DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 5. vasárnap
Tereprali

Ekström és az Audi kezdett a legjobban a Dakaron

Loeb 3., Petehransel 7., a címvédő Al-Attiyah 12., Sainz pedig csak 36. időt autózott a 2024-es Dakar Rali prológján.

A mai napon megkezdődött a 46. Dakar Rali, egyelőre egy 27 kilométeres prológgal, ami a motorosoknál már bele is számított az értékelésbe, az autósoknál és a kamionosoknál viszont csak a szombati első szakasz rajtsorrendjét határozta meg.

A kétkerekűeknél némi meglepetésre a 68-as rajtszámmal induló Tosha Schareina volt a leggyorsabb a Monster Energy Hondával, ő 17 perc, 35 másodperc alatt teljesítette a távot – 12 másodperccel megelőzve Daniel Sanderst, és 19-cel Ross Branchet. A top ötben ott volt még Van Beveren a másik Hondával, és az 1-es rajtszámmal induló Luciano Benavides a Husqvarnával, Sam Sunderland 27, Pablo Quintanilla 47, Toby Price pedig már 51 másodpercet kapott, míg Kevin Benavides a kilencedik legjobb időt motorozta.

A quadosoknál Francisco Moreno Flores kezdett a legjobban.

 

Audi-siker bemelegítésként

Az autós mezőnyben az elektromos Audi kezdett a legjobban, ugyanis Mattias Ekström teljesítette leggyorsabban a sprinttávot: 16 perc, 30 másodperc kellett neki a 27 kilométerre, ezzel elhozta az első helyet a német gyártónak. Persze ahogy az érintettek futamot felvezető csörtéje jelezte: náluk leginkább a megbízhatóság lesz majd a kérdés, nem feltétlenül a tempó.

dakar-audi_1



Az élmezőnyben azonban szinte minden márka fel tudott sorakozni: a második helyre a T1-es autóval újoncnak számító Seth Quintero iratkozott fel a Toyotával (22 másodperc hátrány), a harmadikra Sebastien Loeb a Prodrive Hunterrel (37 másodperc hátrány), a hatodikra pedig Krzysztof Holowczyc a Minivel, miután a jóval hátrébb rajtoló két brazil, a két Baumgart bejött negyedik-ötödiknek a privát Prodrive Hunterekkel.

Mr. Dakar, vagyis Stephane Peterhansel hetedik lett 44 másodperc lemaradással, a privát Forddal Martin Prokop kiváló tempót diktált, míg a nagy esélyesek közül a címvédő Nasser Al-Attiyah egy kisebb navigációs probléma után a 12. időt autózta a Hunterrel (61 másodperc hátrány), Carlos Sainz pedig csak 36. lett az Audival, és több mint két percet kapott Ekströmtől.

A különbségek egyelőre rendkívül szorosan alakultak a rövid táv miatt, privát projektek, buggyk is be  tudtak férni a legjobbak közé, és érdekesség, hogy a címvédő Toyota két rutinosabb versenyzője, Giniel de Villies és Yazeed Al-Rahji csak a középmezőny második felében foglalt helyet nagyjából háromperces lemaradással.

Ahogy írtuk, ez még csak a szombati rajtsorrend szempontjából számított, amolyan bemelegítésként érdemes értékelni, az igazi verseny az autósoknál csak szombaton rajtol!

 

Goczal az élen, Lónyai 19.

A T3-as side-by-side-okat jelentő Challenger kategóriában a tavalyi T4-es győztes Eryk Goczal kezdett a legjobban, 17:34-es idejével az autósok között is 13. (!) lett volna, közvetlenül Al-Attiyah mögött. Húsz másodpercet adott nagybátyjának és csapattársának, Michal Goczalnak, a harmadik helyre pedig a futamra az utolsó pillanatban beugró korábbi többszörös WRC-futamgyőztes Kris Meeke ért oda. Érdekesség, hogy mindketten top húszban lettek volna az autósok között is. A tavalyi győztes Alan Jones a 24. helyre jött be.

Ebben a kategóriában van magyar induló is, hiszen Lónyai Pál egy Yamahával áll rajthoz az X-Raid Yamaha támogatásával és olasz navigátorával, Filippo Ippolitóval, ők elsőre a 19. helyet szerezték meg a 42 tagú mezőnyben.

A T4-es side-by-side-okat tömörítő SSV kategóriában a korábbi motoros szakaszgyőztes Xavier de Soultrait 15 másodperces előnnyel bizonyult a leggyorsabbnak, bár 18:38-as ideje a többi kategóriától már jelentősen elmaradt.

 

Kamionosok: Van Kasteren az első, a Qualisport a 22.

A sor végén a monstrumok érkeztek, és a kamionos kategóriában Janus van Kasteren bizonyult a leggyorsabbnak a Team De Rooy Ivecójával, 16 másodperccel megelőzve Ales Lopraist, és 45-tel Mitchel Van den Brinket.

Itt több magyar érdekeltségű kamionos egység is rajthoz áll, a Qualisport Racing a 22. időt futotta a Scaniával (szűk hat percet kaptak az elsőtől), a Team SSP MAN-jével Darázsi Zsolt és Léner Tibor a 31. helyre jött be 11 perc lemaradással, még csapattársaik, Szalai Norberték a 45. helyen zártak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: