő fordulékonyságát.

Az új hibrid üvegezés alkalmazása érzékletesen fejezi ki a Ford erőteljes törekvését, hogy az innovatív mérnöki megoldások és a tömegcsökkentő technológiák előnyeit egy nap majd minden Ford-vásárló élvezhesse.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: