A sport a Kanadai Nagydíjra egy kiváló monzai verseny után érkezett, amely a híres szélárnyékos csatáiról maradt híres és Peter Gethin győzelmével ért véget, akit még négy másik pilóta követett hat tizedmásodpercen belül a célba. A bajnoki címeket már bezsebelte Jackie Stewart és a Tyrrell, így az F1 kiváló állapotban és hangulatban készülhetett a szezonzáró két észak-amerikai futamra, amelyek közül az elsőt Mosportban rendezték.
Vasárnapig minden rendben ment, a bajnok Stewart meg is szerezte a pole-t, ám a Formula Ford betétfutamán egy halálos baleset történt, ami miatt a rajtot későbbre tolták a szervezők. Mire elindulhatott a mezőny, heves esőzés révén rengeteg víz árasztotta el a pályát, ami az előző tragédia árnyékában csak még több aggodalmat ébresztett. A mezőny végül rendben elrajtolt, Stewart megtartotta vezetését, mögé pedig Ronnie Peterson jött fel a March volánjánál.
Az első körökben néhány nagy nevet máris megtréfált az eső, Graham Hill ugyanis a vízen megcsúszva összetörte Brabhamjét, nem sokkal később pedig Clay Regazzoni balesetezett a Ferrarival.
A szűk élbolynak sikerült elszakadnia a mezőnytől, de Peterson nem hagyta meglógni Stewartot, és a 18. körben meg is előzte a skót bajnokot, aki azonban nem sokkal később vissza tudta venni a vezetést. Ehhez lekörözöttek egy csoportja volt a segítségére, a svéd ugyanis egy pillanatra megtorpant mögöttük, Stewart pedig ezt kihasználva elhúzott riválisa mellett. Peterson autója ráadásul meg is sérült az egyikükkel, George Eatonnal való koccanás során, aminek következtében már nem is tudott többé a Tyrrell nyomában maradni.
Az eső továbbra sem csillapodott, így a biztonságra való törekvés egyik első csírájaként a szervezők úgy döntöttek, hogy a 80 körösre tervezett futamnak 64 kör után véget vetnek, ennek érdekében pedig piros zászlóval megálljt parancsoltak a versengésnek, amit már nem is indítottak útjára ismét. Kihirdették a végeredményt, amely szerint Stewart jelentős előnnyel győzött Peterson előtt, rajtuk kívül pedig csak egy további pilóta nem szedett össze körhátrányt. Az amerikai Mark Donohue volt az, aki debütáló futamán lett dobogós egy a Penske által indított McLarenben, dacára annak, hogy szemvédőjének cseréje miatt egy bokszkiállást is be kellett iktatnia.
A piros zászló "sikere" azóta is töretlen, a versenyirányítás az elmúlt évtizedekben éves rendszerességgel beveti azt a futamokon is nagyobb balesetek vagy túl erős esőzés alkalmával, noha a szabály többször is változott már azzal kapcsolatban, hogy hogyan állnak fel a versenyzők az új rajthoz, illetve hány körre indítják újra a versenyt ilyen esetekben.