Niki Lauda horrorisztikus nürburgringi balesete után úgy tűnt, a bajnoki cím James Hunt zsebébe vándorol, a szeptemberi Olasz Nagydíjat követően azonban nagyot fordult a kocka. Niki Lauda visszatért súlyos sérüléséiből Monzában, negyedik helyével pedig pontokat gyűjtött a kieső Hunttal szemben a versenyen. Az igazi nagy csapás azonban csak ezután jött: az FIA döntött Hunt és a McLaren korábban megfellebbezett ügyében, az angol versenyzőt pedig kizárták a Brit Nagydíjról, amelyen Lauda előtt győzött.
Ezzel a Monza előtti 2-ről egy csapásra 17 egységre nőtt a kettejük közötti különbség a bajnokságban. Bár a ferraris Lauda korántsem volt abban a formában, mint a baleset előtt, a címszerzéshez elegendő lehetett számára az is, ha a monzaihoz hasonló teljesítményt szállít a további versenyeken.
Hunt számára egyetlen remény maradt: megnyeri a hátralevő három futamot, és bízik benne, hogy Laudának nem lesz zökkenőmentes nagydíja. Az október első hétvégéjén rendezett Kanadai Nagydíjon pontosan így cselekedett, és Mosportban 4 tizedmásodpercet adva a monzai győztes Ronnie Petersonnak övé lett a pole-pozíció. Lauda csak a hatodik helyről vághatott neki versenyének. A kvalifikáción nagy balesetbe keveredett Chris Amon – minden idők egyik legjobbjának tartott F1-ese, akinek sosem sikerült futamot nyerni –, aki visszalépett a versenyzéstől, és többet nem indult Formula-1-es hétvégén.
Napra pontosan 39 évvel ezelőtt Peterson lehagyta Huntot a startnál, és 8 körig vezetett, később azonban sorra kezdte bukni a pozíciókat. Hunt és a negyedik helyről induló Patrick Depailler – a Tyrrell hatkerekű P34-esével – váltak a verseny főszereplőivé. A francia végül nem bírt riválisával, aki szezonja során az ötödik alkalommal is begyűjtötte a maximális 9 pontot. Mario Andretti állt még a pódiumra a Lotusszal, akit Depailler csapattársa, Jody Scheckter követett.
Niki Lauda a két pontot érő ötödik helyen haladt egészen a 80 körös verseny háromnegyedéig, amikor is kezelhetőségi problémáktól kezdett szenvedni. Masst, Regazzonit és Pacét is maga elé kellett engednie, 8. helye végül nem ért pontot, Hunt pedig egyetlen futam alatt 8 egységre csökkentette lemaradását. Az első körökben szárnyaló Peterson végül 9. lett, még kört is kapott Hunttól.
A verseny furcsasága, hogy a leintést követően az első és második helyezett is orvosi ápolásra szorult. Hunt levezető körén ütközött a védőkorlátnak, Depailler pedig horrorisztikus élményt élt át: az autóból szivárgó üzemanyag a hátát égette. A rettenetes fájdalom ellenére befejezte a versenyt, egyik szemét összeszorítva, amint pedig kiszállt az autóból, összeesett. A pályáról egyenesen kórházba szállították.