DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Retro – Button karrierjének legjobb döntése

A 2000-es évek elejének legnagyobb brit F1-es reménysége egyértelműen Jenson Button volt, aki 2002-ben éppen ezen a napon tette meg Formula-1-es karrierje talán legfontosabb döntését.

Jenson Button 1980. január 19-én látta meg a napvilágot a Frome nevű angol kisvárosban. A brit pilóta figyelme már egészen apró korában az autóversenyzés felé terelődött, s azt követően, hogy végig járta a formulaautós ranglétrát, 2000-ben végre bemutatkozhatott a Formula-1-ben.

A Williamsszel debütáló Button a következő szezonban már a Benetton versenyzője lett, majd a 2002-ben - a közben - Renault-vá átalakuló istálló versenyzője maradt. Azonban még ugyanazon esztendő nyarán élete egyik legjobb döntését hozta meg Jenson Button – még ha akkoriban nem is tudott róla.

2002. július 23-án ugyanis bejelentette, hogy a következő szezontól a BAR csapatánál fog versenyezni, miután néhány nappal korábban hivatalossá vált, hogy 2003-tól egy bizonyos Fernando Alonso veszi át a helyét a francia istállónál.



Bár akkoriban sokan visszalépésnek érezték Button döntését, ő elmondta, hogy az akkori csapatfőnök, David Richards komoly hatással volt rá és végül is az ő személye győzte meg a britet arról, hogy jó lóra tesz majd: „A Brit Nagydíj után mondták meg nekem a Renault-nál, hogy a következő szezonban már nem tartanak igényt a szolgáltatásaimra. Meglepődtem, hogy ezt követően mekkora figyelem szegeződött felém. David és az általa az elmúlt fél évben végzett munka győzött meg végül. Örülök, hogy csatlakozhatok a BAR-hoz, amely biztos vagyok benne, hogy folyamatosan fejlődni fog!”

Ezek voltak Button első szavai a BAR-Honda versenyzőjeként, de talán még ő is csak remélte, hogy azokból viszont is lát majd valamit a pályán. Így történt, hogy a 2003-as szezonban Jacques Villeneuve csapattársa lett, akivel finoman szólva sem ápoltak jó viszonyt. A kanadai úgy fogalmazott fiatal csapattársáról, hogy inkább valami fiúbandában kellene énekelnie, mintsem F1-es autót vezetnie.

A brit azonban megmutatta, hogy a kanadai rosszul ismerte meg őt, miután olyan szinten túlteljesítette világbajnok csapattársát, hogy a BAR a Honda hazai versenyére, a Japán Nagydíjra már Takuma Satót ültette be a másik autóba, ezzel pedig véget is ért Jacques Villeneuve F1-es pályafutása.

2004-ben aztán elkezdtek jönni azok az eredmények, amik miatt Button két évvel korábban a BAR-t választotta: a szezon második futamán, a Malajziai Nagydíjon életében először állhatott fel a dobogóra az F1-ben, majd Imolában megszerezte első pole-pozícióját is. A 18 versenyen 10 alkalommal végzett az első háromban, igaz a győzelemre még várnia kellett.

2004-ben már bejelentette, hogy visszatér a Williamshez, ahol kezdte karrierjét, azonban a BAR megvétózta a kontraktust, mondván Button kilépési záradéka nem lépett érvénybe, s miután a BAR egészen az F1 vezetőségéig vitte az ügyet, nekik is adtak igazat, így Button „kénytelen” volt a 2005-ös szezont is a British American Racing versenyzőjeként megkezdeni, melyet aztán nem is bánt meg.

A 2006-os szezonban ugyanis végre megszerezte első futamgyőzelmét is a csapat színeiben, melyet akkorra már fölvásárolt a Honda, így gyári istállóként szerepelt a világbajnokságban. A 2007-es és a 2008-as szezon aztán már leginkább csak a földgömb-dizájnról maradt emlékezetes, illetve a csapat pénzügyi nehézségeiről. Ross Brawn egy jelképes egy dolláros összegért vette meg az istállót, mely aztán a 2009-es szabályváltozásokat legjobban értelmezve megszerezte a világbajnoki címet, Jenson Button pedig ki is használta, hogy a brackley-i csapat ilyen autót épített neki, és megszerezte karrierje egyetlen F1-es világbajnoki címét.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: