DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Retro

Hogyan büntették a múltban az F1 zsiványait?

Nincs recept arra, milyen megtorlásban részesülnek a legsúlyosabb kihágásokat elkövető pilóták: a sportág történetében az eltiltás ritka alkalom volt. Maga Vettel sem tudhatja, mire készüljön.

Az FIA friss vizsgálat során tárgyalja újra Sebastian Vettel bakui ügyét, melynek következtében a német további büntetésben részesülhet a versenyben kiosztott 10 másodperc stop-and-go mellett. Azt azonban, hogy mire számíthat, lehetetlen megjósolni. A múltban a sportszerűtlen és felelőtlen versenyzők számára a legkülönbözőbb büntetéseket osztották ki. Az Autosport lap összeszedte a precedenseket.

A biztonsági autó mögött

Sosem büntettek meg még versenyzőt biztonsági autó mögötti incidensért, habár épp Vettelre kiosztottak egyet 2007-ben, a Japán Nagydíjon, ahol a safety car fázisban kiütötte Mark Webbert. Az eset 10 rajthelyes büntetést ért volna a következő futamra, de megrovásra módosították, miután a felülvizsgálat kiderítette, hogy a láncreakciót Lewis Hamilton váltotta ki.

2000-ben Monzában az újraindítást megelőző pillanatokban Michael Schumacher lelassítása vezetett Jenson Button kieséséhez, 2004-ben pedig Juan Pablo Montoya találta el hátulról a gumit melegítő hétszeres világbajnokot. Mindkettő esetet versenybalesetnek minősítették.



Az eltiltás igazi ritkaság

A szalagcímek persze úgy a leghatásosabbak, ha Vettel eltiltásával riogatnak, amiről mindjárt Romain Grosjean jut eszünkbe, aki 2012-ben a spái rajtbaleset után nem vehetett részt egy nagydíjon. Nem véletlenül nem tudunk kapásból több eltiltott pilótát felsorolni: Grosjean mindössze az ötödik versenyző az F1 történetében, aki ebben a büntetésben részesült.

Nigel Mansell 1989-ben a fekete zászló figyelmen kívül hagyásáért kapott eltiltást. Az elrettentő eszköz 1994-ben vált felkapottá, Eddie Irvine-t és Mika Hakkinent ütközésért, Michael Schumachert felvezető körön való előzésért fosztottak meg egy vagy két nagydíjrészvételtől: ugyanakkor Hakkinennek és Schumachernek is volt már a rovásán bőven abban a szezonban.

A büntetőpontrendszert épp Grosjean balesete után vezették be, hogy legközelebb az eltiltásnál enyhébb büntetés is az eszköztárban legyen: a 12 pontot összegyűjtő versenyző nem vehet részt egy nagydíjon. Vettel már 9-nél jár, ebből kettő azonban az Osztrák Nagydíjat követően, egy évvel kiosztása után törlődik.

Visszamenőleges büntetés

Az azonban nem ritka, hogy az FIA új döntése folytán utólag nyúltak bele egy verseny eredményébe: tehát nem eltiltják a pilótát a következő nagydíjról, hanem megfosztják az előzőn elért eredményétől – ez esetben Vetteltől a negyedik helyet vehetik el. Ez történt James Hunttal az 1976-os Brit Nagydíjon, amelyet megnyert. Két hónappal később (a Ferrari fellebbezésére) megállapították, hogy Hunt, akinek autója összetört az eredeti rajtnál, nem is vehetett volna részt a második indulásnál, így kizárták a versenyből.

Hasonló történt a Vettel kapcsán már emlegetett 1997-es szezonzárón, amely után a Jacques Villeneuve-vel szándékosan ütköző Michael Schumachert kizárták a világbajnokságból. A némettől elvették második helyezését, egyéni versenyeredményeit és ráadásul pontjait is megtarthatta – azok beleszámítanak karrierje hivatalos statisztikáiba.

Kevésbé régen, a 2009-es Ausztrál Nagydíjat követően Jarno Trullit a 3.-ról a 12. helyre sorolták hátra, amiért biztonsági autó mögött elengedte Lewis Hamiltont. Később azonban kiderült, hogy a hibázó Hamilton a csapat utasítása alapján hagyta Trullit előzni, ám erről hazudott a stewardoknak – a turpisság onnan derült ki, hogy egy nyilatkozatban elkotyogta. Trulli így visszakapta a harmadik helyet, Hamiltont pedig kizárták.

Felfüggesztett büntetés

Vettel kaphat büntetést is, meg nem is: ennek lehetősége, hogy az FIA felfüggesztett ítéletet hoz meg. Kevesebben tudják, de Ayrton Senna kétversenyes eltiltást kapott hat hónapra felfüggesztve, miután 1993-ban Japánban megpofozta Eddie Irvine-t. 1997-ben Jacques Villeneuve-öt ugyancsak feltételesen tiltották el: a következő kilenc versenyen volt függőben a szigorú retorzió.

Egyébként szintén 1994-ben is hasonlóan büntették Hakkinent: Silverstone-ban felfüggesztett eltiltást kapott ütközésért, miután azonban a következő versenyen is bajba keveredett, érvénybe lépett a büntetés, amelyről feljebb már szó esett.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: