1996-ban március utolsó napján rendezték a gyorsaságimotoros-világbajnokság aktuális idényének első futamát, a Malajziai Nagydíjat a Shah Alam-i versenypályán. A királykategória – akkor még 500 köbcenti, nem MotoGP – versenyét Luca Cadalora nyerte Alex Barros és Carlos Checa előtt, a viadal azonban nem emiatt vonult be a történelemkönyvekbe, hanem azért, mert ott és akkor debütált egy motoros, aki később minden idők egyik legnagyobb és legeredményesebb motorversenyzőjévé vált.
Ekkor mutatkozott be ugyanis a világbajnokságon, annak is a legkisebb, 125 köbcentis kategóriájában Valentino Rossi. A szülei aggodalma miatt előbb gokarttal kezdő, majd mégis apja, Graziano Rossi nyomdokaiba lépve motorozásra váltó olasz nagy reménységként érkezett meg a nemzetközi porondra, hiszen 1995-ben megnyerte az olasz bajnokságot a 125-ösök között egy Apriliával, az Európa-bajnokságon pedig harmadikként zárt.
„Már az is egy valóra vált álom volt, hogy a világbajnokságon versenyezhettem” – elevenítette fel a kezdeteket Rossi a debütálása 25. évfordulójára készített videós összeállításban. „1996-ban történt, vagyis szinte egy másik életben. Sok barátom volt a versenyzők között, mivel Graziano is egy korábbi motoros volt, így általában a többi olasszal töltöttem az időmet. Az első versenyt Malajziában rendezték. Nagyon boldog voltam, és az első start nyilván felejthetetlen.”
A 17 éves Rossi nem okozott csalódást a bemutató versenyén, hiszen az előkelő hatodik helyen végzett. „Az elejétől kezdve erős voltam, hiszen már az első futamon hatodik lettem. Emlékszem, hogy ’Aspar’ Martinezzel, Dirk Raudiesszel csatáztam. Már akkor is okoztam némi zavart, néhány kemény csatával és koccanással” – mesélte az olasz. Bár utána is rendszeres pontszerzőnek számított, amikor célba ért, az Osztrák Nagydíjig kellett várnia az első dobogós helyezésre, ettől viszont annyira lendületbe jött, hogy rögtön utána Brnóban begyűjtötte első pole-pozícióját és nagydíjgyőzelmét is.
A később a Doktor becenevet felvevő versenyző karrierje pedig meredeken ívelt felfelé a későbbiekben: a kilencedikként zárt újoncéve után 1997-ben már világbajnok lett, majd a 250 köbcentisek közé fellépve szintén a második idényében jutott fel a csúcsra. 2000-től kezdve pedig már a legnagyobbak között húzta a gázt, ahol az évtized kiemelkedő versenyzőjeként összesen hét vb-elsőséget szerzett, s ezzel minden idők egyik legeredményesebb motorosává vált – aki végül 2021 végén, 26 szezon után búcsúzott el a gyorsaságimotoros-vb-től, összesen kilenc vb-címmel és 115 nagydíjgyőzelemmel a háta mögött.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!