DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Tereprali

Sainz parádézott és a kezébe vette a Dakart

Két nagy név is kiesett ma az autósok közül, Carlos Sainz és az Audi viszont szenzációsan teljesített és átvette a vezetést.

Drámával kezdődött a 2024-es Dakar hatodik szakasza, a 48 órás Chrono Superstage – amelynek még nincs vége, majd csak holnap lesz, addig mindössze egy nap végi állásról tudunk beszámolni, arról, hogy mi történt ma.

Most helyi idő szerint délután négy órakor beküldtek abba a kiépített táborba, ameddig eljutott, A-tól G-ig számozták meg őket – az éjszakát ott töltik, majd reggel 7 órakor folytathatják az útjukat, de nincs velük a szervizcsapat, bármilyen technikai gondot maguknak kell megoldaniuk.

A két napig tartó homokdűnézés (ráadásul rendkívül puha, nagy megterhelést jelentő homokon) épphogy csak elrajtolt, amikor 50 kilométer után hibázott és felborult az autós értékelést vezető Yazeed Al-Rahji, aki ráadásul annyira összetörte a Toyotát, hogy nem is tudta folytatni a versenyt – ezen a ponton fel kellett adnia a küzdelmet az élről. A navigátor bukósisakja is megsérült a balesetben, de szerencsére a két versenyzőnek nem lett baja.

 

A nap közepén aztán jött az újabb dráma, amikor az addig top ötben autózó Stephane Peterhanselt is elveszítettük: a Dakart 14-szer megnyerő legenda alatt az Audi adta meg magát, műszaki hiba miatt órákat veszített. A francia elmondta, hogy defektet kaptak, és elromlott a hidraulikus emelő az Audiban, így nem tudják kicserélni a kereket, kézi emelő pedig nincs az autóban, ezért úszott el a versenyük. Végül eljutottak a B táborig, 

 

Sainz letarolta a mezőnyt

Peterhansel kiesése azért is különösen fájó az Audinak, mert ez a nap egyébként a német gyártóról szólt. Az összetett második helyét tegnap elveszítő Carlos Sainz elképesztő tempót diktált és mindenkit maga mögé utasított: a háromszoros Dakar-győztes spanyol végig dominált, az első ellenőrzőtől kezdve folyamatosan az élen állt, és a nap végén a D jelű táborba már komolyabb fórral érkezett.

Mögötte a második helyet csapattársa, Mattias Ekström szállította, aki végig közel autózott Sainzhoz, végül közel öt percet kapott tőle, de így meglett a nap végi Audi 1–2 – így abszolút bevált a csapat szerdai taktikája, mely szerint megálltak pár percre, hogy kedvezőbb rajtpozícióba kormányozzák magukat erre a szakaszra.

dakar-audi-sainz2



Nem vált be ennyire a számítása Sebastien Loebnek, aki tegnap egy 15 perces büntetést is bevállalt azért, hogy kellően hátulról rajtolhasson, végül a 35. pozícióból rugaszkodhatott el, de az Audikkal ő sem bírt: jobb helyzetből sem tudott gyorsabb lenni náluk, végül közel egy perccel Ekström mögött, napi harmadikként ért be a D táborba.

A stratégia áldozata lett Nasszer Al-Attiyah: a katari tegnap megnyerte a rövid szakaszt, emiatt ma neki kellett elsőként, nyom nélküli pályán haladnia, és már az első ellenőrző pontnál kilenc percet veszített Sainzcal szemben. Ezt utána száz-százötven kilométeren keresztül tartani tudta, de aztán a nap második felében ismét jelentős időt bukott, ez pedig akár a versenyébe is kerülhet: a D táborba végül 24 perces hátránnyal érkezett meg Sainzhoz képest.

Érdekesség, hogy Ekström, Al-Attiyah és Guerlain Chicherit végül ez E tábort is elérte, ők ennyivel többet teljesítettek a szakaszból, mint a riválisok.

 

Sainz az élen, Audi 1–2

Így a virtuális összetettben is az Audi áll az élen, Sainz jelenleg, a mai nap végén 16,5 perccel vezet csapattársa, Ekström előtt, vagyis Peterhansel elvérzése ellenére jelenleg kettős győzelemre áll a német márka.

dakar-audi_2

Al-Attiyah visszaesett a harmadik helyre, ami önmagában még nem lenne nagy gond számára, de már közel 22 perc a hátránya a listavezetőhöz képest, ráadásul pénteken is neki kell majd nyitnia, ő autózik majd elöl.

Loeb összességében rengeteget javított, és a többiek gondjaival együtt már az abszolút negyedik helyre zárkózott fel, de a tegnapi 21 perces veszteséget (amiből 15 volt a büntetés) még lenullázni sem tudta Al-Attiyah eredményét nézve – összességében 37 perces lemaradással negyedik, éppen 15 perccel csapattársa mögött.

Péntek reggel innen folytatják útjukat a versenyzők, de az említettek a szakasz nagyjából háromnegyedét már teljesítették, így holnap aligha tart már sokáig, amíg meglátják a célt.

 

Extrát mentek a Challengerek

A T3-as autók elképesztően jó időket produkáltak ebben a mély homokban. Szokás szerint a futamot nagy előnnyel vezető Eryk Goczal, valamint Mitchell Guthrie csatázott egymással a mezőny élén, és őket végül a C táborig értékelhetjük – Goczal négy perccel volt gyorsabb amerikai riválisánál addig.

Eryk Goczal előnye ezen a ponton több mint 40 perc a virtuális összetettben, de legalább ekkora fegyvertény az, hogy ő még a D táborban (mert eljutott odáig) is az összevont autós értékelés ötödik (!) helyén áll, csak Sainz, Ekström, Loeb és Lucas Moraes volt jobb nála addig, megelőzi például Al-Attiyah Hunterjét is…

 

Macik remekelt a kamionosoknál

A monstrumok mai napját a 246 kilométeres mérőpontnál tudjuk értékelni, és ott bizony jelentős változásról tudunk beszámolni: az eddig foghatatlannak tűnő Van Kasteren és egyetlen komolyabb riválisa, Loprais jelentős időt veszített, míg a tegnap már az abszolút második helyre felzárkózó Martin Macik parádés napot teljesített. 

A cseh pilóta eddig a pontig 35 és 37 percet adott két riválisának, így a virtuális összetettben is átvette a vezetést, 13 perccel előzi meg Van Kasterent.

 

Quntanilla kiszállt

A motorosok élmezőnye az F táborig jutott, és ennek a napnak is van egy nagy vesztese a kétkerekűek között: a tegnapi szakaszt megnyerő Pablo Quntanilla üzemanyaga ugyanis kifogyott pár kilométerrel a tankoló zóna előtt, és bár később tudott magának üzemanyagot szerezni, egyúttal folytatni a szakaszt, de közel két órát veszített, így ő kiszállt az élmezőnyben zajló csatából.

A szakaszon Van Beveren volt a leggyorsabb az F táborig, de Brabec és Price is két percen belüli lemaradással követte őt, míg az összetettben eddig vezető Ross Branch hatodik idővel, és bő hétperces lemaradással zárta a napot.

Ez azt jelenti, hogy az összetettben virtuálisan már Brabec vezet, előnye szűk három perc Branch, illetve közel  hét perc Coreno Florimo előtt, a mostani szakaszgyőztes Van Beveren pedig 13 perc hátránnyal negyedik.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: