DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 30. kedd
Retro

Retro – Ladából a Formula-1-ig

Ma ünnepli születésnapját az a versenyző, aki a világ egyik vezető nagyhatalmát, Oroszországot felhelyezte a Formula-1 térképére, s ráadásul egy dobogós helyet is magáénak tudhat.

Oroszország a világ egyik legnagyobb hatalma, mégis 2010-ig kellett várnia, hogy - olyan országok után, mint Magyarország, Lengyelország vagy Liechtenstein - versenyzője kerülhessen a Forma-1-be. Vitalij Petrov nevéhez fűződik a mérföldkő, aki ma ünnepli születésnapját.

Petrov 1984. szeptember 8-án született Viborgban, a Szovjetunióban, az indulás pedig cseppet sem emlékeztet az átlag Forma-1-es versenyzők pályafutásának kezdetére. Amellett, hogy sosem gokartozott, még csak nem is álmodozott autóversenyzésről gyerekkora óta. Bokszért rajongó édesapjának köszönhetően gyerekkori hősei Ayrton Senna és Nigel Mansell helyett Bruce Lee és Muhammad Ali voltak, eleinte ő is harcművészetekkel töltötte szabadidejét.

Tizenhárom évesen kezdett motoros járművekkel versenyezni, először sprint- és jégralikon. Csupán ekkor hallott első alkalommal Michael Schumacherről, saját bevallása szerint a német első versenyén, amit látott, már Fernando Alonso ellen harcolt. Formaautók közelébe még évekig nem került, 2002-ben a Lada Kupában dominált, ezután lépte át Oroszország határait, és ült Formula Renault 2000 sorozatok autóiba Nagy-Britanniában és Olaszországban. 21 éves korában azonban ismét csak Oroszországban szerepelt, kisebb formaautókkal és - ismét csak - Ladákkal. Mindkét sorozatot magabiztosan megnyerte.



2006-ban került végre felszálló pályára karrierje, az Euroseries 3000 sorozatban szerepelt, amelyet végül harmadikként zárt, a szezon végén pedig már első GP2-es versenyeit is teljesítette. A következő évben futamot nyert ebben a sorozatban, a 2009-es idényt pedig másodikként zárta Nico Hülkenberg mögött. Ekkor jutott el a hatalmas lehetőséghez: 25 évesen bekerülhetett a Forma-1-be, az első orosz versenyzőként, ráadásul rögtön a gyári Renault csapathoz, Robert Kubica mellé.

A rossz nyelvek már az első pillanatoktól fogva fizetős versenyzőnek titulálták Petrovot - a Lada felirat felkerült a Renault emblémája mellé -, hírnevén pedig nem segített, hogy első három versenyének egyikét sem tudta befejezni. Amikor azonban végre célba ért, rögtön a hetedik lett, a Kínai Nagydíjon Mark Webber és Michael Schumacher ellen is látványos előzéseket mutatott be. Legjobb eredményét abban az évben a Hungaroringen ért el, ahol ötödikként zárt, a legemlékezetesebb azonban Abu Dhabi, azon a versenyen szinte végig Fernando Alonsót tartotta maga mögött, aki így bukta el a bajnoki címet. Itt hatodik lett.

 

A következő szezont - ugyanezzel a csapattal, de már a Lotus nevét és színeit viselve - Petrov remekül kezdte, és az Ausztrál Nagydíjon megszerezte első dobogós helyezését. A szezon múlásával azonban egyre romlottak eredményei, végül 10.-ként zárta az összetettet az előző évi 13. hely helyett.

2012-ben Lotus-Renault-ról Lotus-Renault-ra váltott: a sereghajtó aztán Caterhamre változtatta a nevét, így elkerülte a névválasztást övező előző évi zavart. Petrov nem tudott pontot szerezni, de az utolsó versenyen, a Brazil Nagydíjon a csapat legjobb eredményét érte el, a 11. helyet, ezzel pedig a Caterham a Marussia előtt végzett a konstruktőri versenyben.

Petrovot azonban nem tartották meg, három év után kikerült a királykategória mezőnyéből. Az oroszok Forma-1-es ázsiója azonban fellendült: Szergej Szirotkin nagy tőkével a mezőnybe tartott, végül azonban Danyiil Kvjat került be oda. A viborgi versenyző ugyanakkor teljesen kihagyta a 2013-as évet, idén pedig a DTM-ben próbálkozik a Mercedesszel. A 144 milliós ország első F1-ese csak halvány árnyéka régi önmagának, pontot nem sikerült szereznie, és rendszeresen az utolsó helyeken kullog.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: