Niki Lauda 1976-os horrorisztikus balesete nyomán a végképp életveszélyesnek titulált Nordschleife bezárta kapuit az F1 előtt és komoly átalakításra és modernizálásra adta a fejét. Az élet azonban nem állt meg, Németország továbbra is központi helyszíne maradt a világbajnokságnak, így a nagydíjat új pályára, a Hockenheimringre költöztették. Korábban 1970-ben rendeztek már itt egy világbajnoki futamot, de a nagyközönség számára mégis egy viszonylag ismeretlen helyszín volt ez a Heidelberg mellett fekvő gyors pálya, ami az erdő végtelenjébe benyúló egyeneseivel kicsit azért idézte a Zöld Pokol szellemiségét.
A pole-ba a szezon során először Jody Scheckter állt a Wolf volánját tekergetve, őt pedig John Watson, Niki Lauda és James Hunt követték a rajtrácson. A startot követően az első négy helyen változatlan maradt a sorrend, a legnagyobb érdekesség azonban a mezőny legvégén történt az első körökben, amikor Hans Heyer az ATS-sel kihajtott a bokszból és a többiek után eredt. A dolog furcsasága az volt, hogy Heyer az időmérőn nem futotta meg a versenyen való induláshoz szükséges köridőt, a 30 nevező közül ugyanis csak 24-en állhattak fel a rajtrácsra, a német pilóta azonban csak a 27. legjobb lett.
Ám fittyet hányva arra, hogy nem volt rajtengedélye, ő mégis beállt a versenybe, hogy karrierje során első - és mint kiderült, egyetlen - alkalommal legalább hazai pályáján részt vehessen egy F1-es futamon. A versenyirányítás persze azonnal belengette neki a fekete zászlót, amit szintén figyelmen kívül hagyott, és már két riválisán is túljutott, amikor a 10. körben váltóhiba vetett véget jogtalan szereplésének.
Eddigre azért az élen is kezdett összekavarodni a helyzet, a Scheckterre nyomást gyakorló Watson autója ugyanis motorhiba miatt megállt, a pozícióját átvevő Lauda pedig ezt követően már nem is várt sokat, és a 13. körben megelőzte a dél-afrikait, hogy utána már vissza se nézzen többet. Ezáltal első alkalommal nyert F1-es versenyt Németországban, sikere pedig rengeteg érzelmet szabadított fel az F1 közegében, hiszen az előző évben még életveszélyes égési sérülésekkel végződött az osztrák számára a Német Nagydíj.
Scheckter bejött másodiknak, ezzel elérve, hogy csak tíz pontra nőljön a hátránya Laudával szemben a bajnoki címért folyó harcban. A harmadik hely sokáig Hunt McLarenjének nézett ki, ám a 33. körben ő is kiállt motorhiba miatt, így a dobogót Hans-Joachim Stuck örökölte meg Brabhamjével, aki először jutott ilyen magasságokba az F1-ben.