DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
Tereprali

A sztár, akinek egyetlen verseny az élete

A MotoGP Katalán Nagydíjának vendége volt a teljesen más terepről érkező Joan Barreda Bort, a Dakar Ralik elmúlt éveinek legpechesebb élmenője, akinek hét év alatt 18 szakaszgyőzelme ellenére is az idei 5. helyezés a legjobbja. Exkluzív interjút készítettünk vele.

A szélesebb közönség csak a Dakar Ralikon láthat téged, de hogyan telik számodra az év többi része?

Az egész évem során a Dakaron van a hangsúly, és noha a két esemény között részt veszek más versenyeken is, azok is mind a Dakarra való felkészülés jegyében telnek. Rajthoz fogok még állni a Spanyol Baján, azt a megmérettetést ugyanis különösen kedvelem. De lesz egy versenyem Argentínában, majd pedig Peruban is, amelyek részben a Dakar Rali útvonalán is zajlanak majd. Most is éppen Peruból érkeztem egy tesztről, és a következő héten Kaliforniába utazok egy másikra, szóval a szezonom igazán csak most jön lendületbe: igyekszem minél több kilométert és minél több „Dakar-szimulációt” teljesíteni.

barreda1 



Korábban honfitársad, Nani Roma is utalt rá, hogy két Dakar között elég unalmas és fárasztó az élete, hiszen többnyire a mostanihoz hasonló médiaesemények töltik ki az idejét. Te is így érzel?

Én sem nagyon vagyok oda az ilyen rendezvényekért, és különösen a Dakar előtt próbálom kizárni magam körül ezeket a dolgokat. Persze tudom, hogy a szponzorok miatt olykor el kell utaznom ezekre az eseményekre, de a Dakar előtti két hónapban már próbálok csak az előttem álló feladatra koncentrálni az edzésekkel és a navigáció tanulmányozásával.

 

Már nyilvánosságra hozták a 2018-as rali útvonalát, amelyben visszatért a körforgásba Peru. Versenyzőként a térképre pillantva mennyire látod előre, hogy milyen kihívásokat tartogat majd a következő verseny?

Peru mindig érdekes helyszín, véleményem szerint ott találhatóak a legjobb sivatagok egész Dél-Amerikában. Igazából nem is értem, az elmúlt években miért nem képezte részét az útvonalnak! Biztos vagyok benne, hogy az ottani 4-5 etapunk remek szórakozás lesz. Aztán Bolíviába érkezünk, ahol az esősebb éghajlat tartogathat veszélyeket, végül pedig Argentínában olyan szakaszok jönnek, amelyeket már jól ismerünk, ám éppen ezért azt is tudjuk, hogy ezek nagyon kemények lesznek.

 

Mely típusú szakaszokat kedveled leginkább? A dűnéket, a bolíviai sósivatagot vagy inkább a rali-jellegű pályákat?

Én a leghosszabb, legnehezebb körülmények között rendezett szakaszokat szeretem a leginkább. Tudom ugyan, hogy rengeteget kivesznek belőlem, viszont ezek azok az alkalmak, amikor a versenyző a legtöbbet számít, és ha pár dolgot megpróbálok másképpen csinálni, a táv hosszúsága miatt sokat lehet vele nyerni.

barreda3 

Az előző években eléggé balszerencsés voltál: baleset, műszaki hiba is időbüntetés is fosztott már meg a győzelem esélyétől. Mit tehettek a csapattal annak érdekében, hogy megszakadjon ez a rossz sorozat?

Igen, különösen azért érzem magam balszerencsésnek, mert az év során mindent megteszek a saját edzettségem érdekében, és a navigációval is rengeteget foglalkozok, de végül sohasem alakulnak úgy a dolgok, hogy győzelmi esélyeim legyenek. Persze kemény munka zajlik a csapatban is, folyamatosan igyekszünk javítani minden apróságon, hiszen a Dakar 15 napja során egyetlen hibát sem engedhetünk meg magunknak. Az eredmény nemcsak rajtam múlik, a csapat minden tagjának is koncentráltnak kell maradnia, de reméljük, hogy jövőre sikerült elvégeznünk a feladatot.

 

Itt vagyunk a MotoGP hétvégéjén. Sohasem gondoltál arra, hogy a pályaversenyzésre add a fejed?

Kiskoromban a MotoGP is nagyon érdekelt, de apám figyelmeztetett, hogy választanom kell a pályaversenyzés és a tereprali közül, hiszen a kettőt egyszerre lehetetlen csinálni. Akkoriban volt egy terepralis ismerősünk, aki sokat segített nekem, és így végül inkább ebbe az irányba indultam el.

 

És mi a helyzet az autóra való váltással? A Dakar motorosai között nem ritka, hogy idővel átnyergelnek a négykerekű járművekre. Te el tudnád ezt képzelni magadról?

Igen, miért is ne? Jelenleg még az a célom, hogy egy győzelmet szerezzek motorral, de kétségtelen, hogy a motorosok előszeretettel váltanak autóra, amikor már kellő tapasztalatuk van a terepről és a körülményekről. Nyitott vagyok ez iránt, talán már két-három év múlva én is válthatok.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: