Az utolsó versenyzők még a pályán vannak, de az élmenők már célba értek, így kialakult a 36. Dakar Rali végeredménye. A motorosoknál a KTM-es Marc Coma, az autósoknál a minis Nasser Al-Attiyah, a quadosok közt a yamahás Rafal Sonik, míg a kamionosok mezőnyében a kamazos Ajrat Margyejev végzett az élen.
A január 4-én elrajtolt 161 motorból 79 teljesítette sikeresen a Dakar Rali tizenhárom szakaszát. A mai zárásnak a négyszeres győztes Marc Coma úgy indulhatott neki, hogy ha nem követ el nagyon nagy hibát a 174 kilométeresre tervezett (ám később lerövidített) szelektíven, akkor övé lesz a győzelem, hiszen közel 18 perc előnye volt a néhány nappal ezelőtti motorblokkcseréje miatt visszaeső hondás Goncalvesszel szemben, aki az első hét közt egyedüliként képviselte a japán gyárt hat KTM mellett.
Coma biztonságit motorozott ma, az ötödik helyen ért be, de természetesen simán megőrizte az első helyét, így ötödször is a csúcsra ért, amivel beérte az örökranglista második helyén Neveu-t és Despres-t, s már csak Mr. Dakar, azaz Stephane Peterhansel áll előtte. Goncalves a második helyen zárta az összetettet, két 10. hely után ez magasan karrierje legjobb szereplése.
A mai zárószakaszt biztonsági okokból a második ellenőrzőpontnál félbeszakították a heves esőzés miatt, ez is hozzájárult ahhoz, hogy kissé váratlanul kettős szlovák győzelem szülessen: Jakes nyert Svitko előtt, míg az ausztrál újonc Price egy harmadik hellyel biztosította be az összetett dobogó alsó fokát. A legjobb hölgyversenyző, Laia Sanz a 9. helyen zárt a második legjobb nem KTM-esként, míg az erdélyi Gyenes Emanuel ma a bravúros 13. helyet szerezte meg, s összetettben a 21. lett.
Az autósok még kevesebbet, mindössze 34 kilométert tettek meg a mért szakaszból, így nem meglepő, hogy náluk sem papírforma eredmény született. Robby Gordon újabb szakaszgyőzelmet aratott, de az összetettet így is csak a 18. helyen zárta korábbi gondjai miatt. Mögötte Poulter, Spataro, Terranova és de Villiers futott be, míg Nasser Al-Attiyah egy hatodik hellyel biztosította be pályafutása második elsőségét.
A 2011-ben még egy Volkswagennel Dakart nyerő katari versenyző és navigátora, a német Timo Gottschalk hibátlan versenyt teljesített, végig kontroll alatt tartotta a versenyt, s összességében nem is lehet vita tárgya, hogy megérdemelten nyerte meg a viadalt. Az összetett sorrendje e rövidke szakaszon nem változott, az első ötben négy Mini zárt, hiszen a második helyezett toyotás de Villiers mögött Holowczyc, van Loon és Vasziljev végzett.
A quadok versenye már napokkal ezelőtt, a címvédő Casale kiesésével tulajdonképpen eldőlt: Rafal Sonik szűk háromórás előnyét megőrizte a verseny végéig, s ma egy nyolcadik hellyel biztosította be az összetett sikert. 2010 óta csak dél-amerikai versenyző tudott nyerni a kategóriában, most ezt törte meg a lengyel, aki folytatni tudta a Yamaha sikersorozatát. Az időjárási körülmények a korábban induló, az összetettben hátrébb lévő versenyzőknek kedveztek, végül a dél-afrikai Saaijman nyerte a szakaszt Declerck és Domaszewski előtt. A 45 quadból mindössze 18 teljesítette sikerrel a viadalt.
A kamionok az autósokhoz hasonlóan szintén csak 34 kilométert teljesítettek ma, s e rövid szakasz újabb holland részsikert hozott: Hans Stacey a csőrös Ivecóval honfitársa, az MAN-nel induló van Vliet előtt nyerte az utolsó gyorsaságit, míg az összetett győztese, Ajrat Margyejev a harmadik helyen futott be. A Kamaz hármas győzelmet aratott, az élen záró 507-es kamion mögött Nyikolajev és a címvédő Karginov kormányozta célba saját monstrumát.
A 36. Dakar Rali végeredménye |
||||
Autósok |
||||
1. |
Al-Attiyah (Qat), Baumel (Fra) |
Mini |
040:32:25 |
|
2. |
De Villiers (Zaf), Von Zitzewitz (Deu) |
Toyota |
041:07:59 |
0:35:34 |
3. |
Holowczyc (Pol), Panseri (Fra) |
Mini |
042:04:26 |
1:32:01 |
4. |
Van Loon (Nld), Rosegaar (Nld) |
Mini |
043:34:17 |
3:01:52 |
5. |
Vasziljev (Rus), Zsilcov (Rus) |
Mini |
043:45:06 |
3:12:41 |
6. |
Lavieille (Fra), Maimon (Fra) |
Toyota |
043:48:23 |
3:15:58 |
7. |
Ten Brinke (Nld), Colsoul (Bel) |
Toyota |
044:14:27 |
3:42:02 |
8. |
Sousa (Prt), Fiuza (Prt) |
Mitsubishi |
044:17:24 |
3:44:59 |
9. |
Rakhimbayev (Kaz), Nikolaev (Rus) |
Mini |
044:41:09 |
4:08:44 |
10. |
Chabot (Fra), Pillot (Fra) |
SMG |
045:15:01 |
4:42:36 |
Motorosok |
||||
1. |
Coma (Esp) |
KTM |
046:03:49 |
|
2. |
Gonçalves (Prt) |
Honda |
046:20:42 |
0:16:53 |
3. |
Price (Aus) |
KTM |
046:27:03 |
0:23:14 |
4. |
Quintanilla (Chl) |
KTM |
046:42:27 |
0:38:38 |
5. |
Svitko (Svk) |
KTM |
046:48:06 |
0:44:17 |
6. |
Faria (Prt) |
KTM |
048:01:39 |
1:57:50 |
7. |
Casteu (Fra) |
KTM |
048:04:03 |
2:00:14 |
8. |
Jakes (Svk) |
KTM |
048:22:07 |
2:18:18 |
9. |
Sanz Pla-Giribert (Esp) |
Honda |
048:28:10 |
2:24:21 |
10. |
Pain (Fra) |
Yamaha |
049:12:58 |
3:09:09 |
Quadok |
||||
1. |
Sonik (Pol) |
Yamaha |
057:18:39 |
|
2. |
Gonzalez Ferioli (Arg) |
Yamaha |
060:13:29 |
2:54:50 |
3. |
Nosiglia (Bol) |
Honda |
061:01:35 |
3:42:56 |
4. |
Sanabria Galeano (Pry) |
Yamaha |
061:28:36 |
4:09:57 |
5. |
Declerck (Fra) |
Yamaha |
063:07:19 |
5:48:40 |
6. |
Domaszewski (Arg) |
Honda |
065:54:49 |
8:36:10 |
7. |
Palma (Chl) |
Can-Am |
067:48:53 |
10:30:14 |
8. |
Hansen (Arg) |
Honda |
070:43:09 |
13:24:30 |
9. |
Saaijman (Zaf) |
Yamaha |
070:47:17 |
13:28:38 |
10. |
Suguita (Bra) |
Can-Am |
079:39:53 |
22:21:14 |
Kamionok |
||||
1. |
Margyejev (Rus) |
Kamaz |
042:22:01 |
|
2. |
Nyikolajev (Rus) |
Kamaz |
042:35:53 |
0:13:52 |
3. |
Karginov (Rus) |
Kamaz |
043:13:01 |
0:51:00 |
4. |
Loprais (Cze) |
MAN |
044:18:38 |
1:56:37 |
5. |
Szotnyikov (Rus) |
Kamaz |
044:46:33 |
2:24:32 |
6. |
Stacey (Nld) |
Iveco |
044:51:30 |
2:29:29 |
7. |
Kolomy (Cze) |
Tatra |
046:29:30 |
4:07:29 |
8. |
Van Vliet (Nld) |
MAN |
046:41:42 |
4:19:41 |
9. |
De Rooy (Nld) |
Iveco |
049:30:42 |
7:08:41 |
10. |
Vasilevski (Blr) |
MAZ |
049:31:00 |
7:08:59 |