DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Túraautó

Az F1 betétfutamaként, Ficza Ferivel rajtol a TCR!

Miközben a mai napon megkezdődik a MotoGP 2015-ös szezonja, útjára indul egy vadonatúj nemzetközi túraautós széria is. A TCR International Series ötlete, amelynek szezonnyitójára Sepangban, az F1-es Maláj Nagydíj betétprogramjaként kerül sor, a korábbi WTCC-promóter Marcello Lotti fejéből pattant ki, s ifj. Ficza Ferenc révén magyar érdekeltsége is lesz a sorozatnak.

Az egész történet azzal kezdődött, hogy 2014 elején Marcello Lotti távozott a túraautó-világbajnokság éléről, miután helyét az új promóter, a francia Francois Ribeiro vette. Nem tudni, milyen mértékben vezérelte a bosszú az olasz szakembert, de biztos, hogy az is közrejátszott benne, amikor néhány hónappal a cserét követően bejelentette egy új, olcsóbb nemzetközi túraautós széria létrejöttét, amely akkor még a TC3 nevet viselte. Később azért cserélték le TCR-re, mert nem akarták azt a látszatot kelteni, hogy az új bajnokság bármilyen formában is alárendeltje lenne a WTCC-ben érvényben lévő TC1-es szabályrendszernek.

20974_orig_66bad631f1f640061d02b5703048e106
 
Hiszen hosszútávon kimondva-kimondatlanul a világbajnokság riválisa, de legalábbis alternatívája kíván lenni a TCR International Series. Persze a WTCC helyzeti előnyben van: egyrészt már tízéves múltra tekint vissza, másrészt mögötte áll egy olyan óriási brand, mint az Eurosport, amely nem csak szervezi a sorozatot, hanem egyúttal kapásból annak televíziós közvetítését is garantálja világszerte. A nemrég bejelentett szerződések értelmében az új szériát is számos csatorna fogja közvetíteni az egyes országokban, ám nálunk például csak a Motors TV adásán keresztül találkozhatunk vele a képernyőkön (meg persze a jól bevált internetes streamek segítségével).



orig_95b65b891eafefc81d2b776385bae4df

Morbidelli és a Honda

Azt, hogy ennek ellenére sem veszett fejsze nyele a TCR, jól mutatja a kialakult mezőny erőssége. Egyrészt a malajziai szezonnyitón összesen öt márka öt modelljével állnak majd rajthoz a versenyzők, s ez máris eggyel több, mint amennyi a WTCC mezőnyét alkotja. Az új sorozatban szereplő típusok: Audi TT, Ford Focus ST, Honda Civic TCR, Opel Astra OPC és SEAT León Cup Racer. Ebből a legtöbbet, szám szerint kilencet utóbbiból láthatunk majd a rajtrácson, míg a Honda három, az Audi és az Open kettő-kettő, a Ford pedig egy autóval képviselteti magát. Ebből az is kiderül, hogy összesen 17-en neveztek a sepangi viadalokra, amely nem tűnik kifejezetten soknak, ám a hírek szerint a későbbiekben többen is csatlakoznak majd.

Ha a mennyiséget tekintve nem is kimagasló a mezőny, a minőségre egyáltalán nem panaszkodhatunk, hiszen korábbi WTCC-s szereplők teljes hada indul majd a TCR-ben. A csapatokat illetően olyan nevekkel találkozhatunk, mint a Liqui Moly Team Engstler, a Campos Racing, a Bamboo vagy épp a Zengő Motorsport, a pilóták között pedig ott van a veterán Franz Engstler, a tavaly a Hungaroringen még futamot nyerő Gianni Morbidelli, a 2013-ban háromszor is diadalmaskodó Michel Nykjaer vagy éppenséggel a legfiatalabb FIA világbajnoki futamgyőztesnek számító Pepe Oriola (neki egyébként az öccse, Jordi is ott lesz a mezőnyben).

orig_59d9b8830ad8c270958ced3b5a4de936

Igor Skuz és az Opel

Nívós ellenfelekre számíthat tehát ifj. Ficza Ferenc, aki egyedüli magyarként fogja képviselni hazánk színeit a Zengő Motorsport tagjaként. Feri 2013-ban még az ETCC-ben versenyzett, tavaly pedig az újraindult SEAT León Eurocupban mérette meg magát, s egészen az utolsó, barcelonai hétvégéig esélyes volt az összetett elsőségre is. Végül „csak” hatodik lett a pontversenyben, amelyet ha megismételne a TCR-ben, az komoly bravúrnak számítana ilyen rutinos rókákkal tűzdelt mezőnyben. A mindössze 19 éves versenyző egyébként egy SEAT-tal igyekszik majd felvenni a versenyt, a márka tehát legalább nem lesz ismeretlen számára, a pályák egy jelentős része azonban igen.

 
Merthogy a 11 helyszínből álló versenynaptárban mindössze négy európai (ha a Formula-1-ben tavaly bemutatkozott szocsi pályát is idevesszük, akkor öt) aszfaltcsík kapott helyet, cserébe azonban lesz verseny Kínában, Argentínában, Szingapúrban, Thaiföldön és egy egyelőre még ismeretlen helyszínen is. Ez a kalendárium egyáltalán nem a költséghatékonyság irányába mutat, hiszen rengeteg alkalommal kell a tengerentúlra szállítani a felszereléseket, az azonban mindenképp egy előnynek számít, hogy háromszor is (a most hétvégi Maláj Nagydíj mellett Sanghajban és Szingapúrban) a Forma-1-es futam betétprogramjaként vendégeskedik majd a TCR mezőnye, amely nyilvánvalóan nagyobb médiafigyelmet eredményez majd.

orig_c0e0ec71f9dcdd2d15ccd1421050d43b

Jordi Gené és a SEAT

Ami a hétvégék lebonyolítását illeti, bizonyos helyeken hasonlóságot mutat a WTCC-vel (ahogy az is, hogy itt is lesznek majd kompenzációs súlyok). A pénteki nap során két, egyenként húszperces szabadedzésre kerül sor, majd jön szombaton a kvalifikáció, amely szintén két részből fog állni: a Q1-ből (20 perc) a legjobb 12 pilóta juthat be a legjobb rajthelyekről döntő Q2-be (10 perc). Futamból is kettőt rendeznek a mezőny számára, ebből az elsőre szombat délután, a másodikra pedig vasárnap kerül sor. Előbbire az időmérő végeredménye határozza meg a rajtsorrendet, utóbbin azonban a vb-hez hasonlóan az első tízet megfordítják. A pontozás pedig teljes mértékben megegyezik a WTCC-ben használttal: az időmérőn az első öt kap bajnoki egységet, a futamokon pedig a legjobb tíz, a szokásos 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 leosztásban.

Dióhéjban így lehet összefoglalni a holnap induló, s hivatalos gumiszállítóként a Michelinnel együttműködő TCR International Series főbb szabályait és jellemzőit, arról azonban egyelőre még sejtelmünk sem lehet, hogyan alakulnak majd az erőviszonyok az új szériában. Reméljük, Ficza Feri minél jobb helyezésekért küzdhet majd mind a versenyeken, mind a bajnokság összetettjében. Végezetül, íme, a legfontosabb táblázatok, vagyis a nevezési lista, a versenynaptár és a mostani, sepangi hétvége programja:

orig_cbb9ba9e1ff1b8aea24774b97aa9ce06

Ficza Feriék már megérkeztek Malajziába

Sepangi nevezési lista:

6

Franz Engstler

Liqui Moly Team Engstler

GER

Audi TT

7

Lorenzo Veglia

Liqui Moly Team Engstler

ITA

SEAT León Racer

8

Mikhail Grachev

Liqui Moly Team Engstler

RUS

Audi TT

10

Gianni Morbidelli

West Coast Racing

ITA

Honda Civic TCR

17

Michel Nykjær

Target Competition

DEN

SEAT León Racer

20

Igor Skuz

Campos Racing

UKR

Opel Astra OPC

21

Jordi Oriola

Campos Racing

ESP

Opel Astra OPC

23

Renè Münnich

West Coast Racing

GER

Honda Civic TCR

24

Kevin Gleason

West Coast Racing

USA

Honda Civic TCR

25

Stefano Comini

Target Competition

SUI

SEAT León Racer

33

Andrea Belicchi

Target Competition

ITA

SEAT León Racer

55

Ferenc Ficza

Zengő Motorsport

HUN

SEAT León Racer

72

Diego Romanini

Proteam Racing

ITA

Ford Focus ST

74

Pepe Oriola

Team Craft-Bamboo LUKOIL

ESP

SEAT León Racer

77

Sergey Afanasyev

Team Craft-Bamboo LUKOIL

RUS

SEAT León Racer

88

Jordi Gené

Team Craft-Bamboo LUKOIL

ESP

SEAT León Racer

99

Frank Yu Siu Fung

Craft-Bamboo Racing

HKG

SEAT León Racer


Versenynaptár:

Március 29.

Malajzia, Sepang

Április 12.

Kína, Sanghaj

Május 3.

Spanyolország, Valencia

Május 10.

Portugália, Portimao

Május 24.

Olaszország, Monza

Május 31.

Ausztria, Salzburgring

Június 21.

Oroszország, Szocsi

Július 26.

Argentína, Buenos Aires

Szeptember 20.

Szingapúr

Október 25.

Thaiföld, Buriram

November 22.

???


A sepangi hétvége programja:

Péntek (március 27.)

05:40 - 06:00

1. szabadedzés

09:45 - 10:05

2. szabadedzés

 

 

Szombat (március 28.)

05:30 - 06:00

Időmérő edzés

08:30

1. futam

 

 

Vasárnap (március 29.) *

06:35

2. futam

 

* A vasárnapi időpont már az új, nyári időszámítás szerint értendő. Az órákat hajnali 2-kor kell egy órával előbbre állítani.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: