DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Tereprali

Maraton után a Szahara kapujában a Qualisport

A Szahara kapuja: sokfelé így emlegetik a dél-marokkói Erfoudot, ahová szerdán érkezett meg a 2016-os Marokkó-rali mezőnye, amely az előző éjszakát a szervizcsapatoktól elkülönítve volt kénytelen eltölteni. Ezért ilyen vagy olyan módon mindenki megfizetett: a Qualisport Racing is, ám a trió így is elégedett lehet, hiszen a vadonatúj versenykamion, a Scania Qualisport Torpedo kiállta a bemutatkozó futam legkomolyabb próbáját.

A terepralis Világkupa-sorozat marokkói derbijének mezőnye kedden elhagyta az első néhány nap központi helyszínét, Agadirt, és ezzel kezdetét vette a már előzetesen is legveszedelmesebbnek ígérkező fázis, a maratoni szakasz. A szervezők nem spóroltak a kihívással: a keddi 291 kilométernyi szelektív szakasz után éjszakára egy elkülönített táborba várták a résztvevőket, akik legfeljebb egymásnak segíthettek, a szervizcsapatokra viszont nem támaszkodhattak, a háttérstábokat ugyanis a tábortól jó 500 kilométernyire, már Erfoudba irányították. Már a keddi táv – amely például Chegaga legendás dűnesorát is magában foglalta – is jócskán megkínozta a versenyzőket, a maraton szerdai 315 kilométeres felvonása pedig még inkább rátett erre.

qualisport-marokko-rali-2016-leg3-1



Csak kevesen akadtak, akik nem sínylették meg a brutális dupla menetet: a kamionos kategóriában vadonatúj alkotásával, a Scania Qualisport Torpedóval induló Qualisport Racing is ettől a két naptól tartott a leginkább, hiszen az ilyesfajta kihívások a legkevésbé sem kedveznek egy finomhangolás alatt álló járműnek, de végül túljutottak a maratonon. Igaz, Kovács Miklós pilótának és két társának, Ács László fedélzeti szerelőnek és Czeglédi Péter navigátornak is akadtak gondjai: a keddi menetet félbe kellett szakítaniuk egy kisebb műszaki hiba miatt, amelyet az elszeparált táborban saját maguk orvosoltak, szerdán viszont gondok nélkül üzemelt a csőrös sárga monstrum. Mivel a kamionos kategória másik magyar egysége, a Qualisport előző, V8 típusjelű kamionját hadrendbe állító Fazekas Károly, Bognár József és Csákány Péter hármas számára is vegyesen sikerült a kétnapos sivatagi durvulat, a két trió oda-vissza eredményeket szállított: kedden az autóval korábban három magyar bajnoki címet szerző Fazekas, szerdán pedig Kovács produkált jobb időeredményt.

„Annál is keményebb volt ez a két nap, mint amire számítottunk” – fogalmazott Erfoudba érve Kovács. „Mindkét napon úgy hullottak a járművek, mint a legyek, rég láttam ennyi roncsot a szelektív szakaszok mentén, mint most. Ha ebből indulunk ki és figyelembe vesszük, hogy a mi kamionunknak ez az első versenye, szerintem okot ad az elégedettségre, hogy itt vagyunk és nem ragadtunk bent valahol. Jó lecke is volt ez a két, amikor magunkra voltunk utalva. Sok olyan dolgot megtudtunk a Torpedóról, amelyet otthoni tesztkilométerek ezrei sem hoztak volna ki, így máris tengernyi információ áll a rendelkezésünkre, van miből készülni a közelgő Africa Race-re. Külön öröm számomra, hogy Fazekas Karcsiék is túljutottak a maratonon, hiszen számukra ez az első nagy sivatagi megmérettetés a kamionnal. A szervezők kifogástalan munkát végeztek, az elszeparált tábort is fantasztikusan oldották meg. Még mindig elég sok van hátra, de bízom benne, hogy sikeresen eljutunk a célig.”

qualisport-marokko-rali-2016-leg3-3

A kamionos kategóriában a belga MAN-pilóta, Steven Rotsaert továbbra is vezet, őt a holland Gerrit Huzink követi: a Renault-val induló németalföldi versenyző hátránya 40 perc 26 másodperc. Fazekas és Kovács az eredménylista alapján a 3-4. helyeken állomásoznak: előbbi 2 óra 23 perccel van lemaradva a kategória éllovasától, míg utóbbi 5 perc 8 másodperccel követi honfi- és márkatársát. A magyar kontingenst erősíti a quadosok mezőnyében szereplő Somfai Mátyás is, akinek a maraton szerdai napján adódtak kisebb technikai gondjai, ám versenyben van és kategóriájában jelenleg az 5. helyen állomásozik.

A motorosoknál a KTM-es Toby Price áll az élen, míg az autós mezőnyben Nasszer Al-Attijah uralkodik: a Toyota Hilux Overdrive katari fenegyereke szerdán ugyan alulmaradt a Peugeot gyári csapatának klasszisával, Carlos Sainz-cal szemben, az összesítésben azonban a Világkupa-elsőséget már korábban bebiztosító közel-keleti extraklasszis több mint 11 perccel előzi meg a spanyol legendát.

A hat szelektív szakaszból álló, közel 2000 kilométer össztávú viadal résztvevői csütörtökön sem fognak unatkozni, a maraton után ugyanis a leghosszabb nap következik. A 319 kilométeres szelektív szakasz egyik fénypontjának Merzouga dűnesora ígérkezik, amely terepralis tekintetben túlzás nélkül lehet fogalomnak titulálni.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: