A wisconsini születésű, félig norvég származású Danica Patrick tízéves korában kezdett el gokartozni otthona közelében. Ideje egy részét a tinilányok hagyományos tevékenységei, pompomozás és bébiszitterkedés töltötte ki, ám hamarosan ezek háttérbe szorultak, miután bekerült egy versenyzői iskolába, aminek köszönhetően 1997-ben összeismerkedett a korábbi Indy 500-győztes csapatfőnökkel John Mecom Jr.-ral, aki hozzásegítette, hogy kipróbálja magát a brit Formula Ford-szériában.
Danica Patrick több éven át Angliában maradt, s olyan versenyzők ellen próbálhatta ki magát, mint például Jenson Button, majd 2002-ben visszatért az Újvilágba, s három szezonon át az ottani utánpótlás-szériákban szerepelt a Team Rahal/Letterman színeiben – 2004-ben a harmadik helyen zárta az Atlantic-szériát, bár futamgyőzelmet sem itt, sem máshol nem tudott szerezni.
Az igazi nagy ugrást a 2005-ös szezon hozta, melyet Patrick már az IRL IndyCar-sorozatában kezdhetett meg, s május 29-én Guthrie, St. James és Fisher után mindössze a negyedik nő lett, aki rajthoz állhatott az Indy 500-on. Nem is akármilyen helyről, hiszen a negyedik rajtpozíciót szerezte meg, sőt az edzéseken ő mutatta a legjobb tempót, azaz akár a pole megszerzésére is lehetősége mutatkozott – végül negyedikként is ért célba első 500 mérföldes futamán. Később aztán tudott pole-t szerezni, szám szerint hármat, így az idényt a 12. helyen zárta, ezzel ő lett az év újonca is – nem mellesleg rekordot állított fel az újoncévben megszerzett rajtelsőségekkel.
A pazar újoncév után Danica Patrickben sokan már a jövő bajnokát látták, s bár éveken át az élmezőnyhöz tartozott, sőt 2009-ben a bajnokság ötödik helyén zárt, az igazi áttörés elmaradt, s mindössze egyetlen futamgyőzelmet szerzett a Motegiben rendezett 2008-as „csonka futamon”, az Indy Japan 300-on. Ezt már az Andretti színeiben érte el, akikhez 2007-ben átigazolt, s ott is maradt 2011-ig, amikor új kihívásokat keresve elhagyta az IndyCart, s a tengerentúli versenyzés másik csúcssorozatába, a NASCAR-ba igazolt.
Az azóta is tartó stock car-karriernek fény- és árnyoldalai is voltak, hiszen több, a hölgyversenyzőkre vontakozó rekordot is megdöntött, s első nőként pole-t tudott szerezni a NASCAR csúcskategóriájában, nem is akárhol, hanem egyenesen a Daytona 500-on, másfelől viszont több vitás incidense is volt, 2015-ben például egy törlesztés miatt próbaidőre is bocsátották.
Mindemellett Danica Patrick neve időről időre a Formula-1-ben is felmerül, előbb a Honda, majd a USF1 istállóval kapcsolatban is cikkezett a sajtó egy esetleges királykategóriás szerepvállalásról, de végül mindkét istálló azelőtt megszűnt, hogy ez megvalósulhatott volna. Patrick többször kijelentette, hogy nem kívánja Amerikát elhagyni az F1-ért, s erre a 6-8 évvel ezelőtti helyzettel szemben már nincs is reális esély.
Mindettől, s a személyét ért bizonyos kritikáktól függetlenül (Richard Petty például egy ízben úgy nyilatkozott, hogy csak akkor nyerhetne futamot a NASCAR-ban, ha mindenki más otthon maradna) Danica Patrick egy igazi színfoltja az autóversenyzésnek, aki bizonyította, hogy egy hölgyversenyző képes lehet sikeres lenni a legnagyobb szériákban is.