Nigel Mansellnek már rég zsebben volt a bajnoki cím a Williams FW14B volánjánál, amikor három futammal a szezon vége előtt a mezőny megérkezett Estorilba. A második helyért azonban aligha lehetett volna szorosabb a csata, ekkor ugyanis Michael Schumacher 47, Riccardo Patrese és Ayrton Senna pedig egyaránt 46 ponttal álltak. Bár az olasz ült a technikailag legfejlettebb Williamsben, a Mansell melletti elnyomása, na meg Schumacher és Senna kivételes képességei révén a második hely nem járt neki alanyi jogon.
A rajtrácson a kulcsszereplők fel is sorakoztak szépen egymás közelébe. Mansell továbbra is érinthetetlen volt és elvitte a pole-t, mögötte állt Patrese, majd jött a két McLaren Sennával és Gerhard Bergerrel, őket pedig Schumacher követte. Legalábbis követte volna, ha a felvezető kör kezdeténél nem ragad a pályán az autója, és mivel csak a teljes mezőny elhaladása után tudta elindítani a Benettont, kénytelen volt az utolsó helyre felállni.
A start után Mansell megőrizte a vezetést, Patrese pedig tisztes távolságból követte őt, maga mögött tartva a McLareneket. Az olasz számára a 23. körig mentek a dolgok zavartalanul, ekkor azonban bokszkiállásakor időt veszített, mivel a hátsó emelővel gondok akadtak. Ez a néhány másodperces vesztegelés elég is volt a McLareneknek arra, hogy átugorják őt a pályán. Patrese közeledett Bergerre és lassan csatába is bonyolódott vele, a küzdelem hevében azonban egy olyan baleset történt, amelynek bekövetkezését egyikük sem láthatta előre.
Berger a kör végén a bokszba próbált kanyarodni, ennek érdekében pedig autóját jobbra húzta és némileg csökkentette is a tempóját. Az olasz erre nem számított, és jobb első kerekével nekirohant a McLaren bal hátsójának, ami a levegőbe repítette a Williamst. Patrese magasra emelkedett, autója kis híján még a pálya felett átívelő gyalogos hídhoz is hozzáért, de végül biztonságosan landolt az aszfalton, és a pilóta is sértetlenül szállhatott ki belőle.
Patresének talán még nagyobb szerencséje is volt, mint másoknak, és nem csak azért, mert az esetet versenybalesetként könyvelték el. A biztonsági autó akkoriban még nem létező jármű volt, így a Williams törmelékei beborították a célegyenest, amelyek több autón is defektet okoztak a hátralévő körökben - Schumachernek például két extra bokszlátogatást is be kellett iktatnia emiatt.
Senna összesen négyszer járt a bokszban a leintésig, ő az autója irányíthatóságával is küzdeni kezdett, de így is bejött a harmadik helyre. Berger lett a második, aki megúszta az ütközést, és végül ő lett az egyetlen, aki körön belül ért célba a külön ligában autózó Mansell mögött.
A bajnokság második helyéért folyó csatában pedig így Senna került lépéselőnybe, miután mindkét riválisa nullázott Portugáliában.