A Super1600-as kategória Eb-mezőnyének egyik legifjabb tagjaként Marton Gergely – magyar csapata, az M-F Motorsport saját építésű Skoda Fabia Mk2-es versenygépével – nem egy futamon borsot tört a nemzetközi elit orra alá, és bizonyította, extrém körülmények között is felveszi a versenyt a legjobbakkal.
Ugyan az elődöntőbe jutás egy műszaki probléma miatt ezúttal meghiúsult, ám számos olyan apró biztató jelet fedezett fel a hétvégében a csapat, amely bizakodással tölti el őket a közeli jövőre nézve. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a sikert szimbolizáló nagy kirakós egyes darabjai már hiánytalanul megvannak, és most már tényleg csak idő és szerencse kérdése, hogy minden a helyére kerüljön. Az Európa-bajnokság minden korábbinál népesebb és erősebb mezőnyében mindig, minden versenyen nüánszok döntenek sikerről és kudarcról, a feladat csupán az, hogy idővel a nüánszok jó végére kerüljünk!
„Nagyon eseménydús és intenzív, helyenként pedig az időjárás miatt kifejezetten extrém hétvégénk volt. Szombaton végig hatalmas volt az esőzés, ami hihetetlenül sarassá és csúszóssá tette a pályát, így nem volt könnyű dolga senkinek, és folyamatosan alkalmazkodni kellett a körülményekhez. Erről is szól a rallycross, úgyhogy én nagyon élveztem” – kezdte összegzését élete második Eb-futama után a magyar pilóta.
Gergőt az első kvalifikációs futamában összesorsolták honfitársával, a tavaly ugyanitt Eb-futamot nyerő Szabó Krisztiánnal, így az ifjabbik magyar pilóta egyből a mélyvízben találta magát. Nem vallott szégyent! „Bevallom, eredetileg az volt a szándékom, hogy megpróbáljam lekövetni Kriszt, és így egy erős futamidővel kezdjem a hétvégét, de ez a terv borult, mert sikerült lerajtolnom, majd jó másfél körön át magam mögött tartanom őt! Utána sajnos belehibáztam egy picit, és az egyik kanyarban lesodródtam az ideális ívről a mély sárba, így picit visszább estem, de így is a 12. legjobb idő lett az enyém a 32 pilóta közül” – meséli Gergő, akinek a második kvalifikációs futama is hasonlóan reményt keltő képet mutatott.
„A második előfutamot is nagyon élveztem, ezt sikerült is megnyernem, amire azért is vagyok büszke, mert végig magam mögött tudtam tartani Timur Shigabutdinovot, aki a végén a 3. helyen zárta a versenyt. Nagyon kellett koncentrálnom, mert a pálya állapota talán ekkor volt a legrosszabb, de sikerült hiba nélkül lehoznom ezt a futamot, ami ezúttal a 14. legjobb időre volt elég” – így a pilóta, aki a két futam után a 10. helyet foglalta el összesítésben, többek között azt az Ulrik Linnemannt is megelőzve, aki később a döntőt és így az egész versenyt is megnyerte. Ez jól jelzi, milyen apró különbségek döntenek a Super1600-as kategóriában az Eb-n, és milyen pillanatok leforgása alatt lehet bármikor az utolsóból első és fordítva.
Ezt Gergő is csak megerősíteni tudja: „Igen, ráadásul a harmadik futamban éppen Linnemann-nal mentem együtt, és egy darabig sikerült is lekövetnem őt. Együtt mentünk ki Jokerre, ám egy lassabb versenyző, Andre Kurg mögé értünk vissza a rendes nyomvonalra, aki feltartott minket. Linnemann-nak sikerült viszonylag gyorsan elmenni mellette, nekem viszont nem volt ilyen szerencsém: egy körrel később ugyanott próbáltam előzni Kurgot, de ő pont ekkor hibázott, kicsúszott, majd a szalagkorlátról éppen rám pattant vissza, eltalálta a Skoda jobb hátulját, de sikerült kivédenem és nem megforognom. Mentem tovább, de ő ott ragadt az ideális íven, ezért az összes hátralevő körben bele kellett mennünk a mély sárba, hogy kikerüljük őt, ez pedig több tíz másodperc időveszteségbe került, így csak a 28. idő lett az enyém, és összesítésben is visszaestünk a 22. helyre.”
Így értek hát véget az első nap küzdelmei Marton Gergő és csapata számára. Három ilyen biztató futam után ez nem az a helyezés, amiről bármelyik versenyző vagy csapat álmodik, ők azonban nem adták fel a reményt, hogy bejussanak a top12-be, azaz az elődöntőbe. „Nagy reményekkel vártuk a vasárnapi utolsó kvalifikációs futamot, ahol egyszerűen szerettem volna csak egy jót autózni, és meglátni, hogy ez elég lesz-e az elődöntőre. Egy kis szerencsével a keresztbeveréseknek köszönhetően még lehetett is volna rá esélyünk, ezért szerettem volna mindent beleadni. Sajnos azonban már ahogy álltunk fel a rajthoz, éreztem, hogy valami nem stimmel az autóval, majd a rajt után már biztos voltam benne, hogy nagy a baj, mert egyszerűen nem haladt az autó. Egy elektronikus jeladó hibásodott meg, ezért ki kellett állnunk, és itt befejeződött számunkra a hétvége.”
„Összességében úgy gondolom, hogy ez egy jó hétvége volt, tele biztató jelekkel és apró részsikerekkel, ami a végeredményben ugyan egyelőre nem tükröződik vissza, de mi azért tudunk építkezni belőle. Most is bebizonyosodott, hogy itt az Eb-n tényleg nüánszok döntenek akár még arról is, hogy ki ünnepel a végén a dobogón és ki kullog haza lehajtott fejjel, és tényleg több olyan pilótát is tudnék mondani a hétvégéről, aki a 23.-tól az 1. helyig mindenhol megfordult… Ezért a folytatásban mindenképp igyekszünk majd kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtani, mert úgy látjuk, ebben a mezőnyben ez vezet a leginkább eredményre. Sokat tanultunk Portugáliában is, és igyekszünk ezen az úton haladni tovább előre a többi idei versenyünkön is” – tette hozzá végül Marton Gergő.