DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Szám szerint – Egy különleges statisztika

Az F1 történetét a számok nyelvén bemutató sorozatunk legújabb kiadásában az egyes események gyakoriságával foglalkozunk – mi mennyire volt jellemző a sportág elmúlt 65 évében?

Nagy léptékű kimutatások kidolgozásakor statisztika-torzító hatása miatt immár hagyományosan nem vesszük figyelembe az 1950-1960 közötti indianapolisi 500 mérföldes futamokat (bár azok beszámítottak a pontversenybe). Ha így teszünk, akkor 913 Formula-1-es világbajnoki futamot számolhatunk össze a hétvégén soron következő Osztrák Nagydíj előtt.

tyrrell_p34_2



·         A 913 futamból 192 esetben (21.0 %) rajt-cél győzelmet láthatott a közönség

·         Pontosan 392 alkalommal (42.9 %) az a versenyző győzött a futamban, aki a pole-pozícióból indult!

·         156 esetben (17.0 %) úgynevezett Hat Tricket ért el a hétvége legjobbja, azaz a pole-pozícióból indulva győzött úgy, hogy közben a leggyorsabb kört is megfutotta

·         271 alkalommal (29.6 %) sajátította ki az első rajtsort egyazon csapat

·         303-szor (33.1 %) fordult elő hogy a rajttól a célig csak egyféle csapat hajtott át az élen a futam minden körében

·         A 913 futamon 20487 rajthelyet töltöttek meg a résztvevők, de ezekből 7554-szer (36.8 %) kiesést, futamfeladást jegyezhettek fel. Másképpen fogalmazva a több évtizedes átlagok alapján a versenyzőknek több, mint harmada nem ért célba. Mivel az utóbbi 5-6 évben különösen magas a célbaérkezési arány, elképzelhető, mennyire rossz lehetett ez az érték ötvenes-hatvanas években, ha az átlagérték még mindig ennyire magas.

·         127 esetben fordult elő, hogy diszkvalifikáltak versenyzőt, azaz kizárták a végeredményből (ebben különösen magas hányadot képvisel a Tyrrell 1984-es szezonális kizárása, amikor is 21 alkalommal diszkvalifikálták a csapat három pilótáját).

·         Különösen botrányos volt a kizárások tekintetében 1989. Összesen hét esetben nyúltak bele ezzel az eszközzel szankcionálisan a versenyeredményekbe.

·         122 alkalommal (13.3 %) nem az a versenyző győzött, aki a legtöbb kört vezette a nagydíjon

·         250 esetben (27.3 %) született úgynevezett kettős győzelem, azaz a két legelőkelőbb helyen csapattársak végeztek

·         79 alkalommal (8.6 %) kevesebb, mint 1 másodperc volt a győztes előnye a második helyezettel szemben

·         24-szer (2.6 %) fordult elő, hogy körelőnnyel végzett az élen a futamgyőztes

·         Négyszer tartottak csonka futamot, amikor kevesebb, mint 1 órán át tartott a nagydíj (1991 Ausztrál GP, 1975 Spanyol GP, 2009 Maláj GP és 1975 Osztrák GP). Az 1984-es monacói futam 1 óra 1 percig tartott, a felsorolt 5 versenyen ezért fele pontszámot osztottak ki.

·         45 olyan változatos, fordulatos versenyt rendeztek, ahol négynél többen álltak az élen, azaz vezették időlegesen ugyanazt a futamot

 

·         Harminc különböző csapat volt képes futamgyőzelmet elérni 1950 óta, és 49 azoknak a száma, amelyek legalább egyszer a dobogóra is feljutottak

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: