Mindössze négy hónap tesztüzemet követően, néhány napja elkezdődött az első e-diesel minták termelése. Bizonyítandó, hogy mindennapi használatra is alkalmas, a szövetségi Oktatási- és Kutatásügyi miniszter, Prof. Dr. Johanna Wanka a saját hivatali járművébe, egy Audi A8 3.0 TDI clean diesel quattróba* töltötte az első öt litert kedden. „A szén-dioxid felhasználásával készülő szintetikus gázolaj, a fenntarthatósági kutatásaink hatalmas sikere. Ha a szén-dioxidot, mint nyersanyagot tudjuk használni, akkor az döntően hozzájárul a klímavédelemhez és az erőforrások hatékony felhasználásához, illetve lefekteti egy „zöld gazdaság” alapjait, itt helyben” - nyilatkozta Wanka miniszterasszony.
A drezdai energia-technológiai vállalat, a sunfire az Audi projektjének partnere és a gyár üzemeltetője is, ahol zöld energia felhasználásával készítenek folyékony üzemanyagot (power-to-liquid). Csupán a víz és a szén-dioxid a szükséges alapanyag. A szén-dioxidot jelenleg egy biogáz üzem szolgáltatja, továbbá a szén-dioxid egy részét kezdetben a környező levegőből nyerik, az Audi zürichi bázisú partnerének, a Climeworks vállalatnak a technológiájával (direct air capturing).
Reiner Mangold, az Audi „hosszú távon fenntartható termékfejlesztés”- részlegének vezetője elmagyarázta, hogy az Audi e-üzemanyagok és az Audi e-diesel fontos kiegészítő elemei az elektromos mobilitásnak. „Az Audi e-diesel kifejlesztésekor olyan üzemanyagot alkottunk szén-dioxid felhasználásával, amely elősegíti a hosszú távú mobilitást és gyakorlatilag nincs hatással az éghajlatra. A szén-dioxid mint nyersanyag, nemcsak a németországi autóipar számára jelent lehetőséget, az alapelv átruházható más ágazatoknak és országoknak.”
Az Audi e-diesel előállításának lépései: Először is a vizet felmelegítik, gőz halmazállapotúvá alakítják, majd hidrogénre és oxigénre bontják magas hőmérsékletű elektrolízissel. Ez a folyamat, amelynek során a hőmérséklet meghaladja a 800 Celsius fokot, hatékonyabb, mint a hagyományos módszerek, például a hővisszanyerés. A magas hőmérsékletű elektrolízis másik különlegessége, hogy dinamikusan használható, rögzíti az elektrolizáló cellát, amikor a zöld áramtermelés csúcsra jár.
Két további lépés során a hidrogén reakcióba lép a szén-dioxiddal a szintézis reaktorokban, ismét nyomás alatt és magas hőmérsékleten. A reakció végterméke, a hosszú szénláncú, folyékony szénhidrogén vegyület (blue crude). A teljes folyamat hatékonysága – a megújuló energiaforrásoktól a folyékony szénhidrogénig – rendkívül magas, mintegy 70 százalék. Hasonlóan a fosszilis nyersolajhoz a „blue crude” is finomítható, végterméke pedig az Audi e-diesel. A szintetikus üzemanyag kén- és aromás-szénhidrogén-mentes, magas cetánszáma pedig jelzi, hogy könnyen gyullad. Az Audi laboratóriumi vizsgálatai kimutatták, hogy keverhető a fosszilis gázolajjal vagy a jövőben önmagában is felhasználható.
Az Oktatási- és Kutatásügyi Minisztérium támogatja a sunfire projektet, amely 2012 májusában indult. A Drezda-Reickben található létesítmény építési munkálatai 2013 júliusában kezdődtek, és 2014. november 14-én adták át. Az üzem több mint 3000 liter Audi e-diesel üzemanyagot állít majd elő a következő hónapokban. Az Audi a sunfire kizárólagos partnere az autóiparban.
A sunfire partnerségen felül az Audi aktívan fejleszti a szén-dioxid-semleges üzemanyagokat – Audi e-üzemanyagok – már 2009 óta. Az Audi e-gas üzeme Werlte-ben, Alsó-Szászországban hasonló módszerrel gyártja az Audi e-gast (szintetikus metán), amelyet az Audi A3 Sportback g-tron* tulajdonosok tankolhatnak egy speciális üzemanyagkártya használatával. Az Audi közös kutatásokat folytat a francia Global Bioenergies vállalattal az Audi e-gasoline mesterséges előállításának céljából. Továbbá az Audi csatlakozott az Amerikai Egyesült Államokbeli Joule vállalathoz, amely mikroorganizmusokat használ a szintetikus Audi e-diesel és e-ethanol üzemanyagok előállításához.
* A német piacra szánt modellek üzemanyag-fogyasztási adatai alább olvashatóak.
A sajtóanyagban szereplő modellek üzemanyag-fogyasztása:
Audi A8
Vegyes üzemanyag-fogyasztás: 5,9/100km**
Vegyes szén-dioxid kibocsátás: 155 g/km**
Audi A3 Sportback g-tron:
CNG fogyasztás: 3,2-3,3 kg/100km**
Vegyes üzemanyag-fogyasztás (benzin): 5,0-5,2 l/100km**
Vegyes szén-dioxid kibocsátás (CNG): 88-92 g/km**
Vegyes szén-dioxid kibocsátás (benzin): 115-120 g/km**
** Az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid kibocsátás a megadott tartományon belül a választott könnyűfém keréktárcsa/gumiabroncsok függvénye. A hatékonyság nem csak az üzemanyagtól függ, befolyásolhatja a vezetési magatartás és egyéb, nem műszaki tényezők.