A Turán Frigyes, Zsiros Gábor kettős az idén kihasználva az adódó lehetőséget úgy döntött, a WRC2 kategóriában méreti meg magát – ráadásként a Hankooktól kivételes lehetőséget kaptak: rájuk bíztak egy abroncsfejlesztési programot.
Az első, 400 kilométeres teszten már túl is vannak, de jön még két-három, ami pedig egy ralisnak felbecsülhetetlen érték, hiszen a legjobb edzés a teszt és a verseny, minél több kilométer van az ember kezében, lábában, annál magabiztosabb az ismeretlen pályákon. Ráadásul ők választhatják meg, hogy mely abroncsokkal szeretnének autózni.
„Sokat vártunk rá, hogy a téli szünet után végre újra versenykörülmények között ülhessünk autóba, hiszen a szezon csak május közepén indul Portugáliában, de megérte várni, hiszen remek lehetőség előtt állunk. Nagyon várjuk már a WRC2-es szereplést, és nyilván szeretnénk eredményesen képviselni a magyar színeket az elitsorozatban” – nyilatkozta Turán Frigyes, aki elárulta, a tervek szerint hat versenyen állnak rajthoz: a portugál, a szardíniai, a lengyel, a német és a spanyol futam már biztos, a hatodikkal kapcsolatban három lehetőség van a Korzika-, a Finn, vagy a Brit rali.
Hogy melyik mellett döntenek, az többek között logisztikai kérdés, hiszen a nemzetközi szinten is nagyon elfoglalt Tagai Racing Technology-val dolgoznak, úgyhogy az ő naptárjukhoz is igazodni kell.
Ami pedig az autót illeti: azzal a Ford Fiesta R5-össel versenyeznek, amellyel tavaly, csak éppen megkapta a legújabb fejlesztéseket.
„A Fiestába bekerült az úgynevezett Evo motor, amelytől a gyár is sokat vár és mi is – az első teszten az volt a tapasztalatunk, hogy jóval dinamikusabb lett általa az autó, úgy is mondhatnám: kicsit WRC-sebb. Persze, ez nem jelenti azt, hogy olyan erős, mint egy WRC, de jobb a rajtprogramja, erősebb a motorja, sokkal dinamikusabban lehet vele közlekedni” – tette hozzá Turán Frici, aki abban bízott, a számukra idénynyitó portugál vb-futamon némi előnyt jelent majd, hogy 2010-ben már indultak ezen a viadalon, ehhez képest a térképekből kiderült: teljesen máshol rendezik most a versenyt, mint hat évvel ezelőtt.
A versenykiírásból az is kiderült, hogy három nap alatt több mint 350 gyorsasági kilométert teljesít a mezőny, vagyis naponta egy magyar bajnoki futam távját teszik meg a párosok, ami hatalmas kihívást jelent majd.
Milyen eredményben bízik a pilóta?
„A mezőny nagyon sűrű, rengeteg gyári vagy félgyári csapat versenyez, de ha egyszer sikerülne dobogóra állni, annak nagyon örülnék. Többször is sikerült már, miért ne sikerülhetne most is” – mondta optimistán Frici.
S hogy mi a világbajnoki futamok egyik legnehezebb része (azon kívül, hogy hosszúak és ismeretlenek a pályák, és elképesztően erősek az ellenfelek)? Az, hogy a rajt előtt a párosok mindössze kétszer mehetnek végig a gyorsasági szakaszokon, vagyis nagyon gyorsan és flottul kell együtt dolgozniuk, és a versenyzőnek sokkal jobban kell támaszkodnia a navigátorára, mint mondjuk egy rövidebb magyar bajnokin, ahol általában az évek óta jól ismert pályákat róják.
„A magyar bajnokikon a minden évben visszatérő pályákon leginkább megerősítésnek ül a navigátor a jobb oldali ülésben, hiszen a pilóta általában tökéletesen ismeri a pályát. A világbajnokságon ez teljesen megváltozik: ott érzem a navigátori szerep súlyát. Az elmúlt években megtanultunk két tréningből jól felírni a pályát, s ezt most kamatoztathatjuk majd. Ismeretlen helyszíneken, ismeretlen pályákon versenyzünk majd, ami nem lesz könnyű, de éppen ez a szép benne. A kihívás!” – nyilatkozta a navigátor Zsiros Gábor.
A portugál világbajnoki futamot május 19. és 22. között rendezik meg – Porto központtal.