Az egész történet azzal kezdődött, hogy 2014 elején Marcello Lotti távozott a túraautó-világbajnokság éléről, miután helyét az új promóter, a francia Francois Ribeiro vette. Nem tudni, milyen mértékben vezérelte a bosszú az olasz szakembert, de biztos, hogy az is közrejátszott benne, amikor néhány hónappal a cserét követően bejelentette egy új, olcsóbb nemzetközi túraautós széria létrejöttét, amely akkor még a TC3 nevet viselte. Később azért cserélték le TCR-re, mert nem akarták azt a látszatot kelteni, hogy az új bajnokság bármilyen formában is alárendeltje lenne a WTCC-ben érvényben lévő TC1-es szabályrendszernek.
Hiszen hosszútávon kimondva-kimondatlanul a világbajnokság riválisa, de legalábbis alternatívája kíván lenni a TCR International Series. Persze a WTCC helyzeti előnyben van: egyrészt már tízéves múltra tekint vissza, másrészt mögötte áll egy olyan óriási brand, mint az Eurosport, amely nem csak szervezi a sorozatot, hanem egyúttal kapásból annak televíziós közvetítését is garantálja világszerte. A nemrég bejelentett szerződések értelmében az új szériát is számos csatorna fogja közvetíteni az egyes országokban, ám nálunk például csak a Motors TV adásán keresztül találkozhatunk vele a képernyőkön (meg persze a jól bevált internetes streamek segítségével).
Azt, hogy ennek ellenére sem veszett fejsze nyele a TCR, jól mutatja a kialakult mezőny erőssége. Egyrészt a malajziai szezonnyitón összesen öt márka öt modelljével állnak majd rajthoz a versenyzők, s ez máris eggyel több, mint amennyi a WTCC mezőnyét alkotja. Az új sorozatban szereplő típusok: Audi TT, Ford Focus ST, Honda Civic TCR, Opel Astra OPC és SEAT León Cup Racer. Ebből a legtöbbet, szám szerint kilencet utóbbiból láthatunk majd a rajtrácson, míg a Honda három, az Audi és az Open kettő-kettő, a Ford pedig egy autóval képviselteti magát. Ebből az is kiderül, hogy összesen 17-en neveztek a sepangi viadalokra, amely nem tűnik kifejezetten soknak, ám a hírek szerint a későbbiekben többen is csatlakoznak majd.
Ha a mennyiséget tekintve nem is kimagasló a mezőny, a minőségre egyáltalán nem panaszkodhatunk, hiszen korábbi WTCC-s szereplők teljes hada indul majd a TCR-ben. A csapatokat illetően olyan nevekkel találkozhatunk, mint a Liqui Moly Team Engstler, a Campos Racing, a Bamboo vagy épp a Zengő Motorsport, a pilóták között pedig ott van a veterán Franz Engstler, a tavaly a Hungaroringen még futamot nyerő Gianni Morbidelli, a 2013-ban háromszor is diadalmaskodó Michel Nykjaer vagy éppenséggel a legfiatalabb FIA világbajnoki futamgyőztesnek számító Pepe Oriola (neki egyébként az öccse, Jordi is ott lesz a mezőnyben).
Nívós ellenfelekre számíthat tehát ifj. Ficza Ferenc, aki egyedüli magyarként fogja képviselni hazánk színeit a Zengő Motorsport tagjaként. Feri 2013-ban még az ETCC-ben versenyzett, tavaly pedig az újraindult SEAT León Eurocupban mérette meg magát, s egészen az utolsó, barcelonai hétvégéig esélyes volt az összetett elsőségre is. Végül „csak” hatodik lett a pontversenyben, amelyet ha megismételne a TCR-ben, az komoly bravúrnak számítana ilyen rutinos rókákkal tűzdelt mezőnyben. A mindössze 19 éves versenyző egyébként egy SEAT-tal igyekszik majd felvenni a versenyt, a márka tehát legalább nem lesz ismeretlen számára, a pályák egy jelentős része azonban igen.
Merthogy a 11 helyszínből álló versenynaptárban mindössze négy európai (ha a Formula-1-ben tavaly bemutatkozott szocsi pályát is idevesszük, akkor öt) aszfaltcsík kapott helyet, cserébe azonban lesz verseny Kínában, Argentínában, Szingapúrban, Thaiföldön és egy egyelőre még ismeretlen helyszínen is. Ez a kalendárium egyáltalán nem a költséghatékonyság irányába mutat, hiszen rengeteg alkalommal kell a tengerentúlra szállítani a felszereléseket, az azonban mindenképp egy előnynek számít, hogy háromszor is (a most hétvégi Maláj Nagydíj mellett Sanghajban és Szingapúrban) a Forma-1-es futam betétprogramjaként vendégeskedik majd a TCR mezőnye, amely nyilvánvalóan nagyobb médiafigyelmet eredményez majd.
Ami a hétvégék lebonyolítását illeti, bizonyos helyeken hasonlóságot mutat a WTCC-vel (ahogy az is, hogy itt is lesznek majd kompenzációs súlyok). A pénteki nap során két, egyenként húszperces szabadedzésre kerül sor, majd jön szombaton a kvalifikáció, amely szintén két részből fog állni: a Q1-ből (20 perc) a legjobb 12 pilóta juthat be a legjobb rajthelyekről döntő Q2-be (10 perc). Futamból is kettőt rendeznek a mezőny számára, ebből az elsőre szombat délután, a másodikra pedig vasárnap kerül sor. Előbbire az időmérő végeredménye határozza meg a rajtsorrendet, utóbbin azonban a vb-hez hasonlóan az első tízet megfordítják. A pontozás pedig teljes mértékben megegyezik a WTCC-ben használttal: az időmérőn az első öt kap bajnoki egységet, a futamokon pedig a legjobb tíz, a szokásos 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 leosztásban.
Dióhéjban így lehet összefoglalni a holnap induló, s hivatalos gumiszállítóként a Michelinnel együttműködő TCR International Series főbb szabályait és jellemzőit, arról azonban egyelőre még sejtelmünk sem lehet, hogyan alakulnak majd az erőviszonyok az új szériában. Reméljük, Ficza Feri minél jobb helyezésekért küzdhet majd mind a versenyeken, mind a bajnokság összetettjében. Végezetül, íme, a legfontosabb táblázatok, vagyis a nevezési lista, a versenynaptár és a mostani, sepangi hétvége programja:
Sepangi nevezési lista:
6 |
Franz Engstler |
Liqui Moly Team Engstler |
GER |
Audi TT |
7 |
Lorenzo Veglia |
Liqui Moly Team Engstler |
ITA |
SEAT León Racer |
8 |
Mikhail Grachev |
Liqui Moly Team Engstler |
RUS |
Audi TT |
10 |
Gianni Morbidelli |
West Coast Racing |
ITA |
Honda Civic TCR |
17 |
Michel Nykjær |
Target Competition |
DEN |
SEAT León Racer |
20 |
Igor Skuz |
Campos Racing |
UKR |
Opel Astra OPC |
21 |
Jordi Oriola |
Campos Racing |
ESP |
Opel Astra OPC |
23 |
Renè Münnich |
West Coast Racing |
GER |
Honda Civic TCR |
24 |
Kevin Gleason |
West Coast Racing |
USA |
Honda Civic TCR |
25 |
Stefano Comini |
Target Competition |
SUI |
SEAT León Racer |
33 |
Andrea Belicchi |
Target Competition |
ITA |
SEAT León Racer |
55 |
Ferenc Ficza |
Zengő Motorsport |
HUN |
SEAT León Racer |
72 |
Diego Romanini |
Proteam Racing |
ITA |
Ford Focus ST |
74 |
Pepe Oriola |
Team Craft-Bamboo LUKOIL |
ESP |
SEAT León Racer |
77 |
Sergey Afanasyev |
Team Craft-Bamboo LUKOIL |
RUS |
SEAT León Racer |
88 |
Jordi Gené |
Team Craft-Bamboo LUKOIL |
ESP |
SEAT León Racer |
99 |
Frank Yu Siu Fung |
Craft-Bamboo Racing |
HKG |
SEAT León Racer |
Versenynaptár:
Március 29. |
Malajzia, Sepang |
Április 12. |
Kína, Sanghaj |
Május 3. |
Spanyolország, Valencia |
Május 10. |
Portugália, Portimao |
Május 24. |
Olaszország, Monza |
Május 31. |
Ausztria, Salzburgring |
Június 21. |
Oroszország, Szocsi |
Július 26. |
Argentína, Buenos Aires |
Szeptember 20. |
Szingapúr |
Október 25. |
Thaiföld, Buriram |
November 22. |
??? |
A sepangi hétvége programja:
Péntek (március 27.) |
|
05:40 - 06:00 |
1. szabadedzés |
09:45 - 10:05 |
2. szabadedzés |
|
|
Szombat (március 28.) |
|
05:30 - 06:00 |
Időmérő edzés |
08:30 |
1. futam |
|
|
Vasárnap (március 29.) * |
|
06:35 |
2. futam |
* A vasárnapi időpont már az új, nyári időszámítás szerint értendő. Az órákat hajnali 2-kor kell egy órával előbbre állítani.