DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Retro

Retro – Amikor régen a Mercedes dominált

Kettős Mercedes-siker, a harmadik helyen egy Ferrari – bármelyik 2010-es évek végi verseny eredménye lehetne ez, de Hamilton és Rosberg helyett Fangiónak és Mossnak hívták a versenyzőket, akik az eredményt az 1955-ös Belga Nagydíjon elérték.

Nem tartott sokáig a Mercedes első időszaka a Formula-1-ben – 1954 közepén érkeztek, 1955 végén pedig már kis is szálltak –, de annál sikeresebb volt: a csapat a 12 versenyből, amelyen rajthoz állt, 9-et megnyert, Juan Manuel Fangio pedig mindkét évben világbajnok lett. A legkönnyebb győzelmek egyikeként emlegetik a második év spái versenyét, amelyet még a 14 kilométeres pályán tartottak, és amelytől kezdve a csapat a szezon hátralevő összes versenyét 1-2-ben zárta.



A belga futamon nem állt rajhoz az a Lancia csapat, amelynek egy kis esélye lehetett volna megszorongatni a Mercedest: néhány nappal azelőtt, egy monzai tesztelésen veszítette életét versenyzőjük, Alberto Ascari, ráadásul a cég tulajdonost is cserélt, aki az F1-ből való kiszállás mellett döntött. Hoppon maradt az istálló tehetséges versenyzője, Eugenio Castellotti, aki csak abban az évben kezdett versenyezni a Formula-1-ben, de egy második hely már állt a neve mellett. Végül aztán mégis sikerült rábeszélnie a kiszálló gyártat, hogy adják neki kölcsön korábbi D50-esét, amellyel privátként rajthoz állt a futamon. Nem akárhogy élt a lehetőséggel: 4:18-as körével megszerezte a pole-pozíciót két Mercedes, a rutinos Fangio és fiatal csapattársa, Stirling Moss előtt.

A 24 éves olasz varázslata csak a június 5-i futam első köréig tartott, a rajtnál Fangio hagyta ott, nem sokkal később pedig Moss is. A két Mercedes rövidesen messze járt, a harmadik hely azonban, amelyet Castellotti tartani tudott, úgyszintén meggyőző volt. Kimaradt a mögötte zajló csatából: Karl Kling a harmadik Mercedesszel, Nino Farina és Paul Frere a Ferrarival, valamint Jean Behra a Maseratival küzdöttek a pozícióért. Behra volt az, aki legelőbb hibázott közülük, és összetörte autóját. Később csapattársa, Roberto Mieres Maseratijával ment tovább. Kling olajszivárgás miatt esett ki.

A 36 körös futam 16. fordulójában Castellotti Lanciája megállt váltóhiba miatt, és Farina örökölte meg a pozíciót. A továbbiakban minden változatlan maradt, a számára eseménytelen versenyen Juan Manuel Fangio újabb győzelmet gyűjtött a Mercedesszel, 8 másodperccel mögötte Moss lett a második, míg Farina lemaradása további másfél percet tett ki. A Formula-1 legelső, 1950-es világbajnoka nem csupán utolsó dobogóját szerezte, de ez volt az utolsó olyan futam is, amelyen elrajtolt. A hazai pályán versenyző Frere nem kapott még kört. Pontot ért az ötödik hely, az ezért járó két egységet az autócsere miatt elfelezték Behra és Mieres között.

Félórás film az 1955-ös Belga Nagydíjról:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: