Bizonyára nem jelent újdonságot a számotokra az, hogy a Formula szerkesztősége kimondottan szeret statisztikai érdekességekkel foglalkozni. Most is előszedtünk egy érdekes kérdést, melyhez egy Reddit-poszt szolgáltatta az ihletet: hoztunk nektek egy halom adatot a Formula–1-es versenyzők neveiről:
Ki volt a leghosszabb nevű pilóta?
Nem egyszerű a kérdés, hiszen egyáltalán nem egyértelmű, hogy pontosan mit tekintünk egy versenyző nevének. Ha azt vizsgáljuk, amilyen néven az adott pilóta bekerült a versenyek végeredményébe, akkor az első hely az 1952-es Belga Nagydíjon egy Aston Butterworth volánjánál rajthoz álló Robin Montgomerie-Charringtoné, aki egy hajszállal előzte meg az 1951-es Brit Nagydíjon induló Philip Fotheringham-Parkert.
Ha viszont az adott pilóta teljes nevét vesszük figyelembe, akkor két, egyaránt tragikus sorsú jelöltünk lehet. Az abszolút győztes az 1961-es világbajnokság tragikus hőse, Wolfgang von Trips, akinek teljes titulatúrája Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips, bár hozzá kell tenni, hogy ebből a Reichsgraf egy cím, mintsem egy névelem. A második hely a holland nemesé, Karel Pieter Antoni Jan Hubertus Godin de Beauforté, aki Carel Godin de Beaufort néven versenyzett, mígnem az 1964-es Német Nagydíj edzésén halálos balesetet szenvedett.
A legnemesibb név
Bár ez egy erősen szubjektív kategória, de meggyőződésünk, hogy igazunk van: még a két fentebb említett urat is felülmúlja John Colum Crichton-Stuart, aki 7th Marquess of Bute (korábban: Earl of Dumfries) címet viseli – igaz, a versenypályán ezt sosem hallhattuk, hiszen Johnny Dumfries néven szerepelt Ayrton Senna csapattársaként a Lotusnál, majd nyert később Le Mans-t, s a civil életben sem használja a nemesi címeit.
A legkirályibb, s a legkiejthetetlenebb név
Mindkét kategóriában ugyanaz a személy lett a befutó, méghozzá Thaiföld egyetlen F1-es versenyzője, Birabongse Bhanudej Bhanubandh, aki Prince Bira, azaz Bira herceg néven versenyzett – nem véletlenül, nagyapja ugyanis Sziám királya volt – teljes nevén Phra Bat Somdet Phra Poramenthra Maha Mongkut Phra Chom Klao Chao Yu Hua.
A legrövidebb név
Az abszolút első hely itt Yuji Idének jár, aki anyanyelvén négy, a szabványos angol átírás szerint pedig hét karakterrel írja le a nevét. Azonban ennél rövidebb nevek is szerepeltek már F1-es futam végeredményében: Ben Pon, valamint Joe Fry, utóbbi rögtön az elsőn, csakhogy egyiküknek sem ez volt a teljes neve, hivatalosan Bernardus Marinus Pon és Joseph Gibson Fry néven éltek – érdekes, hogy előbbi Bira herceggel együtt azon kevés versenyző közé sorolhatja magát, akik Formula–1-es futamon és olimpián is szerepeltek.
Van két további név, melyet meg kell említenünk: Geki és Gimax. Két olasz úriember, Giacomo Russo és Carlo Franchi ugyanis ezeken a neveken szerepeltek a királykategóriában – előbbi három futamon állt rajthoz, míg utóbbi egyetlen versenyére nem tudta magát kvalifikálni. Ha tehát a legrövidebb nevet keressük, amely F1-es futam végeredményébe bekerült, a válasz kétségkívül: Geki.
A legmenőbb név
Ismét egy szubjektív kategória, s nálunk bizony az amerikaiak vezetnek. Hiszen mi is lehetne menőbb név egy F1-es versenyzőnek, mint az, hogy Scott Speed – míg a legkúlabb becenév a négy világbajnoki Indy 500-on induló Spider Webbé, nem?
A legsikeresebb név
Három versenyző, három világbajnok – a Hill vezetéknév garancia a sikerre, hiszen nem volt olyan Hill az F1 történetében, aki ne lett volna világbajnok. Egyikük ráadásul nem is rokona a másik kettőnek, ellentétben a 2/2-es mutatóval rendelkező Rosbergékkel.
A legbalszerencsésebb név
Ez kétségkívül a Taylor lesz, hiszen összesen 6-an szerepeltek a királykategória mezőnyében – méghozzá mind a történet elején, 1966-tal bezárólag. Bill Taylor két bajnoki Indy 500-ra próbálta magát sikertelenül kvalifikálni, a versenybalesetben meghalt Dennis Taylor az 1959-es brit futamra nem jutott be, mely Mike Taylor egyetlen rajthoz állása volt, Henry Taylor egyszer szerzett pontot karrierje során, akárcsak az 1966-os Német Nagydíjon meghalt John Taylor, míg a kivételt a 27 futamán háromszor is pontot szerző Trevor Taylor jelenti, aki az 1962-es Holland GP-n még dobogóra is állhatott.
A legritkább név
Természetesen a világ összes neve ide tartozik, melyet még nem viselt Formula–1-es pilóta, mégis kiemelnénk közülük egyet, mégpedig a Smith-t, az F1-ben ugyanis (az Indy 500-hoz hasonlóan) sosem volt ilyen nevű versenyző – de még csak Schmidt sem!