A hazai ralibajnokságban az elmúlt évekhez hasonlóan idén is csak a Pirelli, illetve a Hankook által forgalmazott versenygumikat lehet használni és az olasz gyártó az eddigi két futamon rendkívül sikeresnek bizonyult: az Eger Ralin és a Miskolc Ralin az ORB, az ORC és a Rali2 értékelését egyaránt Pirelli abroncsokat használó versenyzőpáros nyerte.
Az Autogumiplaza csapata (mint a Pirelli versenyabroncsok hazai forgalmazója) minden futam helyszínén ott van, átlagosan öt-hat, néha hat-nyolc fővel, komoly szaktudással és tanácsokkal várják a versenyzőket. "Szoros kapcsolatban állunk a pilótákkal, bizonyos esetekben egyeztetjük a stratégiát, vagy akár tanácsot is adunk azzal kapcsolatban, hogy melyik guminál mire kell figyelni, vagy hogy mi miért lenne jó választás. Természetesen a versenyző dönt, mi csak segítünk ebben" - tudtuk meg Mezey Tamástól, a Pirelli versenyabroncsok magyarországi forgalmazójától.
A résztvevők egy-két héttel a futam előtt adhatják le a rendelést, hogy melyik gumikeverékből mennyit kérnek az adott hétvégére, de természetesen az Autogumiplazának van készlete a helyszínen is, úgyhogy valamennyi segítséget ez is jelenthet a partnerek számára. "Aszfalt abroncsok esetén van az esőre való, az átmeneti és háromféle keverékű slick (azaz száraz felületre való) gumink, ezekből válogathatnak a versenyzők. Idén eddig két eléggé különböző időjárási körülmény fogadta a versenyzőket, hiszen Egerben végig jó időben, nagyjából húsz Celsius-fokos hőmérsékletben, száraz körülmények között kellett versenyezni, Miskolcon viszont már péntektől kezdve jelen volt az eső, úgyhogy az átmeneti és az esős gumikat kellett használni. Ezek azért nem megszokott körülmények, itthon ilyen kiszámíthatatlan verseny négy-öt éve nem zajlott ebből a szempontból" - magyarázta Mezey.
"Mindig mondjuk a pilótáknak, hogy legalább egy szett átmeneti, vagy esős abroncsot tartsanak saját készletükön biztonsági szempontok miatt, mert egy esős versenyen nem biztos, hogy mi is mindenkit ki tudunk szolgálni kellő mennyiségű abronccsal, főleg, ha az eső kissé váratlanul érkezik. Hatalmas segítség a versenyzőknek, hogy nálunk csak azokat az abroncsokat kell kifizetni, amit felszereltünk nekik. Régebben ez úgy működött, hogy amit megrendeltek, azt át kellett venni, és ki kellett fizetni. Ez elég nagy anyagi terhet rótt a versenyzőkre" - tette hozzá.
És hogy mitől függ, hogy a három különböző, száraz aszfaltra való abroncsból ki mit választ? "Minden guminak megvan az ideális működési tartománya hőmérséklet és nyomás szempontjából. Ez a két tényező a legfontosabb, ezekről kapunk mi is adatokat a versenyzőktől, ezekből lehet eldönteni utólag is, hogy jó volt-e a gumiválasztás. Sokan azt hiszik, hogy az, hogy milyen abroncsot tesz fel a versenyző, az csak a kinti hőmérséklettől függ, de ez önmagában még csak egy faktor a sok közül. Számít az aszfalt minősége, hogy érdes vagy fényes az út felülete, hogy milyen stílusú, vonalvezetésű a pálya, hogy mennyire hosszú a gyorsasági, illetve hogy egy körben hány pályát kell teljesíteni. Emellett persze ott van még az adott pilóta vezetési stílusa, van, aki durvábban, van, aki finomabban kezeli az abroncsokat, az autó beállításai, stb., melyek mind befolyásolják a gumiválasztást."
Persze a gumik egyre jobbá és jobbá válnak, a Pirelli nagy erőkkel dolgozik az újabb és újabb abroncsokon. "Az elmúlt években és napjainkban is folyamatos a Pirellinél az abroncsok fejlesztése, konkrétan már az Eger Rali végére megérkeztek a vadonatúj abroncsok, ha száraz lett volna a Miskolc Rali, akkor ott már használhatták volna a pilóták. A visszajelzések és a tesztek alapján szinte minden tekintetben felülmúlja elődjét, és ami az egyik legfontosabb az autósportban, gyorsabb is."
És hogy mi szól a Pirelli mellett? "Abroncsaink tudása mellett (gyorsaság, pontosság stb.) a csapatunk szakértelme is komoly támogatást jelent partnereinknek. A Pirelli több mint száz éves tapasztalata az autóversenyeken hatalmas előnyt jelent ezen a piacon, legyen szó raliról, pályaversenyzésről stb."
Az abroncsok csúcsteljesítményét csak megfelelő használat mellett lehet kihozni: „Nagyon fontos, hogy az abroncsokat megfelelően előkészítsék-melegítsék a versenyzők, és a megfelelő nyomásokat alkalmazzák a használatuk során. Nem szabad azonnal nagyon intenzíven, ’cibálva melegíteni az abroncsokat, mert amellett, hogy ez veszélyes és szabálytalan, az abroncsoknak sem tesz jót. Fontos a fokozatosság elvét itt is betartani, így felépítve az abroncsok hőmérsékletét és nyomását. Egyre több versenyző alkalmazza megfelelően ezeket a dolgokat, de olykor a verseny hevében elkerülhetik a figyelmüket a fentiek, és ez alkalmanként megbosszulhatja magát (az abroncsok állapota is és az időeredmények is romolhatnak). Mi természetesen igyekszünk ebben is segíteni versenyzőinket, és figyelmeztetni Őket ezekre.”
A melegedést segítendő szokás úgymond 'megvágni' a gumikat, bár Mezey szerint ez sem úgy megy, mint régen. "Itthon még lehet vágni, külföldön, bizonyos helyeken (pl. WRC-ben, ERC-ben) már nem, de itthon is egyre kevésbé alkalmaznak vágásokat. Nem csak a közismert vágásokat szokták a csapatok alkalmazni, hanem a gyorsabb melegedést elősegítendő apró bemetszéseket is végeznek az abroncsokon, ezzel is elősegítve a gyorsabb abroncs bemelegedést. A Pirelli legújabb fejlesztésű abroncsai többek között erre is megoldást jelenthetnek, hiszen ezek az abroncsok nagyon könnyen üzemi hőmérsékletre hozhatóak.”
A csúcskategóriának számító R5-ös mezőnyben az idei évben a versenyzők nagyjából 60-70%-a használja a Pirelli abroncsait itthon, ez pedig remélhetőleg a folytatásban is így marad!