Ugyan a 2021-es verseny után Adamovits Márk főrendező még arról beszélt, hogy az FIA-ellenőrök nem tartották szükségesnek, hogy bármit is „jelentsenek” a Rally Hungaryről, nem sokkal később kiderült, hogy mégis elkaszálta a magyar futamot az Európa-bajnokság illetékese. A promóteri feladatokat ellátó HUMDA pedig éppen a rendezőt teszi felelőssé. Hogy jutottunk idáig? Lapunk összefoglalja azokat az eseményeket, amelyek a jelenlegi helyzethez vezettek.
Három évig adhatott otthont Magyarország a Rali-Európa-bajnokság egyik futamának, az MNASZ sportdiplomáciai sikereként ennyi ideig láthattunk vendégül világ- és Európa-bajnokokat, komoly nemzetközi mezőnyt – de a háromból kettőt is sárga lappal jutalmazott az FIA, így 2022-re megvonta a rendezési jogot hazánktól. A történetet azonban érdemes korábbról kezdeni.
A Rally Hungary ötlete saját bevallása szerint már 2015-ben megfordult Oláh Gyárfás, az MNASZ elnökének fejében, de a Kamion-Eb hazai futamait rendező Truck Race Promotion Kft. is elkezdett érdeklődni a projekt után. Utóbbi cég tulajdonosa a korábbi navigátor, Őry Tamás, valamint fia, Őry Kornél, akik elmondásuk alapján 2017 őszén vágtak bele a feladatba. 2018-ban Eb-futamokon jártak megfigyelőként, tapasztalatokat szereztek és tárgyaltak az ERC promóterével arról, hogy miként rendezhetne Magyarország is ERC-megmérettetést. Őry Kornél a Rally Dreamnek nem sokkal ezután árulta el, hogy Adamovits Márkkal, mint Észak-Magyarországon gyakorlatilag egyedüli, aktívan foglalkoztatott magyar versenyrendezővel, illetve az MNASZ-szel is ők kezdtek el egyeztetni, sőt megnyerték a projektnek Nyíregyháza városát. Az esztendő végén így bonyolíthatták le a kandidáló futamot. (A dolog időbeliségének érdekessége az, hogy Őry Kornél szerint ekkor, 2018 tavaszának végén kezdték el a beszélgetéseket, tehát a magyar szezon már elkezdődött, amikor szóba került, hogy egy másfélszeres szorzójú Nyíregyháza Ralit is rendezzenek a végén. Ezt azért érdemes megjegyezni, mert az ERC-projekt miatt így kissé megkavarták a magyar bajnokságot, amely éppen ezen a futamon, az utolsó szakasz utolsó méterein dőlt el Hadik András javára Turán Frigyessel szemben, de fő témánk szempontjából mindezt most tegyük félre – csak azért érdemes megjegyezni, mert ebből is látszik, hogy mekkora súllyal kezelték az illetékesek az eseményt.)
A kandidáló verseny sikeres volt, az ország megkapta az ERC-futam rendezési jogát három esztendő erejéig, és a magyar kormány összesen öt évre (tehát 2023-ig) garanciát adott arra, hogy az ERC-futam megvalósulhat. Az első, 2019-es verseny azonban már nem sikerült túl jól, az özönvíz és a defektcunami sokaknál (résztvevőkben és nézőkben egyaránt) hagyott keserű szájízt, többek között az Eb-címet (szintén defekt miatt) éppen itt elvesztő (kétszeres Európa-bajnok) Alekszej Lukjanuk is kikelt magából – nem sokkal később az AFM-nek az orosz pilóta azt mondta, hogy manapság már nem lehet ilyen lutri versenyeket rendezni és kizárólag a szerencsére bízni a végeredmény alakulását, kiszámíthatatlan volt a futam.
A következő szezonban a kedvezőbb időjárási körülmények miatt elmaradt a botrány, bár az alapnehézségek nem változtak (aszfaltra való gumikkal és autókkal orosz rulettet jelentő murvás részek, sok defekt és esetenként kevésnek tűnő rendező, sportbíró, főleg a mádi pályán láthattunk ijesztő jeleneteket). Mindezek kapcsán az FIA jelezte: ez a lebonyolítási forma nem megfelelő, főleg a biztonsági előírásokat nem sikerült betartani, így sárga lapos figyelmeztetésben részesítette a futamot.
2021 tavaszán aztán furcsa dolgok történtek: nyílt üzengetésbe kezdett a promóteri feladatokat ellátó (tehát nem a konkrét rendezésért felelős, de a korábbiak alapján egyértelműen a rendezőt kiválasztó) Truck Race Promotion, valamint az MNASZ elnöke. Májusban Oláh Gyárfás posztot tett közzé saját személyes közösségi oldalán, melyben közölte, hogy a hosszas tárgyalás után október végére elhelyezett Rally Hungaryt a magyar szövetség megkérdezése, tudta nélkül a promóter (tehát a Truck Race Promotion, rövidítve TRP) egy augusztusi dátumra tetette át az ERC-vel közösen – amiről az MNASZ mellett a rendező (Adamovits és cége, a Kelet-Autósport) sem tudott, és a magyar bajnokság versenynaptárába ez az időpont nem is volt beilleszthető.
„A mai napon 11 órakor kaptam egy telefonhívást az ERC promóterének képviselőjétől, Jean-Baptiste Ley úrtól, aki arról tájékoztatott, hogy a hazai promóterrel (TRP Kft., Őry Tamás és Őry Kornél) történt hosszas, heteken át tartó egyeztetés után a mai napon 12 órakor megjelenik a módosított versenynaptár, mely szerint a magyar ERC-futam augusztus harmadik hetében kerül megrendezésre. Döbbenten hallgattam a tájékoztatást egy órával a tervezett sajtómegjelenés előtt, hiszen erről a módosításról sem az MNASZ, sem az FIA Rally Commission magyar tagja, sőt, a rendező Kelet-Autósport sem tud! Hogyan fordulhat elő az, hogy a hazai promóter minden szakmai átgondolás és egyeztetés nélkül két hónappal előrébb hozza az ERC-futamot? Erre nem tudok választ adni! A magyar promóter, akinek nincs érvényes szerződése a verseny megrendezésére, ezzel a felelőtlen és szakmaiatlan lépésével veszélybe sodorta a hazai ralisport legfontosabb versenyét. Vajon szándékosan hozta ilyen nehéz helyzetbe a magyar autósportot és a szövetséget, és vállalja a felelősséget azért, ha az új időpontban nem megrendezhető a verseny? Vizsgálatot indítok annak érdekében, hogy kiderüljön, miként fordulhat elő, hogy a hazai promóter heteken át tartó egyeztetéseket követően úgy módosítja a rendezvény időpontját, hogy arról sem a sportági szakszövetséggel, sem a ralis bizottságokkal, sem pedig a rendezővel nem egyeztetett!” – írta akkor a szövetség elnöke.
A válasz nem késett sokat, a TRP nevében Őry Tamás reagált: „A közelmúltban valóban érkezett hozzánk egy megkeresés azzal kapcsolatban, hogy vizsgáljunk meg alternatív időpontokat a Rally Hungary ERC-futammal kapcsolatban a sorozat költséghatékonyabbá tétele érdekében. A hivatalos közlemény megjelenéséig azonban ezekről az egyeztetésekről nem számolhattunk be. Az idei szezonra készülve, év elején rendezőtársunk, a Kelet-Autósport jelezte az MNASZ felé, hogy a pandémiás helyzetre való tekintettel az idei versenyt nem tudja lebonyolítani, amit sajnálattal vettünk tudomásul, majd elkezdtünk megoldást keresni a helyzetre. Ez az oka annak, hogy velük tényleg nem történt további egyeztetés az időponttal kapcsolatban. A jóváhagyási folyamatban történt egy kommunikációs félreértés, amiért természetesen vállaljuk a felelősséget. Szeretnénk azonban leszögezni: továbbra is elkötelezettek vagyunk aziránt, hogy találjunk egy mindenki számára előnyös megoldást, hiszen ahogy eddig, továbbra is a rendezvény sikerét tartjuk szem előtt” – írta Őry.
A futam végül maradt az eredeti, októberi időpontban, és a rendezést is vállalta Adamovits, de a verseny előtt egy hónappal (!) váratlanul bejelentették, hogy a promóteri feladatokat ettől a futamtól kezdve már nem a TRP, hanem a HUMDA látja el – az állam Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. névre hallgató cége. A történetben a csavar annyi, hogy a Truck Race Promotion egyik tulajdonosa, Őry Kornél idő közben a HUMDA szakmai igazgatója lett, tehát ilyen szempontból nem történt változás. Oláh Gyárfás viszont ekkor már megbékélve reagált a hírre: „Nagyot álmodtunk, és visszahoztuk az Eb-t Magyarországra, a mai bejelentéssel pedig stabil alapot képezhetünk annak, hogy hazánk 2023 után is szerves része legyen a kontinensbajnokságnak” – mondta a bejelentés után.
Weingartner Balázs, a HUMDA elnök-vezérigazgatója ugyanekkor arról beszélt, hogy „be kell betonozni Magyarország helyét az Európa-bajnoki versenynaptárban”, dr. Szabó Tünde sportért felelős államtitkár, a térség országgyűlési képviselője pedig hozzátette, hogy „Magyarország nemzetközi sportpolitikai törekvéseit a Kormány által elfogadott Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Stratégiában foglaltaknak megfelelően a HUMDA elősegíti”, és megköszönte a verseny rendezőjének a remek munkát.
A kedvezőre forduló körülmények ellenére a lebonyolítás mégsem sikerült tökéletesre. Megmaradt a félelmetes mennyiségű defekt, amelyek teljességgel felülírták a valós erőviszonyokat, eldöntötték a magyar bajnoki címet, és elérték a legnagyobb sztároktól kezdve a magyar pilótákon át az alsóbb kategóriákig az összes pilótát, teljesen mindegy volt, hogy milyen márkájú gumikat használtak a versenyzők. Komoly szervezési, biztonsági problémák merültek fel akár Mádon, akár Erdőbényén, amikor például a versenytempóban érkező Yoann Bonato előtt felbukkant a pályán a mentőautó, vagy amikor Nikolay Gryazin győzelmét félig-meddig egy elmaradt sportbírói jelzés vette el Herczig Norbert baleseténél, vagy amikor utcai autó került a pályára a szakasz közben, vagy amikor nézők bolyongtak az úton, miközben jöttek a versenyautók.
Mindezekről az AFM megkérdezte Adamovits Márkot, aki a kevés sportbírót és a Mádon vállalhatatlannak tűnő (az első kör után több pilóta is jelezte a beíróban, hogy nagyon rossz és nagyon veszélyes helyen áll a tömeg, pontosan ugyanúgy, mint a sárga lapos 2020-as futamon, amikor a sztárok ezt szintén jelezték) biztonsági helyzetet célzó kritikákra így válaszolt: „Én úgy fogom fel ezt a dolgot, hogy nem az a lényeg, hogy ez megtörténik (mert megtörténik a Barumon, Rómában, Lengyelországban, mindenhol), hanem az, hogy mi meg tudtuk oldani, mert a második körre már nem volt gond, a versenyzők sem emlegették ezt. Az a kérdés, hogy a felmerülő problémákat tudjuk-e kezelni, külföldön sokszor gondolkodás nélkül etappá nyilvánítják a szakaszt, és kész, mi megoldást kerestünk, és meg is tudtuk rendezni a gyorsaságit.”
A defektekre úgy reagált, hogy „a rali régebben csillagtúrának indult, ahol az a lényeg, hogy tudd beosztani az autót, a gumit, az erőt, azóta persze már van, aki csak autópályán szeretne versenyezni, de defekt máshol is van, és azzal nem nagyon tudunk mit kezdeni, hogy mindenki az út mellett akar fordulni már méterekkel, ahol fogalma sincs, hogy mi van a fűben” – vagyis a pilótákra tolta ennek felelősségét. „Így is száznegyven padkavédelmet kellett kitennünk egyes szakaszokra, de mindenkit mindentől nem lehet megvédeni, vigyázni kell az autóra és az abroncsokra” – tette hozzá.
A Bonato elé bekerülő mentőautóval kapcsolatban elismerte, hogy problémás volt a szituáció, mint ahogy Herczig Norberték baleseténél is kiemelte, hogy nem volt egyértelmű a sportbírói jelzés, amely miatt Gryazin végül nem állt meg (nyilván a versenyző hibázott, de a jelzést sem kapta meg). „Én azt szorgalmazom és ehhez minden segítséget meg is fogok adni a jövőben, hogy a sportbírókat ne csak egy teremben képezzük, hanem építsünk fel egy pályát, szembesüljünk szituációkkal, legyen meg a gyakorlat, és akkor egy ilyen helyzetben biztos, hogy hamarabb és határozottabban dönt mindenki. Én úgy gondolom, hogy az érintettek közül senki nem akart az lenni, aki megállítja a futamot, ha esetleg a zajban nem értette jól az információt a rádiójában, vagy neki sem volt pontos információja. Bonatót is teljes mértékben megértem, az valóban kemény pillanat volt” – tért ki erre is Adamovits, miután a francia bajnok pilóta az „ez a verseny egy vicc” felkiáltással mondott véleményt a Rally Hungaryről.
A rendező szerint az FIA delegáltjainak ott rögtön meg kellett írniuk a jelentésüket, és mindannyian azt mondták, hogy nem kívánnak jelenteni semmilyen problémát – hozzátette, hogy például a legendás Barum Rali egy négyoldalas jelentést és tizenötezer eurós büntetést kapott, nálunk viszont azt mondták, hogy rendben volt a rendezés. A biztonsági delegált jelentését a beszélgetés idején még nem ismerte, „ő biztos beleírja, hogy meg kell erősíteni a biztosítást Mádon” – mondta.
Ezek után nem sokkal aztán megérkezett a hír, hogy a magyar verseny kikerült az ERC-naptárból, majd a hivatalos bejelentés után a HUMDA azonnal Adamovitsra és csapatára tolta a felelősséget. „Biztonsági hiányosságokat állapított meg az FIA a Rali-Európa-bajnokság magyar futamával kapcsolatban, amely így egymást követő két évben kapott sárga lapos figyelmeztetést. A Motorsport Világtanács december 15-ei ülésén született döntés azt jelenti, hogy jövőre nem lehet Rali-Eb-futamot rendezni hazánkban. A mulasztásokban érintett területek nem a HUMDA hatáskörébe tartoztak. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. mint promóter alapvetően finanszírozási, jegyértékesítési, marketing- és kommunikációs feladatokat lát el. A biztonsági teendőkért minden esetben az FIA-val szerződéses viszonyban álló, megfelelő licensszel rendelkező rendező felel” – közölték.
A történtek után Oláh Gyárfás és Őry Kornél páros interjúban beszélt a kialakult helyzetről a Rally Rádiónak. Az elnök elmondta, hogy nagy fejlesztések történtek annak érdekében, hogy Mádon jobb helyen álljanak a nézők, mert érezték, hogy az lesz a neuralgikus pont, de hozzátette, hogy óriási embertömeg szabadult be arra a pályára és egyszerűen nem volt elég sportbíró, hogy mindenkit a megfelelő helyen tartson, „nem kezeltük jól a nézőket” – mondta. Őry szerint az FIA a 2020-as sárga lap után kijelölt egy csapatot, amely segített egy biztonsági terv elkészítésében, a nemzetközi szövetség pedig ezt el is fogadta, vagyis a terv megfelelt az előírásoknak. Őry szerint viszont ezek a futamon már nem úgy valósultak meg, ahogy a tervekben szerepeltek.
Oláh Gyárfás elmondta, hogy mindent megtettek azért, hogy 2022-ben is legyen ERC-futamunk, de az FIA másképp döntött, viszont kifejezte negatív véleményét azzal kapcsolatban, hogy Hadik András bronzérmét nem hangsúlyozta ki eléggé a nemzetközi szövetség, valamint arról is beszélt, hogy az FIA most nehéz helyzetben van, hogy találjon egy, a magyarhoz hasonló színvonalú versenyt a naptárába. Hozzátette azt is, hogy nagyon sok magyar pilóta képes volt ott menni az Eb-sztárok között a Rally Hungaryn, és szerinte „túl jók vagyunk” ezen a téren.
Oláh Gyárfás és Őry Kornél, vagyis az MNASZ és a HUMDA tulajdonképpen abban értett egyet, hogy a nézőket edukálni kell, és meg kell velük értetni, hogy nem lehet felelőtlenül viselkedni, illetve abban is egyetértettek, hogy túl sok szurkoló látogatott ki Mádra – Oláh szerint ők mindenképpen azt szerették volna, hogy a nézők közelről láthassák az autókat, ne egy domboldal tetejéről kelljen lenézniük, és ahogy írtuk, a biztonsági tervben végül meg is tudtak egyezni, azt viszont nem sikerült betartatni.
Ami a folytatást illeti: 2022-ben egy alacsonyabb rangú nemzetközi futamot szeretnének összehozni a Rally Hungaryvel, majd újra megpályáznák az ERC-t.
„Az új sztenderdek alapján 2022-ben egy FIA European Rally Trophy (ERT) futam magyarországi lebonyolítását lehet érdemes megfontolni. Ennek sikere esetén a HUMDA pályázatot adhat be a 2023-as ERC-futam megrendezésére” – közölte a HUMDA.
A teljes cikk az Autósport és Formula Magazin legfrissebb, februári számában olvasható. A lap megvásárolható az újságárusoknál, előfizethető a Formula.hu weboldalán, digitális formában is előfizethető erre a linkre kattintva, de a laptapir.hu-n keresztül is olvasható, szintén előfizetés után.
Közben elindult a Formula.hu ralis Facebook-csoportja, melyhez ezen a linken tudtok csatlakozni: https://www.facebook.com/groups/359026596071769