DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Retro

Retro – Az eddigi utolsó női F1-es versenyző

Emlékszünk még Giovanna Amatira? Pályafutása előtt emberrablók kezei közé került, amit szerencsére túlélt. Később autóversenyzővé vált. Egészen a Formula-1-ig is eljutott, ott azonban nem teljesített jól. Videón Amati néhány megmozdulása.

Korábban is akadt néhány hölgyversenyző az F1-ben, közülük Lella Lombardi vitte a legtöbbre, aki 1975-ben egy megszakított versenyen hatodik helyezésével fél pontot szerzett a száguldó cirkuszban. Giovanna Amati 1959. július 20-án született Rómában és mindmáig az utolsó nő, aki az F1-ben szerencsét próbált. Gazdag családban nőtt fel, pont ennek köszönhette, hogy 1978 februárjában elrabolta őt három bűnöző. Csak két és fél hónappal később szabadult, 800 millió líra váltságdíj ellenében, ami akkori árfolyamon megközelítőleg egymillió dollárnak felelt meg.

A csinos Amatinak sok volt a Formula-1, de máshol ért el sikereket


Barátja, Elio de Angelis is támogatta azon elképzelését, hogy autóversenyzést tanuljon, 1981-ben kezdte pályafutását. A korai szakaszban akadtak sikerei, a Formula Abarth szériában több futamot is megnyert 1982 és 1985 között. Lassan lépkedett felfelé, 1988-ban például olyanok ellen versenyzett a Formula 3000-ben, mint Jean Alesi, Jean-Denis Deletraz, vagy Marco Apicella (későbbi F1-es versenyzők). Akadtak egészen jó versenyei is, 1991-ben például hetedik és kilencedik is volt, de az akkori rendszer szerint ezekért nem járt pont. Nem mondhatjuk, hogy sikeres lett volna az F3000-ben.

Amati egyik megperdülése Dél-Afrikában

1992-ben mégis szerződést kapott az akkori egyik leggyengébb istállótól, a Brabhamtől Eric van de Poele partnereként. A Brabham arra számított, hogy egy hölgyversenyző érkezése nagyobb sajtóérdeklődést hozhat az istállónak, ami a pénzszűkében levő gárdához támogatókat vonzott volna. Hozott is, de nem eleget, azóta tudjuk, a Brabham már az 1992-es évadot sem tudta végigversenyezni és lehúzta a rolót augusztusban.

Mexikóban sem ment jobban, rengetegszer csúszott ki Amati

Sajnos Amati kisasszony nem váltotta meg a világot, borzalmasan rosszul szerepelt mindhárom nagydíjhétvégén, amire nevezték. Igaz, eleve botrányosan gyenge autó volt alatta, ám rendre 4-6 másodperccel maradt le saját csapattársától is, esett kelt az edzéseken, a pole pozíciós időtől 9-11 másodperc hátrányban volt, esélye sem kínálkozott arra, hogy kvalifikálja magát a futamokra. A Brabham Brazíliában megunta Amati lassú és hibákkal teli vezetését és menesztette őt.

Külön érdekesség, hogy Giovanna Amati helyére az istálló a Williams tesztpilótáját, egy bizonyos Damon Hillt szerződtetett le, aki apróbb sikereket elért az addigra egyértelműen leggyengébb autóval (ha az Andrea Moda szerencsétlenkedését nem számítjuk). Némileg meglepő módon a Formula-1 után Amati ért el sikereket az autósportban, 1993-ban megnyerte a Porsche Szuperkupában a női Európa Bajnoki címet, valamint 1999-ben harmadik lett az SR2 géposztályban a SportsRacing világkupában.

Jelenleg sem szakadt el a Formula-1-től, Olaszországban televíziós kommentátor és cikkíró, hol máshol, mint a motorsport világában.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: