DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 16. kedd
Retro

Retro – Baleset egy végzetes autóval

A gyúlékony magnéziumból készült, kísérleti RA302-ben kódolva volt a tragédia. Az autó legelső versenyének második körében történt meg, ez okozta Honda első kiszállását az F1-ből.

A Honda legelső Formula-1-es szerepvállalása gyári csapatként 1964 és 1968 közé datálódik, a keleti gyártó pedig, amely csupa japán gárdájával eleve kilógott az európai csapatok közül, már abban az időszakban igyekezett a maga útját járva, újító megoldásokkal legyőzni a többieket. Az egyik legradikálisabb közülük – egyben a legcsúnyább kudarc – az RA302 volt.

Az 1968-as szezont teljesítő autó, az RA301 monocoque-ja alumíniumból készült, háromliteres motorját víz hűtötte, míg a forradalmi konstrukció léghűtéssel működött, a súlycsökkentés érdekében pedig az alumíniumvázra magnéziumborítás került, egy fokozattan gyúlékony anyag. A csapat állandó versenyzője, John Surtees nem is volt hajlandó vezetni a „halálcsapda” névvel illetett konstrukciót, a vezetőség azonban kitartott amellett, hogy a Francia Nagydíjon bevessék, és egy helyi pilótát, Jo Schlessert ültették be, aki harmadik F1-es versenyén indult el.

Surtees aggodalma nagyon hamar valósággá vált. A verseny nedves aszfalton indult, a 16. helyről rajtoló Schlesser a harmadik körben, a roueni pálya Six Freres elnevezésű, nagysebességű kanyarjában elveszítette autója feletti irányítást. A Honda fejtetőn landolt, a teli üzemanyagtank és magnéziumborítás lángra kapott. Hatalmas füstoszlop szállt fel az ég felé, a 40 éves francia pilótán pedig nem lehetett segíteni.

 

Abban a tragikus szezonban ő volt a negyedik Formula-1-es versenyző, aki életét veszítette, igaz, a sportág áldozatainak listáján 1968-ból egyedül az ő nevét találhatjuk meg: Jim Clark Formula-2-es versenyen, Mike Spence Indianapolisban, Ludovico Scarfiotti pedig egy hegyi futamon szenvedett végzetes balesetet. Schlesser a 18. versenyző volt, aki Formula-1-es világbajnoki versenyhétvégén halt meg, a tragédiáját követő biztonsági intézkedések folyományaként a következő években kissé sikerült visszaszorítani a szám növekedését. Rouenbe többé nem tért vissza a sorozat.

A verseny több pilóta pályafutásában mérföldkövet jelentett, Jacky Ickx először nyert futamot, Jochen Rindt először indult pole-pozícióból, Pedro Rodriguez pedig először futotta meg a leggyorsabb kört. Győzelmét mindössze kilencedik futamán a ferraris Ickx annak köszönhette, hogy esőgumin vágott neki a versenynek, és már az első körökben hatalmas előnyt épített ki. Végül csaknem két percet vert a második helyezettre, John Surteesre a normál Hondával. Schlesser balesete rányomta a bélyegét a japán gyártó jövőjére, amely szezon végén kiszállt. Legközelebb 1983-ban tértek vissza motorszállítóként.

Jo Schlessernek az év korábbi részében már szenteltünk egy bővebb cikket: május 18-án születésnapja kapcsán idéztük fel történetét

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: