DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 21. hétfő

Itt az első 2016-os F1-es motorhang

A Ferrari a gyárban beröffentette idei autójának motorját, de igazán az teszi különlegessé ezt a pillanatot, hogy közszemlére, pontosabban mondva inkább közfülelésre tették.

Így épül az Aston Martin új gyára - videó

A csapat tett közzé egy helyzetjelentő videót az új "okosgyár" épüléséről, amely a tervek szerint az F1 legmodernebb objektuma lesz.

Leclerc Gilles Villeneuve Ferrariját vezette Fioranóban - videó

A Ferrari világbajnokjelöltje a márka egy legendás autóját vitte táncba Olaszországban - a rövid videó ezen a linken vagy a fotóra kattintva megtekinthető!

pf5_6

Mansell forgása, Hakkinen kiesése, Alonso és Schumacher csatája – drámai imolai pillanatok

Az évek során rengeteg emlékezetes momentummal szolgált az egyszer Olasz Nagydíjnak, a legtöbbször San Marinó-i Nagydíjnak, az utóbbi években pedig Emilia-Romagna-i Nagydíjnak otthont adó legendás helyszín – ezekből készített egy ötös válogatást a mostani futam előtt az F1 YouTube-csatornája, a videó IDE vagy a képre kattintva indul:

alo-msc-imola-video

Három IndyCar-versenyen indul a női csapatfőnök istállója, női versenyzővel

A 2021-es Indy 500-on szereplő Paretta Autosport idén is feltűnik a sorozatban, az ikonikus 500 mérföldes helyett három épített és utcai helyszínen: a Road Americán, Mid-Ohióban és Nashville-ben.

Beth Paretta csapattulajdonos egy évvel ezelőtthöz hasonlóan a svájci versenyzőnőt, Simona de Silvestrót választotta ki pilótának. A csapat az Ed Carpenter Racinggel működik együtt technikai partnerként – a csapat harmadik autóját Ed Carpenter számára csak az oválversenyeken nevezi be, így a többi helyszínen szabad az autóhoz tartozó műszaki stáb, amely az említett három forduló De Silvestro Chevrolet-ját szolgálja ki.

Spába vitte az asszonyt a 20. évfordulóra Alex Wurz

Az egykori Formula-1-es dobogós és Le Mans-győztes 20. házasság évfordulóját ünnepli a nejével. Egy Twitter-posztban filozofált azon, hogy ilyenkor szokás spába vinni ünnepelni a feleséget – nos, ő is így cselekedett, csak épp nem fürdőbe, hanem abba a bizonyos Spába vitte szeretett feleségét, ahol az egyik Wurz-gyerek versenyez a hétvégén.

Ütközések, balesetek: a hétvégi máriapócsi RX-nyitány legnagyobb pillanatai - videó

Sok látványos jelenet fért bele az összefoglaló videóba:

„Sainz gondja az, hogy a csapattársa tehetségesebb”

A melbourne-i katasztrófa után egyre többen beszélnek arról, hogy Carlos Sainz másodhegedűs szerepbe kényszerülhet a Ferrarinál Charles Leclerc miatt, az új szerződését sem jelentették még be és egyre nagyobb a nyomás a spanyol pilótán - muszáj lenne válaszolnia Leclerc-nek és legyőznie egy hétvégén, különben valóban eljöhet az idő, amikor beállítják a monacói mögé. Erről beszélt most Davide Valsecchi, a GP2 korábbi bajnoka, aki most a Sky Sports kommentátoraként dolgozik.

"Sainz helyzete most nagyon összetett. Egyrészt tudja, hogy van esélye a vb-címre, mert az autója elég gyors ahhoz, hogy sanszot adjon neki. Másrészt viszont az a baj, hogy olyan csapattársa van, aki valószínűleg tehetségesebb nála. Azt is tudja közben, hogy sietnie kell, gyorsan kell győzelmeket hoznia, hogy vezethesse a bajnokságot. A Ferrari híres arról, hogy egyes és kettes számú pilótákban gondolkodik, így Sainz számára kritikus az időzítés, ez a legfontosabb időszak most az életében, a pályafutásában. Ha úrrá lesz rajta, akkor jó, ha nem, akkor elveszti az esélyét" - mondta Valsecchi.

sai_2

fotó: Scuderia Ferrari

Újabb olasz versenyző került be a Formula-3 mezőnyébe

A szezon további részében Federico Malvestiti vezetheti a Jenzer Motorsport harmadik autóját a Formula-3-ban. A svájci csapat Bahreinben Niko Karit ültette a 24-es számú autóba, Imolától kezdve viszont a 21 esztendős olasz pilóta kapja meg a lehetőséget Ido Cohen és William Alatalo mellett. Malvestiti 2020-ban már együtt dolgozhatott a csapattal, most pedig visszatér hozzájuk.

„Nagyon örülök, hogy újra a csapatnál lehetek egy ilyen rangos bajnokságban. Miután másfél évig a GT-autókkal foglalkoztam, örülök, hogy újra formaautókkal versenyezhetek. Köszönöm a csapatnak, hogy megadta nekem ezt a nagyszerű lehetőséget, amire nem számítottam ebben a szezonban. Mindent megteszek majd, hogy jól működjünk együtt, és a lehető legjobb eredményt érjem el” – idézte Malvestiti szavait a csapat hivatalos közleménye.

Április 19-e fontos nap a Red Bull történelmében

2005-ben érkezett meg a Formula-1 mezőnyébe a Red Bull Racing, a csapat pedig négy esztendővel később, 2009-ben szerezte meg első futamgyőzelmét ezen a napon, a Kínai Nagydíjon. A siker Sebastian Vettel második sikere volt egyben, miután a német pilóta korábban már nyert egy futamot a Toro Rosso színeiben, Monzában. Az osztrák istálló ekkor rögtön egy kettősgyőzelmet aratott, mivel Mark Webber zárt a második pozícióban, erről pedig néhány fotóval emlékeztek meg közösségi oldalaikon.

Sergio Perez teljesítette az első kört Miamiban

Bő két hét múlva rendezik meg a Formula-1 történetének első Miami Nagydíját, melyet a Hard Rock Stadion körül felhúzott utcai pályán tartanak majd. Bár még néhány módosításra szükség van, a helyszín 95%-ban már készen áll, a Red Bull pilótáját pedig az a megtiszteltetés érte, hogy ő vezethetett körbe először a miami versenypályán. A mexikói versenyző az osztrák istálló V8-as motorral felszerelt autóját hajtotta meg nemrégiben.

Roy Nissany a jövője miatt aggódik

Nem elégedett a jelenlegi teljesítményével a Williams tehetsége. Roy Nissany korábban már több alkalommal is vezethette a grove-i alakulat autóját, és továbbra is az istálló versenyzői akadémiájához tartozik, ennek ellenére úgy gondolja, a Formula-2-ben mutatott formája jelenleg kevés ahhoz, hogy ülést kapjon az Formula-1-ben.

„A tény az, hogy jelenleg az F2-es eredmények alapján nincs esélyem. Amennyiben méltó vagyok az ülésre, akkor a Williamsben leszek, mely az elmúlt három évben a családom volt. Minden, amiben jelenleg egy F1-es üléssel kapcsolatban gondolkodom, az a Williams. A menedzsmentem azon dolgozik, hogy ha nem lesz elérhető hely a Williamsnél, lenne egy másik, és én is méltó vagyok rá, akkor… tudjátok a választ. Továbbra is arra koncentrálok, hogy megérdemeljek bármilyen ülést, ezért az F2-re koncentrálok” – idézte Nissany szavait a FormulaNerds.  

Mi változik idén a sprinteken?

Tavaly három nagydíjon próbálták ki a Formula-1-ben a sprintkvalifikációs formátumot, s bár vegyes fogadtatásban részesült a rajongók részéről, az újítást a 2022-es szezonra is átmentették. Idén is három helyszínen lesz rendhagyó a lebonyolítás, köztük az első Imola lesz (a másik kettő pedig Spielberg és Interlagos), azaz a hétvégi Emilia-Romagna-i Nagydíjon láthatunk először sprintet az új szabályok szerint épített autókkal. Maga a menetrend ugyanaz lesz, mint egy éve: az időmérőt pénteken késő délután rendezik a megszokott Q1-Q2-Q3 leosztásban, ez határozza meg a sprint rajtsorrendjét. Magát a rövid futamot szombat délután rendezik, s nagyjából a nagydíjtáv harmadának megfelelő körszámot teljesít a mezőny, s a célba érkezési sorrend alapján áll fel a vasárnapi futam rajtrácsa.

Ami viszont változás 2021-hez képest, hogy a statisztikákba a pénteki kvalifikáció győztesét könyvelik el a pole-pozíciósnak (vigyázat: ez csak a statisztikákra vonatkozik, a vasárnapi rajtelsőség továbbra is a sprint győzteséé, ha nincs büntetése). Ennél sokkal lényegesebb újdonság, hogy míg tavaly csak az első három helyezett kapott pontot 3-2-1 leosztásban, idén már az első nyolc helyen befutó pilóta tehet zsebre világbajnoki egységeket: az első helyezett 8-at, a második 7-et, és így tovább egészen a nyolcadik helyezettig, aki egy ponttal gazdagodik. Ennek köszönhetően a sprinteknek a vb-tabella alakulásában is komolyabb szerepük lehet, hiszen ez azt is jelenti, hogy a három rövid futam az évad során pontszámban is gyakorlatilag kitesz egy nagydíjnyit.

f1-imola-start-dppi

„95 százalékban” elkészült Miami F1-es pályája

Már csak bő két hét és debütál a Formula-1-ben a Miami Nagydíj, amelyet a Hard Rock Stadion körül felhúzott utcai pályán rendeznek majd. Richard Cregan, az esemény főnöke a minap úgy fogalmazott, hogy a pálya „95 százalékban” készen áll a versenyzésre:

„Az utolsó szakaszban járunk ezzel a hihetetlen pályával, amely az első Formula-1-es futamnak ad otthont Miamiban. Elégedettek vagyunk az elért fejlődéssel, óriási elismerés az itteni csapatnak a kemény munkáért, amely révén az F1-gyel és az FIA-val közreműködve a szűkös határidő ellenére elkészülünk vele. Igyekeztünk olyan pályát megalkotni, amelyen a pilóták imádnak majd versenyezni, és olyan létesítményeket, amelyek egyedi és topkategóriás rajongói élményt kínálnak” – idézi Cregant a Motorsport.com szaklap. A Miamiban felépült pálya 5,41 kilométer hosszúságú és 19 kanyart tartalmaz.

miami-f1-palya

miami-f1-palya-2

Loeb rajthoz áll a Portugál Ralin

Ismét láthatjuk a Rali-világbajnokság egyik versenyén Sebastien Loeböt: a kilencszeres világbajnok a Monte-Carlo Ralin aratott győzelme (amely karrierje 80. elsősége volt) után a Portugál Ralin is részt vesz májusban. Eredetileg is arról szólt az M-Sporttal kötött megállapodás, hogy a francia legenda több fordulón elindulhat, attól függően, hogyan illeszthető ez be Loeb rendkívül sűrű menetrendjébe, hiszen a pilóta érintett az Extreme-E-ben, a Tereprali-vb állomásain, valamint nemrég azt is megerősítették, hogy a DTM egyes helyszínein is feltűnik a mezőnyben. Loeb navigátora a Montéhoz hasonlóan Isabelle Galmiche lesz, s arra is van esély, hogy a januári évadnyitó után újra összecsapján a másik extraklasszissal, Sebastien Ogier-vel, akiről szintén azt rebesgetik, hogy ott lehet a Portugál Ralin.

loeb-monte-wrc-dppi

Videó: Ez történt a tavalyi sprinteken

A hétvégén Imolában rendezik az első 2022-es sprintkvalifikációs versenyt, amelyet előző évben három alkalommal próbáltak ki, s bár vegyes volt a fogadtatása, az idei szezonra is átmentették a formátumot. Az F1 pedig felidézte a silverstone-i, monzai és interlagosi sprintek legfontosabb történéseit egy rövid videóban:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Szafnauer a Renault-motorról: „Tíz lóerőn belül vagyunk a legjobbhoz képest”

Az előző években nem azt szokhattuk meg, hogy a Renault erőforrása a legjobbak közé tartozott volna, sőt a legtöbbször a Mercedes, a Honda és a Ferrari is előttük volt ezen a téren. Idén azonban változott a helyzet, legalábbis nem először hallani olyan nyilatkozatokat az Alpine részéről, amelyek javulást emlegetnek az átalakított erőforrás kapcsán. Most Otmar Szafnauer csapatfőnök is beállt ebbe a sorba:

„Úgy gondoljuk, hogy előreléptünk az erőforrással. És talán 10 lóerőn belülre kerültünk a legjobbhoz képest vagy valahol ott vagyunk középen. Úgy vélem, remek munkát végeztek Viryben. Most rajtunk áll, hogy továbbfejlesszük az autót” – idézi Szafnauer szavait a Motorsport.com szakoldal. Persze hiába a fejlődés, az Alpine-nál is több megbízhatósági probléma lépett fel az első három nagydíjhétvége során: Fernando Alonso például egy motort már el is veszített Szaúd-Arábiában – igaz, legalább a Bahrein után lecserélt hajtáslánc visszakerülhet még az autóba a vizsgálatok után.

alpine-f1-dppi

Ma lenne 80 éves Jochen Rindt, az F1 egyetlen posztumusz világbajnoka

1942-ben ezen a napon született Jochen Rindt, az 1970-es szezon Formula-1-es világbajnoka, aki mai napig az egyetlen olyan versenyző a sportág történetében, akit halála után szerezte meg a címet. Az osztrák klasszis az Olasz Nagydíj időmérőjén szenvedett halálos balesetet, pontelőnyét azonban a hátralévő futamokon már nem tudták behozni az ellenfelek. Rindt ma lenne 80 éves, ennek apropóján megosztjuk az F1 korábbi videóját a pályafutásáról – de persze Retro-cikk is készült a karrierjéről a halála évfordulóján (a videó a képre kattintva indul!).

rindt-dppi-f1

Elképesztő izgalmakat ígér a Superbike-vb hármas világbajnoki versenyfutása

A Formula Motocast friss adásában szokás szerint a MotoGP-n túli motorverseny-szériákra is kitekintettünk, így természetesen a WSBK aragóniai nyitányát is kiveséztük, amely parádés szezont vetített előre egy hármas világbajnoki küzdelemmel Jonathan Rea, Toprak Razgatlioglu és Alvaro Bautista között – a vonatkozó részt 1:26:52-től hallgathatjátok:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Verstappen: Az F1-es autókat nem városi pályákra tervezték

Az utóbbi időben egyre egyértelműbb tendencia a Formula-1-ben, hogy az új helyszínek többsége utcai pálya: elég csak a tavaly érkezett Dzsiddára, a néhány hét múlva debütáló Miamira vagy épp a nemrég bejelentett Las Vegasra gondolni. Ráadásul az egyre több új nagydíjrendező miatt elkerülhetetlen, hogy egyes tradicionális pályák helye veszélybe kerüljön a versenynaptárban.

A regnáló világbajnok Max Verstappen szerint ugyanakkor ez nem feltétlenül jó irány: a holland ugyan megérti a sportág vezetését, de azt is megjegyzi, hogy az F1-es gépeket nem elsődleges utcai helyszínekre szánták. „Természetesen az F1-nek pénzt kell termelni és népszerűbbé kell tennie a sportot, de az is fontos, hogy a megfelelő pályák maradjanak a naptárban, és ne csak utcai pályákon versenyezzünk városokban. Végső soron ezeket az autókat nem arra tervezték” – nyilatkozta a Red Bull-pilóta a De Telegraafnak.

verstappen-dzsidda-dppi

Ez történt a tavalyi Emilia-Romagna-i Nagydíjon – videó

Közeledik a negyedik versenyhétvége 2022-ben, elevenítsük fel hát, hogyan zajlott az egy évvel ezelőtti imolai futam – a hivatalos összefoglaló IDE vagy a képre kattintva nézhető:

imola-video-1