Ha a Spanyol Nagydíjat emlegetjük, szinte mindenkinek beugrik a Barcelona közelében levő versenypálya grandiózus főlelátójával és ismerős kanyarjaival – való igaz, régóta itt tartják megszakítás nélkül az F1 hispániai fordulóját, negyed évszázada, pontosan 1991 óta. Az első futam egyben az egyik legemlékezetesebb is volt.
Amikor a szezon 14. állomásához érkezett, Ayrton Senna harmadik világbajnoki címe felé robogott, és csupán egyetlen ellenfél veszélyeztethette megkoronázását, a szezon közepén megtáltosodó Williamst vezető Nigel Mansellt. A párost 24 pont választotta el egymástól, ami azt jelentette, hogy a brazil már Katalóniában bebiztosíthatta a trófeát. Az időmérőt nem ők, hanem Senna csapattársa, Gerhard Berger uralta, aki pénteken megfutott 1:18.751-as körével szerzett pole-pozíciót az egész héten bicegő, bokáját egy focimeccsen kificamító Mansell előtt.
Senna indult a harmadik helyről, és vasárnap, szeptember 29-én már a rajtnál átugorta Mansellt. A reggeli eső miatt a nedves új aszfalt egészen csúszott, a körülményekre ráérző McLareneket pedig segítette a harmadik helyért kibontakozó harc: előbb Michael Schumacher előzte meg a Benettonnal Mansellt – élete negyedik F1-es nagydíja volt ez –, majd Jean Alesi is csatlakozott a csatához. Mansell visszaszerezte a harmadik helyet, és Sennát is utolérte: a célegyenesben előzte meg őt, centiméterekre a fehér-piros autóktól, miközben mindkét gép padlója szikrákat hányt.
Alain Prost volt az a Ferrarival, aki először száraz pályás abroncsra váltott. Őt követte Berger, nagyon rosszul elsült kiállással, így kukába dobhatta kiépített előnyét. Annál jobban alakult Senna kerékcseréje, aki Berger és Mansell előtt vezetett, majd elengedte jobb tempóval rendelkező csapattársát.
Mansellnek végül nem volt szüksége előzésre, mikor újra rákezdett az eső, Senna megpördült, és másodikról az ötödik helyre esett vissza. A brit a 20. körben vette át a vezetést Bergertől, akinek rövidesen a remeklő Schumacher ellen kellett védekeznie. A fiatal német ezúttal nem volt elég türelmes, és Sennához hasonlóan megpördült, egészen a hatodik helyre csúszott hátra. Bergernek végül elektromos hiba miatt kellett kiállnia.
A szezonja ötödik győzelmét megszerző Mansell (Senna hatszor nyert) mögött végül a hibákat kiaknázó Prost ért célba a második helyen, és a másik Williamsszel Riccardo Patrese állt még dobogóra. Ő és Alesi is a pályán előzte meg Sennát, aki ötödik lett az utolsó pontot gyűjtő Schumacher előtt. A bajnokág első két helyezettje között 16 pontra csökkent a különbség, Mansell továbbra is reménykedhetett, hogy valahogyan legyőzi brazil ellenfelét.