DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Retro – Zsinórban a hetedik

Michael Schumacher sorozatban hetedik győzelmét aratta, s karnyújtásnyira került tőle a hetedik világbajnoki címe – ez történt a 2004-es Magyar Nagydíjon, mely Ricky Bobby legendájának is része lett.

A 2004-es Magyar Nagydíjra, a szezon 13. futamára Michael Schumacher 11 győzelemmel a zsebében érkezett meg – nem szükséges túl nagy matematikai bravúr annak kiszámításához, hogy hány alkalommal nem őt intették le az első helyen a Hungaroringet megelőzően: egyedül Monacóban, ahol egy furcsa, safety car mögötti ütközésben kiesett, így Jarno Trulli és Jenson Button vívhatott meg az első helyért – végül utóbbi került ki győztesen ebből a csatából.

HGP 2004_13



Annak ellenére, hogy fölénye még nagyobb volt, mint az egyébként hasonló képet mutató 2002-es szezonban, Schumacher ezúttal mégsem világbajnokként érkezett Magyarországra, köszönhetően többek közt a pontrendszer előző évi változásának, melynek értelmében a második-harmadik helyeken rendre osztozó Barrichello és Button (12 futam alatt előbbi kilencszer, utóbbi hétszer állhatott dobogóra) többé-kevésbé tartani tudták Schumacher „tempóját”. Mármint relatíve, hiszen Magyarországra érkezvén 110 ponttal állt a német, míg mögötte csapattársa 74, a BAR ifjú britje pedig 61 egységgel következett.

Bár teljesen egyértelmű volt, hogy a szezon végén kit koronáznak bajnokká, Magyarországon még nem volt esély arra, hogy matematikailag is eldőljön a győzelem sorsa. A konstruktőrié viszont igen, hiszen a Ferrari 99 pont előnnyel érkezett Magyarországra, amiből 90-et is elég volt megtartaniuk a verseny utánra, hogy ne lehessen őket elméletileg sem megfosztani a sikertől. Persze az a csapat, mely a szezonból addig eltelt futamok felén kettős győzelmet aratott, ezúttal sem készülhetett ennél kevesebbre, ha stílusosan akart ünnepelni...

Az időmérő edzés papírforma eredményt hozott: élen a két Ferrari, mögötte a két BAR, majd következett az üldözőboly, benne a Renault-val, a Williamsszel és a McLarennel – no meg a sauberes Fisichellával és a jaguaros Webberrel, akik be tudtak furakodni az említettek közé. A pole-t simán megszerző Schumacher mellett Takuma Sato lehetett különösen boldog: a BAR-Honda japánja hét ezreddel megverte csapattársát, s így a szezon során már negyedszer mehetett nyilatkozni az időmérő edzést követően – azaz szerezte meg az első három rajthely egyikét.

Nagy bajban lennénk, ha a futam izgalmairól szeretnénk beszélni, az ugyanis nem igazán volt... Az első körre ez annyira azért nem igaz, hiszen alaposan felfordult a sorrend a két Ferrari mögött: Alonso feljött harmadiknak, Montoya negyediknek, Trulli hatodiknak, Raikkönen pedig hetediknek – a két BAR ezzel szemben visszaesett, Button az ötödik, Sato pedig csak a nyolcadik helyről folytathatta a futamot. Az időmérőn csapattársát, Brunit simán legyőző Baumgartner Zsolt szintén veszített, s az első kört már az utolsó pozícióban zárta.

A verseny öt kiesőt hozott, köztük két „nagy” áldozat volt: a világbajnoki összetett negyedik helyén álló Jarno Trulli, akinek hamarosan ajtót mutattak Enstone-ban, valamint a szezon 13. versenyén hetedik kiesését elszenvedő Kimi Raikkönen – mindkettejüknek műszaki hiba miatt kellett feladnia a futamot. Más izgalmat nem is nagyon tudnánk kiemelni: a pontszerző helyeken a 17. körhöz képest Trulli kiesése jelentette az egyetlen változást...

Győzött tehát Michael Schumacher, a mögötte célba futó Barrichello pedig gondoskodott róla, hogy a Ferrari méltó módon, kettős győzelemmel ünnepelje története 14. konstruktőri világbajnoki címét. Az ünneplő vörösökhöz az előző évi győztes, Fernando Alonso csatlakozott a dobogón, megőrizve ezzel a Renault előnyét a BAR-ral szemben a csapatok tabellájának második pozíciójában. A további pontszerző helyeken Montoya, Button, Sato, Pizzonia és Fisichella osztoztak. Baumgartner Zsolt a 15. helyen végzett utolsó célba érőként, méghozzá 5 kör hátrányban, azaz még csapattársától, Brunitól is kapva egyet.

HGP 2004_47

Nekünk, magyaroknak azért örömre is volt okunk azon a vasárnapon, hiszen Medgyessy Péter miniszterelnök, Frank Tamás versenyszervező és Palik László Hungaroring-vezér jelenlétében ekkor közölték a nyilvánossággal, hogy sikerült megállapodni arról, hogy a Magyar Nagydíj legalább 2011-ig a versenynaptár része maradhat.

19. Magyar Nagydíj - 2004. augusztus 13-15.

Az időmérő eredménye

A futam végeredménye

1.

Michael Schumacher

Ferrari

1:19.146

1.

Michael Schumacher

Ferrari

1:35:26.131

2.

Rubens Barrichello

Ferrari

+0.177

2.

Rubens Barrichello

Ferrari

+4.696

3.

Takuma Sato

BAR-Honda

+0.547

3.

Fernando Alonso

Renault

+44.599

4.

Jenson Button

BAR-Honda

+0.554

4.

Juan Pablo Montoya

Williams-BMW

+1:02.613

5.

Fernando Alonso

Renault

+0.850

5.

Jenson Button

BAR-Honda

+1:07.439

6.

Antonio Pizzonia

Williams-BMW

+1.024

6.

Takuma Sato

BAR-Honda

+1 kör

7.

Juan Pablo Montoya

Williams-BMW

+1.053

7.

Antonio Pizzonia

Williams-BMW

+1 kör

8.

Giancarlo Fisichella

Sauber-Petronas

+1.178

8.

Giancarlo Fisichella

Sauber-Petronas

+1 kör

Leggyorsabb kör: Michael Schumacher - 1:19.071, 29. kör

Versenytáv: 70 kör

További érdekességek

Nagyon rosszul kezdődött a futam felvezetése Baumgartner Zsolt számára, hiszen szerdáról csütörtökre virradóra egy elszabadult HÉV-szerelvény csapódott a család tulajdonában lévő autószalonba.
HGP 2004_17
A Williams megszabadult a jellegzetes „rozmárorrtól”, s a Magyar Nagydíjra a 2003-as orrt szerelték vissza az FW26-ra.
Három esztendő távollét után ezen a futamon tért vissza a Formula-1-be a brazil Ricardo Zonta, aki két évig a BAR versenyzője volt, 2001-ben pedig a Jordanhez ugrott be két futamra. Zonta azt követően kapott szerepet, hogy a Toyota menesztette honfitársát, Cristiano da Mattát.
A futamra ezúttal is számos híresség, ismert arc látogatott ki – köztük volt például a felnőtt filmek világának közismert alakja, Rocco Siffredi és a világbajnok brazil labdarúgó, Roberto Carlos is.
HGP 2004_37
Michael Schumacher sorozatban hetedik győzelmét aratta, amivel nem csupán saját egyéni legjobbját döntötte meg, de beállította Alberto Ascari rekordját is – abban az esetben, ha számításba vesszük az Indy 500-at, melyen sem Ascari, sem más állandó F1-es versenyző nem indult, egyébként ugyanis 9 a sorozatban megnyert győzelmek rekordja. Ezt a 9-et azóta Sebastian Vettel is elérte a 2013-as szezon utolsó 9 futamán.
Ez volt Schumacher karrierjének utolsó Grand Slamje, azaz rajt-cél győzelem a pole-ból indulva leggyorsabb körrel. A német karrierje során ötször volt képes erre a bravúrra, először az 1994-es monacói futamon, s ezzel az örökranglista második helyén áll Ascarival holtversenyben, míg az élen Jim Clark található nyolccal.
A Formula-1 ezt követően hat éven át nem „látott” Grand Slamet, legközelebb Fernando Alonso volt erre képes a 2010-es Szingapúri Nagydíjon. Azóta ez még ötször fordult elő, Vettel 2011 és 2013 közt összesen négyszer, méghozzá Indiában, Japánban, Szingapúrban és Dél-Koreában, Hamilton pedig 2014-ben Malajziában teljesítette ezt a bravúrt. Azaz továbbra is a 2004-es Magyar Nagydíjon láthattuk az utolsó Grand Slamet, melyet nem Ázsiában értek el.
Az idény során először fordult elő az a ritka eset, hogy a pontszerző helyeken ugyanazok a versenyzők végeztek (persze kicsit más sorrendben), mint akik az időmérőt az első nyolc pozícióban zárták.
Talladega Nights, magyarul Taplógáz: Ricky Bobby legendája című filmben szerepel a futam egy jelenete: Gianmaria Bruni Minardija és Jarno Trulli Renault-ja látható, amint Trulli épp lekörözi honfitársát.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: