DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Retro

Retro - Lyukas Lotus a cápa-Ferrarik ellen

Stirling Moss talán legnagyobb F1-es győzelmének számít az 1961-es Monacói Nagydíjon aratott siker, ahol autójáról még karosszéria egy részét is levette, hogy így megoldja a túlmelegedési gondokat.

Az év első futamát rendezték 1961-ben ezen a napon Hercegség utcáin, ami egyúttal egy új szabályrendszerrel induló korszak kezdetét is jelentette. Változtak a motorokra vonatkozó előírások, hiszen immár legfeljebb csak 1,5 literes erőforrásokat lehetett használni, miközben a farmotoros megoldás egyre elterjedtebbé vált a paddockban. Míg a brit csapatok a holtszezon folyamán a szabályokon vitáztak a szövetséggel, addig a Ferrari leszegett fejjel dolgozott otthonában, s ennek eredménye az igazán hatékony 156-os modell lett, amelynek legfőbb jellegzetessége a cápához hasonlatos orrkialakítás volt. Pilótafronton szintén nem voltak hiányosságaik, hiszen Phil Hill, Wolfgang von Trips és Richie Ginther álltak szolgálatukban.

picture (1)_7



A Lotusnál Jim Clark és Innes Ireland megkapta a csapat új fejlesztésű, 21-es kódjelű modelljét, de az ügyfélcsapatoknak, így a Stirling Mosst versenyeztető Rob Walker Racingnek még az előző szezonból való 18-as modellel kellett boldogulniuk, amit az új szabályokhoz igazítottak. Az autó egyébként sem volt a legjobb formájában, és komoly túlmelegedési gondokkal is küzdött, ami ellen a csapat nem tudott mit tenni. A probléma a pilótafülkében is elviselhetetlen forróságot okozott, Moss pedig az F1 hőskorának találékonyságával egyszerűen eltávolította a karosszéria jobb- és baloldali paneljeit, ezáltal légáramlást generálva a teste körül.

Az edzéseken Moss még a helyükön lévő panelekkel vezette a Lotust, és meglepetésre el is hódította a pole-t Monaco utcáin, ami ezen a pályán köztudottan már fél sikernek számít. A rajtnál ugyan átugrotta őt a második helyről startoló Ginther, a 14. körben azonban az amerikai hibázott, így Moss és Jo Bonnier is el tudott menni mellette, s a brit így visszavette a vezetést.

picture (2)_4

Bonnier Porchéje visszaesett, így hamarosan a három Ferrari kezdett el csoportosulni Moss mögött. Előbb Hill helyezett rá nyomást, majd a futam végén Ginther próbálkozott, de a Lotus pilótája hibátlanul vezetett, és egyik ellenfelét sem engedte előzési közelségbe. A hétvége előtt hihetetlennek tűnt, hogy az előző évi Lotus képes lehet legyőzni a mezőny legerősebbjének tartott Ferrarikat, ám a brit pilóta irányítása alatt végül ez mégis szinte gyerekjátéknak tűnt. Még úgy is, hogy az autó oldalain két méretes nyílás tátongott.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: