Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2016. május 25. szerda
Autó

Még több önjáró autót készít a Ford

A Ford háromszorosára növeli önjáró autókból álló flottáját, valamint gyorsabb ütemben folytatja a szenzorok és a szoftverek tesztelését.

A Ford megháromszorozza a teljesen automatizált Ford Fusion Hybrid kísérleti járművekből álló flottáját – jelenleg egyik autógyártónak sincs ekkora ilyen jellegű autó flottája – és az önjáró autók fejlesztésének felgyorsítása jegyében egy új generációs szenzoros technológiát is alkalmaz majd.

A Ford idén 20 darab Fusion Hybrid önállóan működő járművel növeli önjáró autókból álló flottáját, így összesen 30 önjáró autót tesztelhetnek majd Kalifornia, Arizona és Michigan államban.

autonomous-fusion-mcity-39A9999_HR

”A legfejlettebb technológiát alkalmazzuk, és gyarapítjuk a tesztflottánkat is, hogy az önjáró autókat emberek milliói számára juttathassuk majd el,” nyilatkozta Raj Nair, a globális fejlesztés csoportszintű alelnöke, a vállalat technológiai igazgatója. ”A nagyobb önjáró flotta segítségével felgyorsítjuk az autókat még intelligensebbé varázsoló szoftveralgoritmusok fejlesztését.”

A Ford több mint tíz éve foglalkozik az önállóan működő járművekkel; ez a bővítés kulcsfontosságú része lesz a Ford Intelligens Mobilitás programnak, melynek célja új szintre emelni az összeköttetést, a mobilitást, az önjáró autókat, a felhasználói élményt és az adatelemzést. A legújabb modellek a Ford automatizált autóinak harmadik generációjához tartoznak, amelyek – a második generációhoz hasonlóan – a négyajtós Fusion Hybrid modellekre épülnek.

A Ford nemrég jelentette be, hogy a teljesen automatizált járművek idén jelennek meg Kalifornia közútjain. A vállalat már a saját tesztpályáján és Michiganben is teszteli az autókat. A Ford a világon elsőként tesztelt önjáró autókat az Mcity-ben, a Michigan Egyetem városi forgalmat szimuláló, közel 32 focipálya méretű területén.

Fejlesztések az érzékelők, a szoftverek és a hardverek területén

Harmadik generációs önjáró autóinál a Ford a Velodyne vállalat új, Solid-State Hybrid Ultra PUCK™ Auto nevű LiDAR szenzorát használja, amely egy jégkorong méretű és formájú érzékelő.

A Solid-State Hybrid Ultra PUCK Auto szenzorok hatótávolsága 200 méterre bővült, így ezek az első, autókra fejlesztett LiDAR szenzorok, amelyek több forgalmi helyzetet is képesek kezelni. Az Ultra Puck felgyorsítja majd a Ford virtuális vezetési szoftverének fejlesztését és engedélyeztetését, amely egyfajta döntéshozó agyként irányítja a jármű elektronikáját.

Könnyű, praktikus kialakítása miatt a Solid-State Hybrid Ultra PUCK Auto optimálisan elhelyezhető az autókban, akár a külső visszapillantó tükrökön is. Az új dizájn lehetőséget nyújt arra, hogy a korábbi négy helyett mindössze két LiDAR szenzort szereljenek be a Fusion Hybrid önjáró autóba, ám ezek a célzottabb látótér miatt ugyanannyi hasznos információt gyűjtenek be.

”A legmodernebb számítógépek és szenzorok – mint a kisebb és kedvezőbb árú Solid-State Hybrid Ultra PUCK Auto – segítenek a Fordnak abban, hogy minél hamarabb forgalomba állítsa a teljesen automatizált járműveket,” mondta el Jim McBride, a Ford önjáró autókkal foglalkozó technológiai vezetője.

Legalább ilyen fontos az autók hardveres rendszere, amely folyamatos kapcsolatban áll a virtuális vezetővel.

A harmadik generációs Fusion Hybrid önjáró változatában dupla huzalozást kapnak a hajtóművek, a kormányrendszer és a fékek is. A megkettőzött vezetékezés szükség esetén biztonságos támogatást nyújt.

autonomous-fusion-mcity-still9

A Ford önjáró kalandja

A Ford bő egy évtizede, a Fejlett Védelmi Kutatási Projektek (DARPA) ügynökségének önjáró autókra kiírt pályázata óta használja a Velodyne LiDAR szenzorait.

A Ford az elsők között alkalmazta a Velodyne LiDAR érzékelőket, amelyek alapjaiban változtatták meg az önjáró autók piacát. A LiDAR másodpercenként több millió lézeres energiaimpulzust bocsát ki magából, hogy felmérje a környezetet, és megbecsülje az egyes tárgyak távolságát. Az önjáró autók így valós idejű, nagy felbontású háromdimenziós képet alkotnak a környezetükről.

A Ford első generációs önjáró autóplatformjához a Ford F-250 Super Duty modellt használták fel, s a vállalat ezzel vett részt a DARPA 2005-ös és 2007-es projektjében. A Ford 2013-ban mutatta a második generációs platformot, amely már a Fusion Hybrid modellre épült.

A Ford egyike volt annak a mindössze hat csapatnak, amelyek a DARPA Sivatagi és Városi kihívásában is részt vettek. A vállalatot ebben négy olyan mérnök segítette, akik ma is a Ford önjáró autó fejlesztési részlegének tagjai.

”Sokat fejlődtünk a DARPA óta,” vélekedett McBride. ”Tíz éve még senki nem tudta, mi lehet a technológia jövője. Ma már gőzerővel dolgozunk azon, hogy a legmerészebb álmainkat is valóra váltsuk.”

Az önjáró autók első generációjának segítségével a Ford megértette, hogy a teljes automatizáltság már a közeljövőben kivitelezhető technológiailag, a folyamatos kutatások során pedig az is kiderült, hogyan.

A második generációhoz azért a Fusion Hybrid modelleket választották ki, mert ezek az autók rendelkeznek a legújabb és legfejlettebb elektronikával. A vadonatúj számítógépes és érzékelős technológiákkal – mint a kisebb, de intelligensebb Velodyne LiDAR HDL-32E szenzor – a Ford egy újabb lépéssel közelebb került ahhoz, hogy forgalomba állítsa az önjáró autókat.

A második generációs flotta célja minél több számítógépes és szenzoros alkatrész tesztelése volt, amelyek a SAE szervezet nemzetközi listájának 4-es szintje szerint a teljesen automatizált vezetéshez szükségesek, vagyis olyan autók irányításához, amelyekben a sofőrnek nem kell beavatkoznia vagy átvennie a jármű irányítását.

Tavaly nyáron a Ford a fejlesztés kutatási szakaszából a továbbfejlesztett mérnöki szakaszba lépett.

A Ford mindeközben egyéb szenzorokat is fejleszt (kamerákat, radart és ultrahangos eszközöket) hogy a mai vásárlókat fejlett félautomata megoldásokkal kényeztesse. Ezek között található az Adaptív Sebességtartó Automatika, a Parkolássegítő rendszer, a Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer, a Sávtartó Asszisztens, a gyalogosérzékelő rendszer, a Pro Trailer Backup Assist utánfutórendszere és a járművek közti kapcsolat technológiája, amelyek több millió Ford modellben megtalálhatók ma is.

 

Olvastad már?