DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Esőben a 14. rajthely nyerő lehet

Egyszer fenn, egyszer lenn. Lewis Hamiltont mindenki sajnálta a szombati technikai hiba után, végül mégis nyert a 14. rajthelyről. Ezt a bravúrt korábban már többen is megcsinálták előtte.

Ha valakinek nem sikerül jól az időmérő edzés, akkor azért kell szurkolnia, hogy végül a tizennegyedik kockából indulhasson, onnan ugyanis az elmúlt bő két évtizedben háromszor is sikerült egy félig esős, félig száraz versenyen győzedelmeskedni. A forgatókönyv mindháromszor ugyanaz volt, a pole-pozíciós kiesik, a futam félig esős, félig száraz és a hetedik sor második pozíciójából kell indulni.

Láttunk már ennél nagyobb felzárkózásokat is, emlékezzünk csak Kimi Raikkönnen bravúrjára 2005-ben, Suzukában, vagy éppen Michael Schumacher elképesztő győzelmére 1995-ben, Spában, vagy Niki Lauda sikerére 1983-ban. Ők még a 14. pozíciónál is hátrébbról indultak. Most viszont felvillanhatott mindenkiben a korábbi két eset emlékképe.

1996-ban a Monacói Nagydíj egy igazi káoszra sikeredett, mivel esős pályán rajtoltak, később váltottak slickre, de időnként még el-elkezdett esegetni az eső a futam közben is. Michael Schumacher indult a pole-pozícióból, ám Damon Hill lerajtolta a kétszeres világbajnokot, aki a hajtű után megcsúszott a vízen és a falnak ütközött már az első körben. A 40. körben Hill is kiesett motorhiba miatt, az eredetileg a 14. helyről induló, de szédületes tempóban felzárkózó Olivier Panis pedig már a második helyre jött fel. Mivel a vezető Jean Alesi autója is megadta magát, a francia megszerezte élete első és egyetlen győzelmét. Mindössze három versenyző látta meg a kockás zászlót.

Hamilton zseniálisan zárkózott fel, az eső és a biztonsági autó pedig a kezére játszott


2006-ban a Magyar Nagydíj sem sikerült kevésbé drámaira. Egy-egy, edzésen elkövetett kihágás miatt a két világbajnoki esélyest, Alonsót és Schumachert is büntetéssel sújtották az időmérőn. Jenson Buttonnal a technika szúrt ki, hiába minősítette volna magát a negyedik legjobb idővel, motorcsere miatt tíz hellyel visszasorolták a rajtrácson a 14. pozícióba. A recept itt is ugyanaz volt, a pole-pozíciós (és a versenyt vezető) Kimi Raikkönen karambol miatt kiesett, a verseny pedig félig esős, félig száraz pályán zajlott.

Alonso és Schumacher sem látta meg a kockás zászlót. Button remek ütemben választotta a slick gumikat, a világbajnok spanyol pedig rosszul rögzített kereke miatt kicsúszott és kiesett. Button innentől már könnyedén osztotta be előnyét és bármennyire is tizennegyedikként startolt, tökéletesen használta ki lehetőségeit és élete első (és a Honda gyári csapatának első és egyetlen) futamgyőzelmét aratta.

Ezúttal Lewis Hamiltonról gondolhattuk azt, hogy az idei Német Nagydíjon a kármentésre fog törekedni a 14. rajthelyről, miközben legnagyobb riválisa, Sebastian Vettel az élről vághatott neki a viadalnak. Az eső érkezésével azonban felbolydultak az események, a Ferrari német pilótája magabiztos előny tudatában hibázott az utolsó balosban, kicsúszott és kiesett. Hamilton viszont jó gumikezelésének és jó adag szerencsének köszönhetően (megúszta büntetés nélkül minimum megkérdőjelezhető manőverét) Bottas és Raikkönen bokszkiállása után az élen találta magát és nem is engedte ki kezéből a győzelmet. A futam előtt Hamilton beszélt a kárörvendő szurkolókról, most Sebastian Vettel mesélhetne ugyanerről, a videó tanúsága szerint ugyanis igen sokan fogadták kitörő örömmel a német kiesését.

Vettel kiesett, a publikum egy része kitörő örömmel fogadta

„Ez volt életem eddigi legjobb versenyzése. A legmegterhelőbb és legnagyszerűbb nap egyben. Egészen kimerültem, szó szerint minden energiámat beleadtam a vezetésbe. Ha feldobja az ember a labdát és szervál, az nem lesz mindig ász, de ezen a versenyen minden egyes köröm úgy sikerült, ahogy terveztem” – nyilatkozta nagy örömmel Lewis Hamilton, aki ezzel nemhogy jobban lemaradt volna a világbajnoki összetettben, de még 17 pontos előnyre is tett szert. Ilyen szoros versengésnél nem kizárt, hogy év végén a Német Nagydíjat említik majd meg a szakértők, ami a világbajnokság végső sorrendjét eldöntötte. Ez legalább 32 egységébe került most Vettelnek, mi pedig elkönyvelhettünk egy újabb, bravúros győzelmet a 14. rajthelyről.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: