Ha egymás mellé tesszük az említett pilóták életkorát, egyértelműen kirajzolódik elénk, hogy utánpótlás dolgában a magyar ralikrossz jelen pillanatban igencsak jól áll a környező országokhoz képest, ide értve Ausztriát és Csehországot is. Egy-két fiatal tehetségük persze nekik is van, de közel sem olyan számban, mint nekünk, magyaroknak. Az imént a kategóriákat tettük zárójelbe a nevek mellé, most jöjjön ugyanez a felsorolás az életkorokkal társítva! Höller (57), Kovács Marcell (14), Castoral (38), Góth (17), Végh (16). A három magyar fuglaui győztes összesen van együtt pont annyi idős, mint Höller egymaga! Ő már akkor Fuglauban teljesítette egyik versenyt a másik után, amikor Kovács Marcell, Góth Viktor vagy Végh András még meg sem születtek!
Azóta őszintén szólva Fuglauban meg is állt az idő. A pályán és a depóban a körülmények nemigen változtak az elmúlt 20 évben, így a fiataloknak is felért egy kisebbfajta időutazással ez a hétvége. Ilyen lehetett a ralikrossz régen, a hőskorban. Talán nem mutat jól a képeken a háttér, talán nincs az a luxus, mint némelyik másik sportágban, de hát a versenyekre és a versenyzőkre most sem lehetett panasz, és lényegében ez az, ami igazán számít.
Sok minden negatívumot fel lehetne sorolni a pálya állapota vagy a rendezés kapcsán, de koncentráljunk most inkább a jó dolgokra. Hamarabb is a végükre érünk, és kellemesebb is lesz az érzés! Mint minden ralikrossz versenyen, úgy most is láthattunk kiváló versenyeket, koccanásokat, ütközéseket, bátor előzéseket, nagy mentéseket, kiélezett párharcokat, és ami a legörömtelibb: magyar sikereket!
A turbó 2000-es, összkerekes SuperCars fenevadak A-döntőjét az osztrákok nagy öregje, Alois Höller nyerte, aki ezzel nem mellékesen triplázott, és zsinórban a harmadik versenyét nyerte meg Fuglauban, míg a SuperNationalben a csehek minden hájjal megkent korábbi Európa-bajnoka, Roman Castoral bizonyult a legjobbnak. De! De a Super1600-ban egy 14 éves magyar tehetség, Kovács Marcell minden osztrák és magyar riválisánál jobbnak bizonyult, és a csak magyar versenyzőket felvonultató Magyar Kupa, illetve Junior Kupa mezőnyben is egy 18 év alatti fiatal győzelmének tapsolhatott a publikum. Szép, szép jövővel kecsegtet mindez a magyar ralikrossz számára, csak a feltételeket is sikerüljön megteremteni ezeknek a fiatal tehetségeknek a sikeres nemzetközi szerepléshez, és akkor jajj a külföldieknek!
Egy bekezdést azokról a negatívumokról, amik mellett sajnos mégsem lehet elmenni szó nélkül. Eleve merész ötletnek tűnt egy ekkora mezőnynél, hogy mindent egy versenynapra zsúfoltak be a rendezők, és ennek fényében érthetetlen volt, hogy reggel miért kezdődött rögtön minden fél óra csúszással, és miért folyt napközben is minden olyan ráérősen, mintha egy egész hónap lenne a verseny lebonyolítására, és nem egy nap! Délután meg is született a kényszerű döntés: a harmadik előfutam-sorozatot úgy-ahogy van, törölték, és az első két előfutam eredményei alapján sorolták be a döntőkbe a pilótákat. Ez őszintén szólva több szempontból is visszás, hiszen a verseny elején minden pilóta három előfutamra készült, a nevezési díjat is három előfutamra fizették be, nem beszélve arról, hogy a verseny végkimenetele is változott azáltal, hogy rövidebb lett. Ez nem jó, de minden versenyző aláírta, mert más megoldás nem volt, és ez is jobb volt, mint a semmi. A másik nagy-nagy negatívum a rajtoltató rendszer volt. Ha nem volt a hétvége folyamán legalább 20 korai rajt, akkor egy sem! Ekkora számnál pedig elgondolkodik rajta az ember, hogy vajon biztosan a pilóták hibáztak-e, nem-e inkább a rendszerben kell keresni a hiba okát. A körülmények mindenesetre most is mindenkinek egyformák voltak: egyformán rosszak! És a pilótákat dicséri, hogy maga a verseny összességében mégis jó volt!
A SuperCars-ban Höller és Harsányi nagy párharcát ígérte a fuglaui verseny, ami nem is maradt el. A döntőben ugyanúgy érkeztek meg az első kanyarba, mint két éve. Mint sokan emlékezhetnek rá, akkor Höller nemes egyszerűséggel kiütötte a versenyből Harsányit, és valószínűleg most is ez történt volna, ha a magyar versenyző nem ismeri fel a helyzetet, és nem enged inkább. Engedett, és egy győzelemmel felérő második helyet szerzett, Höllernek pedig vélhetően marad idén ez az egynapos dicsőség, hiszen Harsányi toronymagasan vezeti a bajnokságot. A magyarok közül ki kell még emelni Wieszt Jankó szereplését, aki első fuglaui versenyét a 4. helyen zárt Tristan Ekker mögött, és a kétszeri kisebb fellángolás ellenére a Mitsubishi is megúszta komolyabb égéskár nélkül a hétvégét. A B-döntőt megnyerő Vass Zoltán is jó versenyt futott idei építésű Mitsubishi Coltjával, dacára annak, hogy egész nap szervoprobléma hátráltatta.
A hétvége legnagyobb szenzációját a 14 éves Kovács Marcell szolgáltatta, még akkor is, ha tavalyi Magyar Kupa abszolút bajnoki címe óta mindenki tisztában van tehetségével, és legutóbbi, máriapócsi 2. helye után csak idő kérdése volt, hogy mikor húzza be első győzelmét a Super1600 bivalyerős mezőnyében. De hát 13 évesen már magyar bajnok volt, persze, hogy mindent korábban csinál, mint ahogy várnánk tőle! Tegyük hozzá, némi szerencse is volt abban, hogy a győzelem már most összejött, hiszen Luigi és Marton Gergő is hiányzott ezen a versenyen a Super1600 mezőnyéből, a kilencszeres magyar bajnok Bánkuti Gábor pedig magabiztosan vezette a döntőt, amikor érkezett a kijózanító pofon egy megakadó motor, majd egy nagy sebességgel hátulról érkező Suzuki formájában. Gábor épp próbált félreállni, miután észlelte technikai problémáját, ám mindez a pálya egyik leggyorsabb pontján történt, és Marcell már nem tudta elkerülni az ütközést. A Suzuki jobb eleje és a Peugeot bal hátulja is csúnyán deformálódott, de Gábornak ez sokkal jobban fájt, hiszen ő egy félig megnyert versenyt veszített épp el műszaki okokból (na meg az összetett vezetést, amit szintén átvett volna Luigitól), míg Marcell néhány körrel később élete első Super1600-as győzelmét ünnepelhette, nemcsak a magyar bajnokságban, de egyben az Közép-Európai zónában, valamint a cseh és az osztrák bajnokságban is! Hihetetlen, mit tud ez a fiú, és kívánjuk neki, hogy a jövőben is ilyen ütemben íveljen töretlenül felfelé pályafutása!
A SuperNationalben is volt dráma nem egy! Egy másik nagyon tehetséges fiatal versenyző, a tavaly a Magyar Kupában Kovács Marcellel azonos pontszámmal az élen végző, csupán a győzelmek számában alulmaradó 15 éves Csirmaz Brúnó versenyének például a D-döntőben egy korai rajt és egy azonnali kizárás vetett véget, a szintén 18 év alatti Gerencsér Dávid viszont nyert a D-döntőben, és az 1600 alatti géposztályban a 3. helyen végzett - ez volt első dobogós helyezése zónabajnokin.
Luigit az első előfutamban csúnyán kiforgatták, ami miatt csak a C-döntőbe tudta magát kvalifikálni. Azt a döntőt biztos kézzel be is húzta, a B-döntőbe viszont olyan mezőny gyűlt össze, ami máshol A-döntőnek is bőven megállná a helyét! Ott volt a zónabajnoki címvédő cseh Jakub Bitmann, az osztrák Harald Falschlehner és a felújított BMW-jével már Máriapócson is szárnyaló Peitler Zsolt is a legyőzendő ellenfelek előtt, előzni pedig nem könnyű ezen a pályán. Luigi nem is tudott előzni, csak egyet, és Thomas Strobl mögé beragadva végül a 10. helyen zárta a versenyt, amivel elveszítette első helyét a pontversenyben az idén ebben a kategóriában már háromból a harmadik futamgyőzelmét behúzó Castorallal szemben. A B-döntőt egyébként Bitmann nyerte, de az A-döntőben már neki is csak a 4. helyig vezetett az útja, a Castoral, Sedivy, Woldrich hármas hihetetlen tempót diktált az elején. Egyszóval, a SuperNationalben a lehető legszínvonalasabb csatát láthatták a nézők.
A Magyar Kupában Góth Viktor javítani tudott múltkori balszerencsés defektje után, ami miatt elveszítette az összetett első helyét hajdani Junior Kupás riválisával, Kádár Patrikkal szemben. Most a 15 éves Kádárt Czakó Rolandnak a B-döntőben sikerült megelőznie (tegyük hozzá, Kádár előtte a nap mentését mutatta be, a sírból hozta vissza egyenesbe a Suzukit!), ami azért is lehet különösen fájó Patrik számára, mert Czakó ezt követően az A-döntőben is egészen a 2. helyig ért fel, közvetlenül Góth mögé. Sokszor ennyin múlik a rallycross-ban, hogy valaki 10. lesz egy versenyen, vagy 2. Kádár Patrik most 10. lett, Góth pedig nyert, és újra vezet az összetettben.
A Junior Kupa mezőnye most először látogatott el Fuglauba, és amint arra számítani lehetett, Végh András másik pályákon tapasztalt előnye el is tűnt a többiekkel szemben. A pole pozíciót Harkányi Máté szerezte meg, ám a döntőben Végh bizonyította, hogy nem csak azért vezeti ő a bajnokságot, mert ő már második évét tölti ott, hanem azért is, mert iszonyatosan gyors, akkor is, ha egy új pályára érkezik a mezőny. Végh, Harkányi, Tagai Domonkos volt az első három sorrendje a befutónál, és az összetettben is ez az állás négy forduló után.
A fuglaui verseny végeredménye és a magyar bajnokság állása négy futam után:
SuperCars: 1. Alois Höller (osztrák, Ford), 2. Harsányi Zoltán (magyar, Mitsubishi), 3. Tristan Ekker (osztrák, VW), 4. Wieszt Jankó (magyar, Mitsubishi), 5. Juraj Balaz (szlovák, Mitsubishi), 6. Vass Zoltán (magyar, Mitsubishi).
össz.: 1. Harsányi: 74 pont, 2. Wieszt: 50, 3. Höller: 41.
Super1600: 1. Kovács Marcell (magyar, Suzuki), 2. Werner Panhauser (osztrák, Citroen), 3. Markus Hausberger (osztrák, Skoda), 4. Bánkuti Gábor (magyar, Peugeot), 5. Erwin Frieszl (osztrák, Peugeot), 6. Ujházi Ãdám (magyar, Toyota).
össz.: 1. Luigi (magyar, Skoda): 60 pont, 2. Bánkuti: 58, 3. Ujházi: 51, 4. Kovács: 47.
SuperNational: 1. Roman Castoral (cseh, Opel), 2. Karol Sedivy (szlovák, SEAT), 3. Gerald Woldrich (osztrák, Mercedes), 4. Jakub Bitmann (cseh, Peugeot), (") 8. Peitler Zsolt (magyar, BMW), 10. Luigi (magyar, SEAT).
össz.: 1. Castoral: 60, 2. Luigi: 50, 3. Woldrich: 32, 4. Csendes Zsolt (magyar, Opel): 32.
Magyar Kupa: 1. Góth Viktor (magyar, Opel), 2. Czakó Roland (magyar, Suzuki), 3. Vágner Gábor (Suzuki), (") 10. Kádár Patrik (magyar, Suzuki).
össz.: 1. Góth: 72 pont, 2. Kádár: 61, 3. Vágner: 56.
Junior Kupa: 1. Végh András (magyar, Suzuki), 2. Harkányi Máté (magyar, Suzuki), 3. Tagai Domonkos (magyar, Suzuki).
össz.: 1. Végh: 75 pont, 2. Harkányi: 67, 3. Tagai D.: 58.