A Dakar-rali mezőnye a kezdet kezdetétőltől, vagyis 1979-től egészen a kétezres évek közepéig Franciaországból, majd később kiterjesztve ezt, valamelyik európai országból indult és különböző útvonalakon Szenegál fővárosában, Dakarban ért célba, a sivatagi száguldás pedig az évtizedek során a világ legkeményebb terepali-, sőt, általánosságban autó- és motorversenyévé nőtte ki magát.
A szervezők a 2008-as elmaradt verseny után döntöttek úgy, hogy az egyre növekvő terrorfenyegetettség miatt Dél-Amerikába költöztetik a versenyt, így 2009-től itt küzd a mezőny az elemekkel.
Küzdenek a szervezők is, ugyanis az elmúlt években egyre nehezebben állt össze egy olyan, mindenki számára vonzó és kihívást jelentő útvonal, amelyet a versenyzőknek le kellene gyűrnie ahhoz, hogy megszerezhessék a győzelmet akár egy-egy szakaszon, akár összetettben. Mivel jelen állás szerint a verseny jövő év elején csak Perut érinti, így az illetékesek elkezdték vizsgálni annak lehetőségét, hogy visszatérjenek a gyökerekhez: Afrikába.
Ezt a főszervező, Etienne Lavigne is megerősítette egy interjúban. "Muszáj vagyunk más lehetőségeket keresni, hiszen nem agonizálhatunk olyan döntésekkel kapcsolatban, amire nincs is ráhatásunk" - mondja Lavigne. "Ezt egyszerűen nem engedhetjük meg magunknak, hiszen a Dakar a világ legnagyobb raliversenye, a legfontosabb minden egyes szinten. Gondolnunk kell a jövőre is."
Az egyeztetések már zajlanak. "Néhány hónappal ezelőtt elkezdtük az ezzel kapcsolatos munkát, kapcsolatba léptünk olyan országokkal, mint Algéria, Angola vagy Namíbia. Algériában többször jártunk már, a helyi politikai vezetők részéről megvan a hajlandóság az együttműködésre. A csapatok és a versenyzők mindig azt szeretnék, hogy izgalmas útvonalon versenyezhessenek, éppen ezért gondolnunk kell más opciókra is."
A Dakar legutóbb 1993-ban járt Algériában, Namíbiát és Angolát pedig egy évvel korábban érintette, amikor a hagyományoktól eltérően nem Dakarban, hanem a dél-afrikai Fokvárosban volt a befutó.