DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
Retro

Retro – Hülkenberg újoncként a pole-ban

A középmezőny alaptagjának számító német pilóta még mindig vár első dobogós helyére: pedig első évében megszerzett pole-pozíciója sokkal fényesebb jövőt jósolt. Cserébe a Williams leváltotta Pastor Maldonado miatt.

22 évesen, nagy várakozásokkal került Nico Hülkenberg a Formula-1-be, aki mögött Lewis Hamiltonéhoz nagyon hasonló utánpótlás-pályafutás állt: 2008-ban Formula-3-at nyert, a következő idényben pedig első próbálkozásra behúzta a GP2 bajnoki címét. Ekkor már a Williams kötelékébe tartozott tesztpilótaként, a csapat a Brawn GP-től érkező veterán Rubens Barrichello mellé igazolta le.

Hülkenberg nem túl fényes 14. hellyel nyitotta F1-es karrierjét, amely nem indult igazán meggyőzően: az első kilenc 2010-es nagydíjon mindössze egy pontot gyűjtött. Aztán, egy időben azzal, hogy megérkezett a Williams két fontos újítása, a befújt diffúzor és F-csatorna, a szezon második felében drasztikusan feljavultak Hülkenberg eredményei. Az újonc hatodik lett a Hungaroringen, majd a Red Bullos Mark Webberrel csatázva hetedik Monzában. A szezon fénypontja azonban az utolsó előtt forduló, a Brazil Nagydíj volt - ott is az időmérő napja november 6-án.



Trükkös körülmények között zajlott a Brazil Nagydíj kvalifikációja a száradó Sao Pauló-i pályán, és miközben az óra lejárt, Nico Hülkenberg neve szerepelt az eredménylista élén. A Williams újonc pilótája, aki a Q1-ből még csupán a 15.-ként jutott tovább, eleinte úgy vélekedett, az aszfalt még túl nedves a száraz pályás abroncsokhoz, mikor azonban mérnöke közölte vele, hogy csapattársa, Rubens Barrichello már slickekre váltott, ő is a bokszba érkezett. Az utolsó etap végéig sorban három remek kört rakott össze, ezzel pedig jelentős előnyben ugrott a mezőny élére.

A két Red Bull gyorskörei azonban még hátra voltak, Mark Webber és Sebastian Vettel is számottevően javult száraz pályás abroncsokon. Egymás után azonban mindketten csak a második helyre tudtak felugrani – Vettel 1,1 másodpercet kapott az újonc Hülkenbergtől, aki a motorsport világának ámulatára az ötödik-hatodik legerősebb autóval a Brazil Nagydíj rajtrácsának élén találta magát. A Williams öt év elteltével állt pole-pozícióba, de ha valaki fogadni mert volna egy ilyen eredményre, alighanem ő sem Hülkenberg, hanem a rutinos Barrichello részéről várja a bravúrt, aki csupán a hatodik rajtkockát érte el.

A versenyen, száraz pályán egy Cosworth-motoros autóval természetesen sok esélye nem maradt Vettellel és Webberrel, valamint a McLarenekkel és Ferrarikkal szemben, és fokozatosan visszacsúszva csupán nyolcadik helyen ért célba. Az a szombat azonban nem merült egykönnyen feledésbe, nem véletlenül kezdtek úgy beszélni a német pilótáról, akinek valamelyik élcsapatban a helye.

Interlagosban Nico Hülkenberg már az üléséért hajtott, a szezon vége felé ugyanis erősödtek a pletykák, hogy a szponzori milliókkal rendelkező GP2-es bajnok, Pastor Maldonado a Williamshez készül 2011-ben. „Mit is mondhatnék? Bámulatos, ami történt, érzelmes és egyben történelmi pillanat. De céllal érkeztem a Formula-1-be. A csapat dolga eldönteni, hogy meg akarnak tartani vagy sem” – mondta már a novemberi szombat délutánon, ugyanakkor okkal bízhatott benne, hogy az istálló őt fogja preferálni.

Rögtön a szezonzáró verseny után azonban a Williams bejelentette, hogy Rubens Barrichello még egy évig marad a csapatnál, Hülkenberggel azonban elválnak útjaik. Kiugró brazíliai eredménye és egyértelmű tehetsége sem volt elég arra, hogy a következő szezonra ülést találjon, helyette a Force Indiához csatlakozott tesztpilótaként annak reményében, hogy egy év múlva már versenyezhet. Számítása bejött, és azóta is a silverstone-i székhelyű kiscsapat tagja. Az FW32-vel elért pole-pozícióját viszont továbbra sem tudta sem megismételni, sem megközelíteni. Első dobogós helyezése ugyancsak várat magára.

Az interlagosi pole-pozíciónak egy különleges magyar vonatkozása is van: az az autó, amellyel Hülkenberg megszerezte a rajtelsőséget - a Williams FW32 #01-es számú karosszériája -, jelenleg Magyarországon, a miskolctapolcai Avalon Parkban van kiállítva.

Az írás alapját az Autósport és Formula Magazin 2016 februári számban megjelent, „A borsodi Williams” című cikke képezi.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: