Szombaton az első igazán komoly, több mint 400 kilométeres szakasz várt a Dakar mezőnyére, az autósok és kamionosok számára pedig ténylegesen is az első éles, mért szelektívet kellett teljesíteni.
Az autós mezőny rajtja aztán rögtön csúszott, ugyanis az elsőként induló Lionel Baud kétszáz méterrel a start után elsodort egy nézőt, akit kórházba kellett vinni, és emiatt a többieket nem engedték elrajtolni, csak egy órával később.
Óvatosan kezdtek a nagyágyúk
Összességében a legnagyobb esélyesek közül is többen óvatosan, megfontoltan kezdték a futamot az autósoknál: főleg a kétszeres címvédő Nasser Al-Attiyah volt visszafogott, aki a szakasz egyetlen pontján sem járt a top tízben, és végül a legjobb húszba sem fért be. A katari klasszis végül csak a 22. legjobb időt autózta, és csaknem 25 percet kapott De Meviustól, egyenletesen, fokozatosan maradt le az élmenőktől a nap folyamán. Ebben az is szerepet játszott, hogy több defektet is kapott, és ki kellett cserélnie őket...
Csapattársa, Sebastien Loeb többször is járt jó pozícióban, de a nap végére ő is elkezdett visszacsúszni (miután megsérült egy lengőkar, és cserélnie kellett), és végül csak a 20. helyet szerezte meg, ő közel 23 percet veszítet, úgyhogy az előző két Dakar első két helyezettje finoman szólva sem kezdte jól az idei futamot. Hozzájuk pedig csatlakozott Mr. Dakar is: Stephane Peterhanselnek is csak átmeneti jobb részeredményei voltak a nap során, végül 32 perces hátránnyal a középmezőnyben zárta az első igazi szelektívet.
Újoncé az első győzelem
A leggyorsabbnak sokáig a prológot is megnyerő Mattias Ekström tűnt, de leszakítani nem tudta a riválisait, és a szakasz második felében elkezdett időt veszíteni, majd fokozatosan hátrébb csúszni, és végül jelentősnek mondható hátrányt szedett össze: a német audis csak a 10. helyen zárt és több mint 14 percet kapott az elsőtől, úgyhogy jelentős fordulatot produkált a nap során.
Tőle először még csapattársa, a nagyon hátulról rajtoló, de őt folyamatosan üldöző és nyomás alatt tartó Carlos Sainz vette át a vezetést, a háromszoros Dakar-győztes spanyol azonban nem tudta ezt sokáig megtartani, és ahogy Ekström és Peterhansel, úgy ő is időt veszített a hajrában az Audival. Ezzel együtt a futam előtti nagy esélyesek közül messze ő teljesített legjobban: végül másodikként zárta a napot, és nem egészen két perc lett a hátránya, vagyis jelentős előnyre tett szert a fent említett riválisaival szemben.
A győztes végül egy újonc lett: Guillaume de Mevius először indul T1-es autóval a Dakaron (eddig T3-assal ment), a Toyota pedig végig szélvészgyorsnak bizonyult alatta – az első mérési ponttól kezdve folyamatosan ott autózott az elsők között, Ekström lassulása után pedig ugyan egy rövid ideig még hagyta az élen Sainzot, de a hajrában elé került, és megszerezte első abszolút szakaszgyőzelmét. 4 óra, 35 perc, 59 másodperces időeredményével ugyan nem autózott ki nagy előnyt, de a győzelem az győzelem – főleg egy újonctól, aki az első éles Dakar-szakaszát teljesíti ilyen kategóriájú autóval.
Sainz mögött a harmadik helyre is egy Toyota jött be, a gyári egység legjobbja a korábbi futamgyőztes veterán, Giniel de Villiers lett, aki kicsit surranópályán mozgott egész nap, de végül alig kilenc percet kapott De Meviustól. A negyedik helyre a Mini legjobbja, Vaidotas Zala érkezett meg 11 perc hátránnyal, majd a Toyota-armada: a Rebellion privát Hiluxával Romain Dumas lett az ötödik, a tavalyi bronzérmes Lucas Moraes a hatodik, az első Dakarján induló, nap közben top három körül is autózó (az utolsó mérési pontnál még második...) Guy David Botterill a hetedik, a rutinos Yazeed Al-Rahji pedig a nyolcadik – a top tízbe Ekström elé pedig befért még a legjobb Century CR7-tel Matthieu Serradori is.
Érdekesség, hogy az első tizennégy helyen tíz Toyotát találunk, csak két Audi, egy Mini és egy Century tudott beférkőzni, az új Forddal Nani Roma 18. lett, a Prodrive Hunterek pedig a fent taglalt módon kifejezetten gyenge napot tudhatnak maguk mögött.
Az autósok állása | |||
1. | De Mevius, Panseri | Toyota | 4:35:59 |
2. | Sainz, Cruz | Audi | +1:44 |
3. | De Villiers, Murphy | Toyota | +9:18 |
4. | Zala, Fiuza | Mini | +10:42 |
5. | Dumas, Delfino | Toyota | +12:18 |
6. | Moraes, Monleon | Toyota | +13:25 |
7. | Botterill, Cummings | Toyota | +13:39 |
8. | Al-Rahji, Gottschalk | Toyota | +13:39 |
9. | Serradori, Minaudier | Century | +14:12 |
10. | Ekström, Bergkvist | Audi | +14:20 |
Családi csata a Challengerben
A T3-as autók első szakasza a lengyel Goczal csalát belharcáróél szólt: végül a prológot is megnyerő, alig 19 éve Eryk Goczal bizonyult a leggyorsabbnak, alig 19 másperccel (!) előzte meg nagybátyját, Michal Goczalt, a dobogó harmadik fokára pedig Eryk édesapja, Marek Goczal állhatott fel hét és fél perces lemaradással. Az érintettek és mások között is nagy csata dúlt oda-vissza, elég nagy volt a hullámzás a nap során, de a lengyel háziverseny a többiek fölé tudott nőni.
A kategória tavalyi Dakar-győztese, Austin Jones nagy hátrányból jött vissza a szakasz vége felé, és tíz perc hátránnyal bejött negyedik, Cristian Gutierrez pedig az ötödik legjobb időt produkálta a népes mezőnyben.
A korábbi többszörös WRC-futamgyőztes Kris Meeke-nek nehéz napja volt, több gonddal is meg kellett küzdenie, és végül a 18. időt érte el.
Az SSV-ben a brazil újonc, az első Dakarját teljesítő Rodrigo nyert ma, méghozzá 12 perc előnnyel.
Motorosok: Kiesett a tegnapi győztes, Branch vezet
A motorosoknál nem kellett sokat várni a drámára, egyrészt Joaquim Rodrigues már a szakasz első nyolcvan kilométerén sem jutott túl és egy baleset miatt kórházba kellett szállítani, másrészt a pénteki bemelegítést megnyerő Tosha Schareina is bukott, és fel kellett adnia a küzdelmet: 240 kilométernél esett el úgy, hogy megsérült a karja (később kiderült, hogy eltört a csuklója), és az orvosi csapat úgy döntött, hogy nem folytathatja a versenyt.
A kétkerekűek között végül a tegnapi második Ross Branch bizonyult a leggyorsabbnak és több mint tíz perccel nyerte meg a szakaszt Ricky Brabec előtt, aki mögött már szorosan következett Mason Klein és Bradley Cox is – beszédes, hogy a 11. Quntanilla is épphogy csak kicsúszott a 20 perces hátrányból úgy, hogy a második már szűk 11-et kapott. A tavalyi Dakar-győztes Kevin Benavides 8. lett, testvére, Luciani Benavides 15., Barreda Bort 13., Sunderland 14., Price 16. időt motorozott elsőre, méghozzá nagyon hasonló tempóval: mind 22–24 percet kaptak Branchtől.
Ehhez egy adalék: Branch összességében 16. időt produkált csak 16 perces hátránnyal, de azért, mert megállt segítséget nyújtani az előtte eleső Schareinának, és a versenyfelügyelők a számítások után 25 perces jóváírást ítéltek meg neki.
Az összességében második szakasz után a romániai magyar Gyenes Emánuel a 39. helyen áll a motorosok között.
A motoros kategória állása | |||
1. | Ross Branch | Hero 450 | 5:13:55 |
2. | Ricky Brabec | Honda | +11.54 |
3. | Mason Klein | Kove 450 | +11:58 |
4. | Jose Ignacio Cornejo Florimo | Honda | +14:48 |
5. | Bradley Cox | KTM | +14:53 |
6. | Lorenzo Santolino | Sherco | +15:08 |
7. | Romain Dumontier | Husqvarna | +15:55 |
8. | Kevin Benavides | KTM | +16:14 |
9. | Daniel Sanders | GasGas | +16:47 |
10. | Martin Michek | KTM | +18.04 |
Van Kasterené az első szakasz a kamionosoknál
A prológ megnyerése után az első éles szakaszon is a holland Van Kasteren bizonyult a leggyorsabbnak a kamionos mezőnyben, a Team De Rooy Ivecója bő hét percet adott a második helyen befutó Gert Huzink Renault-jának, a harmadik helyre pedig Jaroslav Valtr hozta be a Tatrát.
Az esélyesek közül Ales Loprais negyedik, Martin Macik pedig nyolcadik idővel nyitott, előbbi 12, utóbbi 18 percet kapott Van Kasterentől.
Hogyan teljesítettek a magyarok?
Gyenes Emánuel eredményét említettük a motorosoknál, ami pedig a magyar licensszel indulókat illeti, a Qualisport Racinget kell kiemelnünk: Kovács Miklós, Czeglédi Péter és Ács László a 14. időt produkálta a kamionosok értékelésében, valamivel több, mint egy órával bizonyultak lassabbnak az említett Van Kasterennél.
Darázsi Zsolt és Léner Tibor a 41. időt szállította a kamionosoknál, ahol Szalai Norbertnek még nincs ideje, ahogy Lónyai Pálnak sem a Challengerben.