DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Retro

Fejezetek az F1 történetéből: A hűtött benzin

Történetünk 1984-ben kezdődik, amikor a F.I.S.A, tehát az autósport irányítótestülete betiltotta az F1-es versenyeken az újratankolást, és 540 kg-os minimumsúlyt írt elő az autóknak.

A teljesítmény és a sebesség emelkedése újabb nehézség elé állította a mezőnyt, melyben együtt versenyzett Ayrton Senna, Alain Prost, Nelson Piquet, Niki Lauda, Michele Alboreto, Elio de Angelis, Nigel Mansell és Keke Rosberg. Ebben a hihetetlenül erős mezőnyben rémisztően hatott az új technika bizonytalansága, hiszen kiéleződött versenyhelyzetben, kompromisszummentesen kellett az egyre jobb helyezéseket hajszolni.

Csakis kockázattal lehetett a konkurenciát legyűrni, de ehhez csak 220 liter üzemanyag állt rendelkezésre. A megszorításoktól nyugtalan, igen motivált fejlesztőmérnökök (nem először a F1 történetében) felismerték, hogy egyszerűbb (és olcsóbb) kijátszani a regulát, mint annak béklyóját cipelni. Egyszerűen „nem volt szívük” a közel ezer lóerőt produkáló turbómotorjaikat reálteljesítmény alatt üzemeltetni, tehát kiskapukat kerestek.

A szabályok kimondták, hogy mekkora lehet a Forma-1-es autó üzemanyagtartálya. Ennek kijátszására egyesek hűtötték a benzint, kihasználták annak térfogatcsökkenését. Így egyidejűleg szabályos méretű üzemanyagtankot használtak, de abba már több hajtóanyagot tölthettek! A sors iróniája, hogy erre csupán évtizedes késéssel kaphattunk rálátást.

lotus_1984



 

A francia Renault saját erőforrásával látta el a Lotus és a Ligier csapatot, miközben természetesen saját, gyári versenyistállójára koncentrált elsősorban. Érdekes volt, hogy a Lotus-Renault gond nélkül célba ért, miközben a gyári Renault nem, saját fejlesztésű motorjával...

Az 1984-85-ös versenyekre úgy emlékezünk vissza, mint az oda-vissza előzések látványos évére. Szem előtt kell tartanunk azonban, hogy a futam egyes szakaszaiban a fedélzeti számítógép előkalkulációt végzett az addigi fogyasztás és a hátralévő körök figyelembevételével. A pilótának ehhez kellett igazodnia, ha látni akarta a kockás zászlót. Amennyiben korábban üzemanyagot takarított meg, felcsavarhatta a teljesítményt, és ekkor születtek meg az átütő erejű előzések. Ugyanez a versenyző könnyen átesett a ló túloldalára, és a hajrában csökkentenie kellett a teljesítményt, bosszúra éhes ellenfelei ilyenkor könnyedén visszaelőzhették, azaz nem volt igazi verseny!

A sportot irányító testületnek természetesen feltűnt, hogy egyesek patikamérlegen mérik az üzemanyagot, mások viszont bátran pazarolják. Azaz itt valami nincs rendben. Az ellenőrzések megkezdése után a legnagyobb gondban az Alfa és a Renault turbómotort használók voltak.

Nézzük most, kik és hányszor álltak le 1984-ben és 1985-ben üzemanyaghiánnyal, s mennyi hiányzott a célig:

·   1984 Brazília: Tambay (Renault) –2 kör

·   1984 Dél-Afrika: Tambay (Renault) –9 kör

·   1984 Belgium: Rosberg (Williams-Honda) –1 kör

·   1984 San Marino: De Angelis (Lotus-Renault) –1 kör, De Cesaris (Ligier-Renault) –2 kör, Cheever (Alfa Romeo) –2 kör

·   1984 Kanada: Cheever (Alfa Romeo) –7 kör

·   1984 Nagy-Britannia: Patrese (Alfa Romeo) –5 kör

·   1984 Ausztria: Patrese (Alfa Romeo) –3 kör

·   1984 Hollandia: Rosberg (Williams-Honda) –3 kör, Patrese (Alfa Romeo) –6 kör

·   1984 Olaszország: Ghinzani (Osella-Alfa) –3 kör, Cheever (Alfa Romeo) –6 kör

·   1984 Portugália: Gartner (Osella-Alfa) –5 kör

·   1985 San Marino: Johansson (Ferrari) -3 kör, Senna (Lotus-Renault) -3 kör, Piquet (Brabham-BMW) –3 kör

·   1985 Franciaország: Fabi (Toleman-Hart) –4 kör

·   1985 Ausztria: Bellof (Tyrrell Renault) -3 kör

Nekünk is érdemes odafigyelnünk, amikor autónkat megtankoljuk, mert a benzin hőtágulási tényezője jelentős – tudnunk kellene, amikor fizetünk érte, hogy a térfogat és a mennyiség bizony nem ugyanaz! Fontos tehát, hogy milyen hőmérséklet mellett mérjük a folyadék térfogatát!

Jobb, ha gyorsan be is fejezem, mert szeretek nyugodtan, biztonságban aludni.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: