DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
Retro

Retro – Lauda, Fittipaldi, aztán őrült csata

Sem a Ferrarinak, sem a világbajnokoknak nem hozott szerencsét az USA 1975-ig: Niki Lauda kellett ahhoz, hogy ez megtörjön. A versenyen egy bemutatóautó is rajthoz állt, egy versenyző pedig a sisaktisztítót keverte össze szemcseppjeivel.

A bajnoki cím már eldőlt az 1975-ös szezont záró 25. USA Nagydíj előtt: az előző versenyen, stílusosan Olaszországban, a Ferrari hazájában Niki Lauda bebiztosította első világbajnoki címét, igaz, a Ferrari konstruktőri elsősége még nem volt garantált. Az osztráknak fel volt adva a lecke: a Ferrari korábban még sosem nyert az USA Nagydíjon, és a futamon egyszer sem győzött az adott év világbajnoka.

A vasárnapi napnak két nagyon furcsa jelenete is volt Watkins Glenben: az amerikai Penske istálló John Watsonnal és a vadonatúj PC3-mal tűnt fel a hétvégén, de az autó a bokszból kivezető körön csődöt mondott. Watson hirtelen ötlettől vezérelve átpattant a csapat régebbi gépébe, a PC1-be, amely a paddockban volt kiállítva. Jacques Laffite a Williamsszel pedig azért nem tudott rajthoz állni, mert véletlenül összecserélte sisaktisztító folyadékját a szemcseppjeivel.



Az október 5-én tartott nagydíj pole-pozícióját Niki Lauda foglalta el, aki egy számára nem túl izgalmas versenyen a bajnoki cím megszerzése után győzelemmel zárta a szezont, és megdöntötte a feljebb említett szériákat. Hasonlóan eseménytelen volt Emerson Fittipaldi futama, aki Laudától csak 5 másodpercre maradt le McLarenjével, a harmadiknak azonban több mint 40-et adott.

Az utolsó dobogós pozícióért vívott csata annál fordulatosabban alakult. A futam elején még Jarier, Brambilla, Reutemann és Andretti harcolt a dobogóért: műszaki hiba miatt mind kiestek vagy hátracsúsztak, így a verseny felénél már Hunt, Mass, Peterson és Scheckter pofozta egymást. Alighanem Jochen Massnak volt a legkevésbé sima versenye közülük: a futam elején véletlenül kikapcsolta a motorját, később Clay Regazzoni torpedózta meg, majd az utolsó körökben Ronnie Peterson közelítette meg, miután fékjei elfogytak. A lotusos azonban elfékezte magát, így végül Mass pódiumra állhatott a másik McLarennel. Hunt, Peterson és Scheckter, a maradék három pontszerző 3 másodpercen belül végeztek hozzá képest. Watson a tartalékautóval 9. helyen ért célba, de a kényelmetlen üléspozíció miatt két bordája megsérült.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: